trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat onderscheidt Miles Davis van andere jazztrompettisten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is je favoriete jazztrompettist uit deze 5?
Miles Davis 37%  37%  [ 7 ]
Kenny Dorham 0%  0%  [ 0 ]
Lee Morgan 11%  11%  [ 2 ]
Clifford Brown 37%  37%  [ 7 ]
Dizzy Gillespie 16%  16%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 19
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat onderscheidt Miles Davis van andere jazztrompettisten?
BerichtGeplaatst: 19 jan 2007 14:47 
Offline

Geregistreerd: 18 jan 2007 11:39
Berichten: 3
Miles Davis wordt gezien als de grootste (beste) jazztrompettist van de wereld allertijden (hier zijn uiteraard de meningen over verdeeld). Ik ben op dit moment bezig met een onderzoek naar Miles' muzikale ontwikkeling en wat hem zo onderscheidde van andere jazztrompettisten, rond de jaren 50, zoals: "Kenny Dorham", "Clifford Brown", "Lee Morgan" en natuurlijk de geweldige "Dizzy Gillespie".

Wat maakte zijn manier van spelen (en componeren?) hem zo uniek?
En wat was de rol van de media, de commercie in zijn populariteitsstijging die hem leidde naar de top?

Wellicht kunnen jullie mij helpen met het vinden van de juiste antwoorden.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2007 15:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2004 13:46
Berichten: 699
Woonplaats: ja
fist of all; '2 keer!!'
okèè even serieus,

Ik denk dat miles niet beter is dan bijv. Clifford. Hij speelt alleen heel anders en dit spreekt waarschijnlijk een groter publiek aan. Een album zoals Kind of Blue is niet moeilijk om naar te luisteren, er gebeurt relatief weinig (akkoord progressies zijn simpel, weinig input van ritmesectie tijdens solo's) en dit is bij de genoemde andere trompettisten niet het geval. Zij spelen meer Bop en zijn daardoor voor het grote publiek minder aantrekkelijk om naar te luisteren. Als je jazztrompettisten vraagt naar wat de 'beste' trompettist is zullen ze dan ook minder snel Miles noemen maar bijv. Clifford Brown. Deze was een stuk viruozer en technisch stukken beter.
En over de composities van miles is veel te zeggen. En dan vooral dat hij eigenlijk zelfmaar weinig echt intilligente dingen heeft geschreven en dat daarvan waarschijnlijk ook nog de helft niet helemaal van hem is (bijv. blue in green, waarschijnlijk niet van miles maar van bill evans)
Wat wel heeeel erg voor miles pleit is dat hij altijd goeie muzikanten wist te vinden. Zijn sidemen zijn dan eigenlijk ook allemaal grote bandleiders geworden (Zawinul, Hancock, Adderley, Scofield, Coltrane, Markus Miller, Kenny Garret, Keith Garret enz)
En er zijn ook echt platen van miles die maar weinig mensen kunnen waarderen.
DooBop, Bitches Brew, LiveEvil, The Man With The Horn...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2007 15:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12
Berichten: 636
Woonplaats: Nijmegen
Heb het extra topic al weggehaald.

Ik ben het wel met cees eens, het is moeilijk vergelijken. Miles heeft zoveel verschillende dingen gedaan, waarvan ik sommige heel mooi vind en andere een stuk minder mooi.
Het staat buiten kijf dat het een supermuzikant is, maar Lee Morgan en Nat Adderley vind ik persoonlijk ook echt te gek.

