erikveldkamp schreef:
Ik ken ook trombonisten die op hun trombone een g3 spelen met een normaal trombone mondstuk, de uitzondering bevestigd de regel.
Het is nou eenmaal zo dat een kleiner mondstuk het hoog benadrukt, en een groot mondstuk de lagere tonen. Dat zijn natuur wetten. Dat wil niet zeggen dat je op een groot mondstuk geen hoge noot kunt spelen maar die zal dus het hoog niet zo versterken als een klein mondstuk.
Ik ken geen leadtrompettisten die groter als een 3c achtig mondstuk spelen, dat is echt wel de grens en de meeste spelen veel ondieper. De BR 43ES is een VB3c met een ondiepe cup.
Er is trouwens ook een verschil tussen een af en toe een g3 kunnen spelen, en altijd een g3 vet kunnen spelen, ook als je in de 4e set zit op bij de 5e take van een opname.
Ik heb vandaag op internet een tabel gevonden met vergelijkingen, hierin zou de BR 43 overeen komen met een 1,5 van Bach?
dit is de link
Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies zit?
ow ik heb weer een nieuwe tabel gevonden... denk dat deze beter is.. aangezien ik er van overtuigd ben dat erik er verstand van heeft
http://www.mouthpieceexpress.com/specshub/comparisons/reeves_comparison.html
nog 1 vraag die mij rest: waarom staat er in dit tabel: 43,5C BR komt overeen met Bach 1,5C en 5C... volgens mij zit er tussen de 1,5C en de 5C van VB toch wel een groot verschil? of heb ik het nou mis?
Groeten Pim