trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De rechte schuiftrompet in C
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 21 apr 2019 08:28 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
De notitie "De rechte schuiftrompet in C" is gratis te kopiëren van mijn website: http://www.kdwindturbines.nl onder het menu "No wind energy". In deze notitie wordt een zeer eenvoudig blaasinstrument beschreven zonder ventielen en met een rechte hoofdbuis waarmee toch een grote reeks chromatische tonen gespeeld kan worden.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 23 apr 2019 08:34 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Citaat:
Beide instrumenten staan in Bes maar de buis van een
schuiftrompet heeft de halve lengte van die van een schuiftrombone. De posities van de schuif zitten daardoor ook op de halve afstand waardoor de juiste afstand veel nauwkeuriger benaderd moet worden om voldoende zuiver te spelen. Dit probleem zou voor de
schuiftrompet op te lossen zijn door het instrument recht te maken en een enkele schuif te gebruiken. De posities liggen dan op dezelfde plaats als die van de schuiftrombone. Als de schuiftrompet recht is en in Bes staat dan wordt hij echter behoorlijk


Dus je maakt hem recht omdat de posities dan overeen komen met die van een trombone, en daardoor zuiverder wordt? (euhm?) en vervolgens maak je het instrument in C ipv Bes. Wordt het dan niet weer onzuiver (in jou beredenering), omdat de posities dan niet meer overeenkomen met de trombone?

Ergonomisch gezien is een sopraan trombone wel gemakkelijker dan een rechte schuiftrompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 23 apr 2019 13:14 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Een paar jaar geleden heb ik op dit forum een discussie gevoerd over de reden waarom een schuiftrombone het gewonnen heeft van een ventieltrombone maar een ventieltrompet het gewonnen heeft van een schuiftrompet. Bijna iedereen vond toen dat het moeilijk is om op een schuiftrompet zuiver te spelen omdat de posities daar twee maal zo dicht bij elkaar zitten als op een schuiftrombone en je daarom ook twee keer zo nauwkeurig moet positioneren om een bepaalde zuiverheid te halen.

Als je bij een rechte schuiftrompet in Bes een enkele schuif gebruikt dan zitten de posities op dezelfde plaats als bij een schuiftrombone. Als je een rechte schuiftrompet in C gebruikt dan zitten ze ongeveer een factor 0,891 dichter bij elkaar dan bij een rechte schuiftrompet in Bes maar toch nog veel verder uit elkaar dan bij een normale schuiftrompet in Bes. Daardoor is voor een bepaalde zuiverheid toch een veel minder nauwkeurige positionering nodig. Het voordeel van de C stemming is o.a. dat de maximale slag toch een factor 0,891 kleiner is dan bij een schuiftrombone in Bes waardoor ook mensen met korte armen dit instrument nog kunnen bespelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 23 apr 2019 15:22 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Eigenlijk, omdat je maar 1 buis uitschuift ipv twee te gelijk, zou je het instrument zuiverder moeten kunnen spelen.

Aardig idee, maar er kleven toch nog twee praktische zaken:

Allereerst lijkt mij het erg vervelend om op een instrument te moeten spelen waarvan het geluid (de beker) iedere positie van een andere plaats komt.
Ten tweede is de beker vaak ook een referentie punt voor de beginnende bespeler, deze vervalt als je hem recht maakt.

mvg,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 23 apr 2019 22:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Naast de door Ted genoemde, in mijn ogen zeer zinnige, nadelen, wordt de schuif erg zwaar als de rest van het instrument (de beker) er aan vast zit. Ik denk zelfs totaal onbruikbaar, want dat gewicht is erg ongunstig voor de nauwkeurigheid van schuiven.

Verder kan ik uit eigen ervaring - ik speel al een jaar of tien zeer regelmatig schuiftrompet - zeggen dat de nauwkeurigheid met oefening beter wordt. Weliswaar moet je op een schuiftrompet twee keer zo nauwkeurig mikken, maar de afstanden tussen de posities zijn ook maar de helft, dus van de een naar de andere positie schuiven is relatief gemakkelijker. Volgens mij valt dat vrijwel geheel weg tegen elkaar, en is de uiteindelijke onnauwkeurigheid vrijwel gelijk op trombone en schuiftrompet.

