trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ff voorstellen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 22:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
ik kreeg (en krijg) het niet voor elkaar, zo'n sax (of iets anders met riet).
Geef mij maar koper....ik heb tijdens een "instrumentenmiddag" bijna een uur lopen k*tten op een sax zonder resultaat (en wat wilde ik het graag :( ).
Tot ik naar hoorn ging (op aanraden van de dirigent, en veel tranen verder)...binnen 5 minuten toeterde ik mijn vers aangeleerde toonladder.

Het is dus maar net wat je beter ligt. Ik zou het dus gewoon eens proberen :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2009 12:35 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik ben op mijn 20e met sax (sopraan en tenorsax) begonnen en heb tot ongeveer mijn 50e sax gespeeld in een jazzbezetting. Ik ben op mijn 35e met trompet begonnen en speel dat nog steeds (ik ben nu 62). Ik heb lange tijd trompet en sopraansax gespeeld in dezelfde band. Ik vind dat sax gemakkelijker is dan trompet maar ik speel toch liever trompet (en bugel) vandaar dat ik mijn saxen op een gegeven moment verkocht heb. Ik ervaar dat ik op een ventielinstrument meer emotie kan uitdrukken dan op een sax.

Op beide instrumenten heb je een mondstuk waarbij de klank sterk beïnvloed wordt door de embouchure maar ik vind het gemakkelijker om uit een sax een mooie klank te halen dan uit een trompet. Ook is de embouchure op een trompet veel zwaarder dan op een sax. Ik kan gemakkelijk een hele avond sax spelen als ik de enige blazer ben maar op trompet wil ik graag dat andere blazers het na enige tijd van mij overnemen.

Een andere reden dat sax gemakkelijker is, is dat op een sax een bepaalde greep bij een bepaalde toon hoort en dat de greep voor een bepaalde toon in het lage register hetzelfde is als voor dezelfde toon in het hoge register. Bij een trompet kun je voor een bepaalde greep een heleboel verschillende tonen spelen en dat is lastiger vooral als je à vue moet lezen of improviseert in ongebruikelijke toonaarden.

Iemand die twee jaar saxles gehad heeft kan op een jazz workshop vaak al heel aardig uit de voeten maar iemand die twee jaar trompetles gehad heeft klinkt meestal nog echt als een beginner. Je ziet dan ook dat op jazz workshops de saxofonisten altijd ver in de meerderheid zijn. Maar als je op beide instrumenten op hoog niveau speelt dan zal het waarschijnlijk niet meer zo veel uitmaken hoeveel tijd je er aan besteed hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2009 13:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
En daarbij...bij trompet kun je je heel lastig "verschuilen" achter anderen, hoe zacht je ook speelt, je hoort het altijd.
Beetje aandachtsgeil moet je dus wel zijn denk ik :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 21:18 
Offline

Geregistreerd: 03 aug 2010 21:10
Berichten: 88
om te voorkomen dat ik dingen in het chinees naar me geschreeuwd krijg:

It's me...cindy (voorheen toet'n!!)

Ongeveer 2 maanden geleden vroeg ik de admin om mijn profiel te verwijderen. In de tussentijd toch maar besloten om te blijven.
Omdat ik (hoe verrassend) geen reactie kreeg van de admin, was ik verder vergeten om dat ff te melden daar.

Met als gevolg dat ik vandaag plotseling op m'n oude naam niet meer ingelogd kom (forbidden ofzo), heb ik maar een nieuwe aangemaakt.

Heerlijk, die snelle service :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010 22:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Welkom Cindy!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: pfff
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 16:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
frakke schreef:

is de trompet gemakkelijk aan te leren?



Ja man, trompetspelen is echt geen reet aan. Kom maar bij ome Theo op les :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.