trompet.nl > forum > Toon onderwerp - amati
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 00:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Het kan heel gevaarlijk zijn om te beginnen op een slecht instrument (zoals een Amati, of nog erger, een trompet van Indiase Makelij, valselijk Bessons & Co. genoemd).

Als de trompet slecht stemt en de leerling een beetje fatsoenlijke oren heeft zal hij gaan corrigeren. Dat is heel gevaarlijk als je pas bezig bent. Het is dan namelijk heel erg gemakkelijk om je hele embouchure te veranderen, waardoor al het harde werk van je leraar en jou voor niets is geweest.

Natuurlijk hoeft een beginner niet te beginnen op het duurste van het duurste, maar er zijn toch enkele eisen waaraan zelfs het goedkoopste instrument moet voldoen: de ventielen moeten goed lopen, er moet een schuif + ring op de derde ventielpomp zitten, er moet een redelijke klank uit te krijgen zijn en de stemming moet oke zijn.

Instrumenten uit Oost-Europa, India, Pakistan, China, etc. voldoen in het algemeen niet aan deze eisen.

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 07:54 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Heb in het verleden (begin jaren 80) op een Amati (in het leger, "van de koningin") gespeeld: een lang smal toetertje. Het ding kon alles hebben: laten vallen, bevroren ventielen in één klap losslaan, maanden zonder olie, etc. En meestal kwam er nog geluid uit ook! :P
Heb toen wel eens geklaagd dat ik er eigenlijk iemand bij moest hebben om 'm te tillen...... :mrgreen:
Misschien maken ze vandag de dag betere toeters, maar toen vond ik het maar niks. :evil:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 12:14 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Daarom zijn deze trompetten uitermate geschikt voor carnaval, laten val, bier doorheen geen olie. Na de carnaval op zolder gooien en het jaar daarna even 5 min achterstallig onderhoud en het gaat weer. Ideaal voor zoiets en daarvoor zou ik hem ook best wel willen hebben.

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 13:53 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Er is al 's een keer een Amati discussie geweest op dit forum (gestart door mij als Amati-bezitter).
Dat Amati geen Bach of van Laar of wat dan ook is, moge duidelijk zijn, maar om het instrument dan maar meteen als slecht en carnavalstoeter te bestempelen, lijkt me erg overdreven.
Ik speel nu bijna een jaar op mijn Amati en heb er geen klachten over. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat de nieuwe generatie amati's best aardige toeters zijn.
Misschien te vergelijken met Skoda (ook uit Tsjechie). Vroeger waren dat echte oostblok auto's en tegenwoordig gewoon goede auto's!!
Waarschijnlijk hebben de meeste mensen die een reactie gegeven hebben nog nooit op een amati gespeeld....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 14:41 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
jawel hoor, op een uit de "professional lijn" :?
Niet om over naar huis te schrijven

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2003 15:45 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
bartjefrit schreef:
Er is al 's een keer een Amati discussie geweest op dit forum (gestart door mij als Amati-bezitter).
Dat Amati geen Bach of van Laar of wat dan ook is, moge duidelijk zijn, maar om het instrument dan maar meteen als slecht en carnavalstoeter te bestempelen, lijkt me erg overdreven.
Ik speel nu bijna een jaar op mijn Amati en heb er geen klachten over. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat de nieuwe generatie amati's best aardige toeters zijn.
Misschien te vergelijken met Skoda (ook uit Tsjechie). Vroeger waren dat echte oostblok auto's en tegenwoordig gewoon goede auto's!!
Waarschijnlijk hebben de meeste mensen die een reactie gegeven hebben nog nooit op een amati gespeeld....


bij SKODA zwaait VW tegenwoordig de scepter: misschien moet er bij AMATI dan maar een BACH bezempje doorheen?
8)


waarna ik elke verdere vergelijking van BACH en VW ontken.......
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.