Rik Baars schreef:
Eigelijk schaam ik me dat ik hem ken.......
Misschien de verkeerde elpéé? Voor Maurice André een grote ster was, had je eigenlijk alleen Adolf Scherbaum (in europa in ieder geval). Hij was een echte pionier, had veel kracht en een "speciale" trompet (had in zijn instrument extra buis laten gebruiken, zodat het leek dat hij op een "normale" trompet speelde, terwijl hij al op een voorloper van de picolotrompet speelde), waar hij bijna heel de wereld mee af tourde als solist. Hij heeft erg veel opgenomen en is voor ons trompettisten toch wel een hele belangrijke geweest, vooral voor het repertoire waar André zo bekend mee is geworden. Een hoop van die picolotrompetconcerten zijn boven water gekomen dankzij Scherbaum. Dat het niet zo geweldig is als André, geloof ik direct, maar die had ook al beter materiaal om op te spelen en ja, het is en blijft Maurice André, onnavolgbaar fantastisch.....
Dit heeft wel niets met die buisjes te maken, maar wilde toch even reageren op de post hierboven. Ik heb die pencil exercise ook een paar dagen gebruikt en moet zeggen dat het geen slechte oefening is, maar niet iets om altijd te doen of heel intensief te doen. Je lipspieren train je volgens mij beter door te free-buzzen en te buzzen op je mondstuk.