trompet.nl > forum > Toon onderwerp - temperatuurbehandelingen - helpt dat iets ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2002 18:41 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
De techniek waar je het over hebt is "Cryogenic freezing", en werd enkele jaren geleden voor het eerst op brass instrumenten toegepast door The Brass Bow <br>(http://www.thebrassbow.com/). Kijk voor uitgebreide meet- en testresulaten (met Bach, Benge, Besson en Blackburn)voor en na cryogenic freezing op :<br>http://www.whc.net/rjones/jlynch/cryo/<p>Niet bij alle merken zijn de behandelingen even drastisch en succesvol. Ook worden behandelde instrumenten door verschillende spelers anders ervaren. Als je je trompet wil laten behandelen bedenkt dan het volgende : het eindresultaat weet je pas als het gebeurt is, en dan is het maar afwachten of het je bevalt ... er is geen weg terug.<p>Persoonlijk heb ik ooit bij Adams een trompet laten behandelen, maar echt drastische wijzigingen had dat niet tot gevolg (behalve in mijn portefeuille ...).<p>Een tijd geleden heb ik een Laskey-style Bach in mijn handen gehad, zoals de heren van de New York Philharmonic blazen. Deze speelde wel 'anders' maar was eerder te wijten aan het demonteren en spanningsvrij opbouwen dan aan de cryogenic freezing techniek zelf. <p>Edited by: Hornblower


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2002 19:29 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Gewoon niet aan beginnen. <br>De moleculenstructuur zou veranderen door de lage temperatuur. Dat zal allemaal wel kloppen, maar je weet niet hoe je instrument er uit komt. <br>Het kan positief uitpakken (dat 'ie beter wordt of er is niks veranderd) of hij kan er slechter van worden. Zonde van een trompet waar je al lekker op speelt en tevreden over bent. En zonde van het geld.<p>Dus die Laskey-Bach's zijn wel goed volgens jou, Blower?<p>Edited by: HighQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2002 20:15 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Ik heb een Laskey style converted Bach C180L met #229 Heavy beker en #6 buis op proef gehad van Dillon. Zij hadden er 6 geconverteerd voor de NY Philharmonic, waarvan er 2 geretourneerd werden. <p>De Laskey style converting hebben ze bij Dillon zelf uitgevoerd: nieuw instrument helemaal gedemonteerd, getempert met heating, opnieuw spanningsvrij opgebouwd, afwijkende mondstukbuis, andere pomp en dunnere stems tussen mondstukbuis en beker. Het resultaat was verassend: een nieuwe trompet die speelt als een oude van 30j oud ... de 'heavy' beker liet zich bespelen als een lightweight ...<p>Toch merk je dat die 'vreemde' buis en pomp enige invloed hebben op de stemming en de toonafstanden onderling, met name in het hogere register.<p>Maar goed, alles went op den duur ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 18:07 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Volgens mij is niet alleen de stressvermindering in het metaal belangrijk bij Cryo Fr. maar door die enige tijd van verandering in de moleculenstructuur. Omwille van de lage temperatuur verdwijnen ook de minutieuze en microscopische oneffenheden in het metaal. Dit doordat de kou het metaal samentrekt. Het is maar een hypothese hé...<p>Maar laat je toch niet al te veel vangen...<br>Het resultaat/niet-resultaat van zo'n behandeling zit echt veelal tussen je twee oren alhoewel er soms (soms!!!) een duidelijk significant verschil is. Volgens mij moet de techniek echt nog worden bestudeerd en echt op punt gesteld. De idee op zichzelf is heel goed en zou een effect moeten hebben.<p><p>Edited by: kennyvh


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 20:32 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Ik heb bij Adams een Bach laten behandelen, dat kostte toen (ruim 3 1/2j geleden) ruim 400,- oude gulden. Dat zal nu wel wat duurder geworden zijn. Je bent je trompet 4 tot 5 dagen kwijt voor de behandeling.<p>Er was enige verandering, maar die was -in mijn geval- minimaal, maar daardoor kost het niet minder ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2002 02:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
Wat mensen allemaal niet verzinnen om "beter" te worden...ongelooflijk.begin gewoon met een etude ofzo....beter dan je trompet in te vriezen lijkt me


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.