Mochten er toch voordelen aan een dergelijk instrument kleven wegen ze volgens mij absoluut niet op tegen de nadelen: schuivende beker, geen beker als referentiepunt en een erg zware schuif.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 24 apr 2019 07:15 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Schiet mij nu ineens binnen dat het instrument eigenlijk al bestaat:

https://www.thomann.de/gb/pbuzz_pbuzz_red.htm


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 25 apr 2019 07:53 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
[quote="Ted"]Schiet mij nu ineens binnen dat het instrument eigenlijk al bestaat:

[url]https://www.thomann.de/gb/pbuzz_pbuzz_red.htm[/url][/quote]

Het instrument dat Thomann verkoopt lijkt er inderdaad wel op. Echter, het heeft ingeschoven een lengte van 55 cm. Dit is minder dan de helft van mijn schuiftrompet in C waarvoor de lengte 122 cm is en dat betekent dat de grondtoon minstens een factor twee hoger zal liggen. Waarschijnlijk staat het instrument in D. Dit instrument is dus nog hoger dan een sopraantrompet in Bes en dat lijkt me niet erg handig vooral niet als er geen trompet- maar een trombonemondstuk op zit zoals in de beschrijving staat. Als iemand op een gewone C-trompet als hoogste toon een 9e harmonische D3 kan blazen dan kan hij op dit instrument als hoogste toon een 4e harmonische C2 blazen en alleen nog maar als er toch een trompetmondstuk op zit. De grondtoon kan wel geblazen worden maar daar heb je niets aan omdat er een gat van vijf tonen zit tussen deze toon en de lage Fis. Het bereik loopt daarom van de lage Fis tot de C2 en is dus maar ongeveer anderhalf octaaf. Ik vind dit daarom geen volwaardig instrument maar speelgoed.

Het instrument is helemaal van kunststof waardoor het erg goedkoop is (ongeveer € 16) maar ik twijfel of je met kunststof op kunststof een goed lopende passing met een minimale spleet tussen de schuif en de hoofdbuis kunt maken. Bij mijn schuiftrompet is alleen de schuif van kunststof.

Of het werkelijk een nadeel is dat de beker beweegt, waag ik te betwijfelen. Dat het zwaartepunt meer naar voren ligt is inderdaad een nadeel en daarom moeten de componenten ook zo licht mogelijk uitgevoerd worden. Ik denk dat het instrument licht genoeg is als de binnenbuis van titanium is en de schuif plus de beker van koolstofvezel. Maar of je het instrument goed vast kunt houden en er gemakkelijk op kunt spelen kun je pas beoordelen als een prototype aanwezig is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 27 apr 2019 07:04 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het "perfect stemmende" instrument is al eens gebouwd, beste meneer Kragten.
Dat heeft Yamaha 15 jaar geleden al voor elkaar gekregen.
Resultaat was een instrument dat nergens naar klonk, en speelde als een natte krant.

U realiseert zich echt veel te weinig waar u mee bezig bent om 2 redenen.

1: in het westen zijn we gewend aan een stemming die nogal wat compromissen vereist van ALLE vormen van muziekinstrumenten. Een perfect stemmend instrument daartussen plaatsen, is onzinnig, en mogelijk zelfs storend.

2: stel je voor dat de hele wereld over gaat op perfect stemmende instrumenten, is het nog steeds de bespeler die zijn oren moet gebruiken. En dat is sowieso iets dat elke musicus, waar dan ook en hoe dan ook moet doen, anders is het, jawel: vals. En onmuzikaal.

Nu ben ik al 20 jaar beroepsmuzikant, en in al die 20 jaar ben ik nog nooit een noodzaak tegen gekomen voor het perfect stemmende instrument.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.