marnix schreef:
Mijn visie: van alle 10 of 11 conservatoria kun je er 8-9 sluiten.
Want al die conservatoria slokken geld op, leveren veeeeeeeel te veel mensen af op een werkveld dat steeds meer krimpt. Scheelt ook veel geld.
Het zijn er wel veel, dat is waar. Ik sta eigenlijk versteld van het aantal mensen dat toch nog zijn plekje weet te veroveren, tegen de stroom in, en tegen belachelijke tarieven, maar ja, het kunstenaarsbloed kruipt toch blijkbaar waar het nauwelijks gaan kan.
Citaat:
Orkesten zouden verplicht moeten worden om Nederlands talent aan te nemen. Want voor elke buitenlander, zit er een Nederlands talent thuis die het van die magere tariefjes moet hebben, terwijl die die functie net zo goed zou kunnen.
Buitenlandse studenten zouden verplicht moeten worden om na hun eindexamen weer terug te keren naar hun thuisland. Er is al te weinig plek.
Ik ken de orkestsituatie niet goed genoeg om daarover iets zinnigs te zeggen. In mijn niche, de creatieve jazz, maakt dat allemaal niks uit. Mijn concurrentie op de podia bestaat toch vrnl. uit Nederlandse muzikanten en grote Amerikaanse acts die veel geld wegslokken, maar die natuurlijk ook te zien moeten zijn in Nederland. In mijn band zitten zlefs twee buitenlandse muzikanten, waarvan er eentje in Noorwegen woont en werkt.
Ik heb ook niet het idee dat in de Nederlandse topbigbands en bv. Metropole, de Nederlandse muzikanten worden weggedrukt door buitenlandse mensen.
Van mij mogen ze blijven, bovendien denk ik dat er heel wat buitenlandse studenten (in de jazz iig) toch weer richting hun eigen land vertrekken. De opleidingen in de jazz zijn in Nederland nu eenmaal vrij uniek en erg goed. Daar profiteren buitenlanders van en nemen die kennis mee naar het buitenland.
Citaat:
Ik erger me al jaren aan al die figuren die voor minder dan 20 euro per uur lesgeven, waarna ik alsnog tegen fatsoenlijke tarieven de tyfuszooi mag opruimen van zogenaamde docenten die nog nooit een conservatorium van binnen gezien hebben.
Helemaal mee eens. Er staat een nette prijs voor vanuit de NTB, en die moet je ook vragen. Je zou wel gek zijn als je het niet doet. Als je het dan niet in de eigen niche kunt verdienen, dan maar met lesgeven.
Citaat:
Ik erger me al jaren aan “collega’s” die voor een appel en een ei spelen. En orkesten/bands/organisaties die dat soort marktverziekers inhuren.
Tuurlijk heb ik daar mijn deel aan bijgedragen, tot ik op een gegeven moment zei dat ze konden doodvallen met hun schandalige kut-tarieven.
Ik ga niet meer spelen voor een uurloon waar een vakkenvuller van de Albert Heijn nog zijn nest niet voor uitkomt.
Het probleem daarvan is, dat je met een band als die van mij anders helemaal niet meer speelt. Ik ben geen bekende naam voor het grote publiek, dus men krijgt de zaal met mij moeilijker vol (overigens stonden ze op North Sea tot op de trap en moesten ze mensen nee verkopen...het kan dus wél). Wil ik toch podiumervaring genereren, dan moet ik soms voor weinig toch een concert doen. Je vult op die manier de gaatjes in je tourrooster, en kunt de band laten spelen. Ik heb niet het gevoel dat ik daar heel veel keuze in heb. In mijn niche is het alternatief dat ik mijn muziek gewoon niet op het podium krijg, en dat is mij een stap te ver. Ik vind mijn muziek relevant, mensen moeten het kunnen horen, en ik wil het heel graag spelen. Soms kies ik dan maar voor een lullige gage. Hierover heb ik al 30 jaar discussies in iedere band waarin ik heb gespeeld. Soms ben ik standvastig en doe ik er niet aan mee, soms wil ik gewoon spelen en pik ik het ook. Overigens is dat hoe een groot deel van de nu wat meer gevraagde acts in de picture zijn gekomen. Jaren van voor nop spelen gaan soms vooraf aan succes. Het is vreselijk, maar het is niet anders.
Wat ik wel vind, is dat een publiek hierover geïnformeerd zou moeten worden. Ik heb weleens de neiging om voorafgaand aan een concert te vertellen dat we voor niks staan te spelen, maar heb dit tot nog toe niet gedaan, omdat ik dan ruzie met mijn mede-muzikanten zou krijgen, maar misschien dat ik het toch ga doen, het is te bar voor woorden wat er nu aan het gebeuren is.
Citaat:
Die hele sector is verziekt door teringlijers die onder de prijs duiken, en zo alle kwaliteit naar de verdommenis helpen.
Dat is dus de vraag. Er staat helaas op dit moment voor niks een behoorlijke kwaliteit op het podium, tegen de verdrukking in. Je vraagt je af hoe het mogelijk is, maar ook voor niks hebben de meeste muzikanten toch nog zo veel liefde voor hun vak, dat ze hun uiterste best doen om er wat van te maken. Zie onze hoofdtopic. dat het ook nog beter had gekund, dat weet ik zeker. Met extra geld voor een paar fatsoenlijke repetities had daar een wereldact gestaan, maar het zakt ook niet door het ijs. Je zou bijna zeggen, helaas.
Citaat:
En Nederlanders zelf zouden voor hun cultuur ook wel wat meer trots aan de dag mogen leggen. En daar wat voor over moeten hebben.
Zoals bijvoorbeeld in Duitsland waar je als musicus aanzien hebt. Waar men een paar 100 miljoen extra in de cultuur pompt.
Ik ken de situatie in Duitsland niet precies, maar daar groeien de bomen ook echt niet meer tot in de hemel. Ik heb zelfs wel van Duitse muzikanten gehoord dat ze het zo fijn vonden om in Nederland te spelen, want daar werd je tenminste goed behandeld, hahahaha!
Wat ik wel weet, is dat daar een groot verschil ligt tussen klassieke en jazzmuziek. De waardering voor klassiek is daar oneindig veel groter dan voor jazz. Dat uit zich in gages, respect, maar ook bv. in GEMA-uitkeringen.
En als we het toch over het buitenland hebben: Noorwegen was het walhalla, maar zelfs daar zijn ze aan het kniepen geslagen.
Dat gezegd hebbende, uiteraard moet er meer geld naar cultuur, dat is evident.