Een mondstuk met een goede massa verdeling geeft je iets meer steun om noten beter te raken. Een mondstuk met een "goede" massa geeft jou als speler het gevoel dat alle noten makkelijker op je trompet zitten en dat je meer power uit je trompet kunt halen. Een Bach megatone is bijvoorbeeld een mondstuk met veel toegevoegde massa. Dat werkt bij sommige trompettisten heel goed. Bij mij werkte dat voor geen meter, omdat het geluid plat en lelijk werd. Toch speel ik op een mondstuk dat iets meer massa heeft dan het standaard Bach ontwerp. Een Callet mondstuk heeft net ietsje meer, wat een aantal collega's en mijzelf het gewenste resultaat geven. Je moet daarom nooit gaan zoeken in extremen als je wat wilt bijschaven aan geluidskwaliteit of volume. <br>Wat betreft die booster en ringen...hahahahaha wat een flauwekul...ik vind dat meer iets wat je gebruikt om te "denken" dat je geluid veranderd. Het is zo marginaal dat het meer psychisch is dan concreet, maar dat is heel persoonlijk. Bij een goede trompet hoef je niets aan gewichten of iets anders toe te voegen. Het is gewoon belangrijk dat je er een mondstuk op zet dat het maximale rendement uit die trompet haalt. Die zoektocht zal wel eeuwig duren voor sommige fanatici....
<br>Waarom zou je trillingen in je instrument willen verminderen, terwijl je daar je klank door krijgt? Er is wel wat voor te zeggen, dat je zorgt dat alle trillingen zo effectief mogelijk je instrument in worden gestuurd.<br>----------<br>--------http://home.zonnet.nl/jpgjongeling/-------<br><p>
Edited by: JeroenJongeling