trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mogelijkheid, Trombone spelen met Trompetmondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2008 17:45 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Misschien gaat het beter met een bugelmondstuk dan met een trompetmondstuk. Je moet natuurlijk wel een adapter laten maken om het verschil in de afmetingen van de conus te compenseren en in deze adapter mogen geen abrupte overgangen zitten. Ik speel op bugel regelmatig tonen onder de grondtoon tot aan de super lage Fis en dat gaat best na enig oefenen. De lippen zijn dus in staat om op een relatief klein mondstuk toch hele lage tonen te produceren. De druk op de onderlip moet alleen zeer gering zijn en je moet tamelijk ver onder in het mondstuk blazen om de tonen te laten aanspreken. Ik zou niet weten waarom dit op een trombone niet zou lukken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2008 17:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Igor Strawinsky schreef:
Ik heb tijdens de carnaval het wel eens gedaan. Met een Conn 4B. Mijn trompetmondstuk viel net met de cup in de shank.


King 2104F....., die van Wally om precies te zijn... Maar je hebt gelijk, er waren niet veel mensen die meteen in de gaten hadden wat er gebeurde.

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2008 22:56 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Adriaan Kragten schreef:
Misschien gaat het beter met een bugelmondstuk dan met een trompetmondstuk.

Bugel?
Das nog kleiner.

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 12:47 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik heb een trompetmondstuk Getzen 5C en een bugelmondstuk Yamaha 12F3d. Ik heb de binnendiameter van de cup opgemeten net waar de radius begint en kom voor beiden op 16 mm maar de cup van het bugelmondstuk is wel veel dieper. Ik heb het tropetmondstuk op mijn bugel gezet maar het spelen van zeer lage tonen is daarmee toch lastiger, vooral om ze zuiver te spelen. De konische schacht van een trompetmondstuk is wel een stuk langer dan van een bugelmondstuk en heeft daardoor een grotere maximale diameter waardoor er zonder een adapter te gebruiken minder speling zal zitten tussen het mondstuk en de boring van de trombone.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 23:36 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Heb je de breedte van de stiften opgemeten?

Bugel stift zal ongeveer 4mm zijn en trompet 5,5mm (gokje)

Trombone mondstuk is veel breder in de stift. Daarom zou ik zeker geen bugel/cornet mondstuk gebruiken.

ps. Past jouw trompetmondstuk op jouw bugel?

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2014 11:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Ik weet niet of het boeiend is, maar mijn vriend speelt trombone en hij heeft een trombone-mondstuk wat op mijn trompet past.

Maar de boring van die trombone is dus uiteraard ook gelijk aan die van mijn trompet.

Het geluid wat je er met het trombonemondstuk uit krijgt is uiteraard wel beroerd, maar ik ben dan ook nog een onervaren trompettist en ik kan geen trombone spelen, misschien dat het dan wel gaat.... Hij krijgt op zijn beurt een beroerd geluid uit mijn trompet met dat desbetreffende mondstuk...

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.