trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cryogenic freezing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 01:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2004 09:03 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2002 18:35
Berichten: 56
Woonplaats: Nijmegen
Wat ik eerder niet vermeld heb is dat voorafgaand aan de cryogene behandeling het inwendige van de trompet grondig gereinigd wordt. Voor trompettisten die wel eens vast voedsel tot zich nemen onder het spelen of het inwendige van hun instrument niet geregeld te lijf gaan met Biotex, ragertjes, spitballs etc. kan dat al een groot verschil maken.

Wat die snelle veroudering betreft, fysische en chemische processen spelen zich bij lage temperaturen juist langzamer af of komen geheel tot stilstand, dus dat is ook geen plausibele verklaring.

Dit is trouwens wel een fantastische business opportunity voor een gewetenloos type:
Timmer aan de weg als cryogene trompettenbehandelaar, bastel een als high tech uitziende "cryogene vriesinstallatie" in elkaar, tik een afgedankte stikstofcylinder op de kop en cashen maar.

Ik denk overigens dat een precision valve alignment een veel beter investering is.

Waarom oudere instrumenten beter klinken heeft de begenadigde instrumenten bouwer Ad Peeters uit Tilburg mij wel eens uitgelegd, dat zit in materiaalkeuze, meer of minder koper in de legering scheelt veel, en in de wijze waarop tegenwoordig instrumenten met bruut geweld in model geforceerd worden, dus toch spanning?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2004 13:07 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Rimke schreef:
Waarom oudere instrumenten beter klinken heeft de begenadigde instrumenten bouwer Ad Peeters uit Tilburg mij wel eens uitgelegd, dat zit in materiaalkeuze, meer of minder koper in de legering scheelt veel, en in de wijze waarop tegenwoordig instrumenten met bruut geweld in model geforceerd worden, dus toch spanning?


Hoe kom je erbij dat instrumenten nu met bruut geweld in model geforceerd worden. Instrumenten worden nu precies hetzelfde gemaakt als vroeger. Alleen hebben ze nu wat handige machines voor steuntjes, dopjes etc. Maar het belangrijkste van de trompet, de beker, wordt nog net zo gemaakt als 100 jaar geleden. Alleen Yamaha gebruikt nu een nieuwe lasmethode om de naad van de beker te dichten. Een soort fusie methode geloof ik. Kijk maar eens op de website van Edwards of Bach of Yamaha, daar staan wel video's op hoe een instrument gemaakt wordt.

En als de trompetten van vroeger beter zouden klinken door de materiaalkeuze, denk je dat ze nu diezelfde materialen ook niet kunnen maken ? Calicchio heeft nadat het bedrijf overgenomen was door de zoon, de legering verhouding tussen koper en zink opnieuw laten analyseren en hebben daarna dezelfde kwaliteit bekers gemaakt.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2004 17:10 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2002 18:35
Berichten: 56
Woonplaats: Nijmegen
Dus toch geen spanning, alweer een argument tegen het invriezen.

Ad Peeters voornoemd, misschien ken je hem, maarzo niet is "in his late sixties" en heeft zijn hele leven blaasinstrumenten gebouwd, het hele koperarsenaal maar ook riet en is echt een coryfee.
Hij werkt nog een paar uur 's middags en is een bezoek waard. Hij heeft een aantal voorbeelden van onder hoogspanning verkerende instrumenten van recente datum en van ernstige corrosie, een soort betonrot. Vooral voor UMI heeft hij geen goed woord over.

Ten aanzien van veroudering, de vraag is hoe lang duurt het, als het al optreedt en is het van belang?
Er zijn ook andere verklaringen mogelijk waarom oudere toeters prettig spelen.
De Early Elkhart's van Bach, zo tussen 1965 en -70, hebben een heel goede reputatie zoals je ongetwijfeld weet, naar men zegt omdat toen met nieuwe machines en dienovereenkomstig lage toleranties gebouwd werd. Ik heb een cornet uit die periode en dat is een fantastisch instrument.
Omdar ze niet uit New York of Mount Vermont komen hebben ze helaas geen verzamelaarswaarde.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2004 18:43 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Dat de Bachs tussen '65-'70 zo goed waren heeft te maken met dat Selmer de net nieuwe fabriek van Conn overgekocht had. Nieuwe machines maar ook een goede lichting vakmensen van Conn. Zoals met alle machines geldt (inclusief trompet), als je er niet mee om weet te gaan krijg je ook geen goed produkt.

Ik ken ook slechte toeters uit het verleden, het hangt allemaal af van de vakmanschap van de bouwer. Vroeger zaten er natuurlijk ook maandagmorgen trompetten tussen. Ik heb ook op valse Mt.Vernons gespeeld en niet zulke goede bach NY's. Maar over het algemeen waren/zijn ze beter dan nieuwe Bachs. Omdat ten eerste de bekers op een andere en betere manier werden gemaakt, en anderzijds dat ze beter werden geassembleerd door minder tijddruk.

