De Ronde Van schreef:
Ik heb ook heel lang last gehad van maagzuur in de slokdarm. Bij mij komt dat omdat
de (kring)spier die ervoor moet zorgen dat de maaginhoud niet terugstroomt in de slokdarm te slap is. Deze kwaal komt meer voor in mijn familie. De internist vertelde mij
dat ik daar makkelijk aan geopereerd zou kunnen worden. Ik heb echter i.v.m. het
trompet spelen gekozen voor de optie van medicijnen. Deze verlagen de zuurgraad van
de maag. Bij mij helpen deze zeer goed, ik gebruik ze al zo'n 15 jaar.
L J is volgens mij dokter, want dat is precies wat ik had, De ronde van, ik heb veelal last gehad van zuurbranden, vooral 'savonds als ik tot rust kwam, de reden dat ik mij heb laten operen is dat de medicijnen steeds minder hielpen en er bij de jaarlijkse controle d.m.v. een maagspiegeling bleek mijn chronische ontsteking aan de slokdarm groter te zijn geworden, als gevolg van het zuurbranden. Dit kan ooit to een kankergezwel groeien!! Ik had de keus, of mijn hele leven medicijnen slikken of een OP laten doen, ik heb geen garantie dat ik er nu mijn leven lang af ben, maar sinds de OP, nu een maand geleden, heb ik geen zuurbranden meer gehad
en heb ik ook geen medicijnen meer gebruikt.
L J, De reden van mijn vraag was, of het trompet spelen een risico voor mij zou zijn dat alles van binnenn weer 'los' zou kunnen raken op den duur, ik schat nu zelf in dat dit waarschijnlijk niet zo is door de antwoorden hier gegeven. Ik had wel eens vaker last na optredens van zuurbranden, maar dit zou heel gemakkelijk kunnen door een combinatie van vaak te vet eten en alcohol cq. cola gebruik tijdens de optredens, ik kreeg altijd versneld last als mijn eten erg scherp was, ik een feestje had waar ik dronk en overmatig cola gebruik, niet dat ik dat niet wist, maar dat waren de dingen die ik graag at/dronk (nog steeds trouwens)
Afgelopen weekend mijn eerste optreden weer gehad, ging redelijk... van de buik geen last, alleen na meer als een maand absoluut geen uithoudingsvermogen meer, lippen slaan dicht en 'willen' snel niet meer.
Groeten Rob