Dat de Bachs tussen '65-'70 zo goed waren heeft te maken met dat Selmer de net nieuwe fabriek van Conn overgekocht had. Nieuwe machines maar ook een goede lichting vakmensen van Conn. Zoals met alle machines geldt (inclusief trompet), als je er niet mee om weet te gaan krijg je ook geen goed produkt.
Ik ken ook slechte toeters uit het verleden, het hangt allemaal af van de vakmanschap van de bouwer. Vroeger zaten er natuurlijk ook maandagmorgen trompetten tussen. Ik heb ook op valse Mt.Vernons gespeeld en niet zulke goede bach NY's. Maar over het algemeen waren/zijn ze beter dan nieuwe Bachs. Omdat ten eerste de bekers op een andere en betere manier werden gemaakt, en anderzijds dat ze beter werden geassembleerd door minder tijddruk.
Met spanningen in het metaal moet je meer denken aan de platen die gewalst worden op een rol, daar is niets aan verandererd met vroeger denk ik. Er kunnen net zoals in bomen noesten in het metaal zitten.
Ook het spinnen op een mal is net zoals vroeger. Zoals ik al zei zit er bij sommigen verschil in de lasnaad en worden de bochten nu meestal niet meer met lood gebogen. In ieder geval niet in de grote fabrieken van Selmer en Kanstul. Die worden ingegoten met een soort zeepoplossing en dan bevroren en dan gebogen.
Ik heb ook een Bach van '65 gehad, en van '64 en van '41 en van '36 en van '96 en van '61 en nog een paar. De nieuwe waren goed en de oude ook, alleen hadden de oude meer karakter en een vollere klank.
Wat betreft instrumentenbouwers heb ik gemerkt dat iedereen zo zijn eigen verhaal heeft en dat het beste vindt. Het zijn net echte muzikanten ! En op elk merk is wel wat aan te merken. De lak van Bach is bijvoorbeeld altijd al slecht geweest, maar zij zeggen dat ze dat doen omdat deze lak beter voor de klank is. Van Yamaha's wordt nog steeds gezegd dat ze minder karakter hebben. Monette is erg duur. Getzen klinkt dun en scherp. Duitse bouwers bouwen degelijke zware toeters etc. etc.
Je moet voor jezelf maar de waarheid vinden. Ik vond mijn gemodificeerde Bach erg open en makkelijk aanspreken. Beter dan andere niet gemodificeerde die verder precies hetzelfde waren. Maar ik zal niet aanraden om elk instrument maar te gaan modificeren. Als ie goed speelt moet je er niets aan laten doen.
Brett Getzen zei dat ze nog steeds op dezelfde machines fabriceren als 30 jaar geleden. Ze hebben alleen een nieuwe computer gestuurde machine voor de tussensteuntjes, dopjes, klepjes etc.
Zzzzzzzzzzt.......snurk...........