Met spanningen in het metaal moet je meer denken aan de platen die gewalst worden op een rol, daar is niets aan verandererd met vroeger denk ik. Er kunnen net zoals in bomen noesten in het metaal zitten.

Ook het spinnen op een mal is net zoals vroeger. Zoals ik al zei zit er bij sommigen verschil in de lasnaad en worden de bochten nu meestal niet meer met lood gebogen. In ieder geval niet in de grote fabrieken van Selmer en Kanstul. Die worden ingegoten met een soort zeepoplossing en dan bevroren en dan gebogen.

Ik heb ook een Bach van '65 gehad, en van '64 en van '41 en van '36 en van '96 en van '61 en nog een paar. De nieuwe waren goed en de oude ook, alleen hadden de oude meer karakter en een vollere klank.

Wat betreft instrumentenbouwers heb ik gemerkt dat iedereen zo zijn eigen verhaal heeft en dat het beste vindt. Het zijn net echte muzikanten ! En op elk merk is wel wat aan te merken. De lak van Bach is bijvoorbeeld altijd al slecht geweest, maar zij zeggen dat ze dat doen omdat deze lak beter voor de klank is. Van Yamaha's wordt nog steeds gezegd dat ze minder karakter hebben. Monette is erg duur. Getzen klinkt dun en scherp. Duitse bouwers bouwen degelijke zware toeters etc. etc.

Je moet voor jezelf maar de waarheid vinden. Ik vond mijn gemodificeerde Bach erg open en makkelijk aanspreken. Beter dan andere niet gemodificeerde die verder precies hetzelfde waren. Maar ik zal niet aanraden om elk instrument maar te gaan modificeren. Als ie goed speelt moet je er niets aan laten doen.

Brett Getzen zei dat ze nog steeds op dezelfde machines fabriceren als 30 jaar geleden. Ze hebben alleen een nieuwe computer gestuurde machine voor de tussensteuntjes, dopjes, klepjes etc.

Zzzzzzzzzzt.......snurk........... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jun 2004 20:35 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Nog een visie...

Charley Davis, Jerry Hey en Gary Grant hebben alledrie een nieuwe Bach Sterling gekregen (zie de bach demo op Trumpetstuff). Maar ze spelen alledrie op een Bach Mt.Vernon ! Daarvoor speelden ze trouwens op een Calicchio.

Hij kan natuurlijk als hoofd tester van Bach niet zeggen dat de nieuwe Bachs slechter zijn want dan verpest hij de verkoop. Lijkt mij logisch. De Bachs uit de jaren '80 en later zijn zelfs minder dan die uit de jaren '65 - '70. Dat heeft gewoon met de kwaliteit van de produktie te maken. Tot 1965 zijn er 30.000 Bachs gemaakt, na 1965 550.000 stuks. Zo'n 16.000 trompetten per jaar....

Ik heb 3 jaar een fantastische nieuwe Bach Sterling gehad, ik dacht dat er niet beter was totdat ik de Mt.Vernon kocht. Deze heeft een veel rijkere klank en projecteert veel beter.

Maar ik wil niet zeggen dat nieuwe instrumeneten niet goed zijn hoor, mijn nieuwe Hub van Laar speelt ook fantastisch !

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010 11:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2009 21:48
Berichten: 76
...een oude thread, maar toch nog wat aanvulling.

Vwb het metaal, ik heb in het verleden wel eens gehoord dat de kwaliteit metaal na de oorlog beter was.
Metaal wat voor oorlogsdoeleinden werd gemaakt was meestal beter van kwaliteit dan anders (?).

Vwb die Bach Sterling, fantastische toeter (voor een Bach), Erik ;-)
Heb er zelf een tijdje op gespeeld.

Ik heb tot kort geleden ook een Constellation 38B uit 1956 gehad.
Ik weet niet wat er anders aan was, maar het was met stip de beste van de 5 die ik ooit gehad heb en alle anderen waarop ik ooit gespeeld heb.
En dus ook de oudste. Ik kan me best voorstellen dat Cat Anderson en Maynard Ferguson op hun eigen weergaloze manier op zo'n Conn gespeeld hebben. De hedendaagse Conns 38B zijn troep, vergeleken met die eerste serie 38B.

Daarnaast ook een Martin Committee uit 1947 gehad.
De manier van spelen en klank van dat ding vind ik niet terug in hedendaagse instrumenten.

De Comittee was spanningsloos (geen "ping" als je tegen de beker tikte).
Zelfde gold ook voor de Conn.

Met oude Bachs heb ik geen ervaring.

My 2 cents ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.