MagnumHorn schreef:
Nee, alsof stemming zo lekker objectief is.....
Ja dus. Stemming is meetbaar, dus objectief. Elke muziekhandel heeft stemapparaatjes, ik heb echter nog nooit een apparaatje gezien dat voor mij meet hoe een trompet aanspreekt of wat de draagkracht van een toon is. Ook de scherpte van een toon kan
ik niet meten...
Stemming zal bij huidige (mid- en low-end) Bb trompetten wel niet meer zo'n issue zijn
(waarom kopen we niet met z'n allen een Bach TR200 ipv. een Stradivarius, scheelt behoorlijk in de portemonnee en qua stemming istie perfect....) maar hoe kan het dan dat juist bij die (zuivere) low-end trompetten de kern van de noot zo moeilijk te raken is?
Niets anders dan kleine stemmingsproblemen.
De vraagsteller, blijkbaar een vergevorderde amateur, zal deze kleine stemmingsproblemen automatisch corrigeren, wat in het begin geen moeite kost. Het verschil tussen een zuivere en (klein beetje) onzuivere trompet hoor je in het begin dus niet. Door het continue moeten corrigeren speelt de bijna zuivere trompet echter op den duur een stuk minder lekker dan de volledig zuivere trompet. De subjectieve waarneming
lekker spelen is dus 100% terug te voeren op de objectieve waarneming: zuiverheid...
Misschien een tip: laat een beginneling op de te beoordelen trompet spelen en let op zuiverheid. Een beginneling zal een beroerde toonvorming hebben (daar prik je snel genoeg doorheen), maar zuiverheid (hoe goed kan er in de kern gespeeld worden) is volledig op de trompet zelf terug te voeren. Een beginneling
kan immers (nog) niet corrigeren.
Dat zuiverheid ook bij high-end instrumenten een probleem kan zijn blijkt wel uit mijn Es-cornet. Dit is een Besson Sovereign, creme de la creme (de Stradivarius onder de Es-cornetten), prima toon, prima kwaliteit van materiaal, maar vals als een kraai!