_________________
www.clubsoda.nl
http://www.clubsoda.hyves.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2007 17:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jun 2006 14:45
Berichten: 18
Woonplaats: halsteren
ik ben het dus helemaal niet met cees eens, en ik zal uitleggen waarom.
het 'goed' spelen zit hem niet per se in het zuiver spelen, en juiste noten spelen, zeker niet in jazz. en ik denk dat miles dat graag wou laten horen. hij was een echte 'bad-ass' guy. hij is zo bijv. keihard in zijn jazz/rock/fusion periode met bitches brew en live evil. ik vind dit geweldige platen, omdat het uniek was, zeker als trompettist zijnde. het gaat om de nieuwe sound, niet het relatieve met het vorige; het is persoonlijker en daarom ook artisitieker. met kind of blue hetzelfde. iedere keer als ik dat hoor, ben ik gewoon verkocht. de simpelheid is juist de magische formule! ik bedoel; track heet niet voor niets 'so what'. en zijn sound is zeer uniek, ik heb nooit een artiest gehoord die nog zelfs in de buurt kwam. vaak klinkt de sound heel 'dom', maar dat is vaak het leuke.
en ok, ik ben misschien klassiek georienteerd (ik kan niet echt jazz-soleren); maar ik vind zijn solo's geniaal gevonden. ik geniet echt, heerlijk relaxed/ontroerd bij sketches of spain, kind of blue en porgy & bess + opgefokt en energiebom bij platen als bitches brew. het is uniek omdat je niet hoort dat hij ook maar denkt aan het papier, hij is een met de muziek. ascenseur pour l'echafaud, de film van louis malle waar hij de muziek bij heeft gesoleert vind ik ook machtig; geeft een mooi effect aan de film. het is een donkere zwart-wit thriller waar hij een mooie duistere sfeer ook aan geeft.
en dat is denk ook wat miles davis geweldig maakt: de grote diversiteit, hij blijft niet steeds hetzelfde als iedereen en toch blijft hij ook zichzelf. hij speelt alles goed: bebop (wel wat minder, te commercieel), swing & ballads, keiharde fusion/rock, pop etc...
alleen naar dat laatste luistert niemand, maar ook dit vind ik dit een merkwaardige periode. je hoort gewoon dat hij helemaal 'op' is door de drugs, en toch blijft hij spelen en blijft de grote pimp/showman van de avond. de toon klinkt helemaal uit balans, krakend etc... but,
SO WHAT?
miles davis is mijn jazz-favo, omdat hij welke muzieksoort dan ook, fantastisch bespeeld. niemand durft gewoon als miles davis te spelen, zijn pad te begaan, en daarom bewonder ik hem.

_________________
"Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum" - Friedrich Nietzsche.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2007 13:41 
Offline

Geregistreerd: 18 jan 2007 11:39
Berichten: 3
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik zal nu de vraag een beetje anders formuleren, om misschien wat genuanceerdere antwoorden te kunnen krijgen. Laten we het in ieder geval even open laten of Miles nu wel echt de beste was en boven iedereen uitsteeg, oftewel:

"Wat waren de typerende, authentieke kenmerken van Miles Davis (en zijn muziek) die andere trompettisten uit de jaren 50 niet hadden?"

Daarmee betekent het dus niet dat, omdat die andere trompettisten die kenmerken niet hadden, ze minder goed waren dan Miles. Elke trompettist had zo zijn eigen authentieke kenmerken. De smaak van de luisteraars en de media waren dus uiteindelijk de oorzaak van zijn enorme populariteit. En daarom lijkt het me goed om te kijken naar wat nou typisch "Miles" was en ons daarbij te beperken tot de jaren 50.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2007 19:19 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
De na-oorlogse periode tot 1960 stond erg in het teken van de bebop wat later de hardbop werd. Je had Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Clifford Brown en Lee Morgan. Dit waren allen technisch goede trompettisten die zonder problemen bop konden spelen. Dus snel en hoog als het moest. Miles speelde eind 40-er jaren bij Charlie Parker. Hij had al snel door dat hij niet de stijl had om Dizzy naar de kroon te steken. Je kan op die oudere Verve opnamen van Parker ook wel horen dat hij zich wel staande kon houden maar dat hij niet de technische hoogstandjes van Dizzy of Fats beheerste.
De kracht van Miles was dat hij uitstekend wist wat hij kon en daar ook erg goed gebruik van maakte. I.p.v. de snelle akkoordwisselingen in de bebop ging hij zich toeleggen op modale jazz. Minder wisselingen per maat en dus uitstekend om mooie lange lijnen te spelen. Vooral vanaf zijn samenwerking met Gil Evans kwamen er juweeltjes uit. De cooljazz was ontstaan.
Een leuke anekdote is die keer dat hij aan Dizzy vroeg hoe het toch kwam dat hij niet zo hoog als Dizzy kon spelen. Dizzy antwoordde daarop dat Miles "de noten niet hoorde en dus ook niet kon spelen". Later is dit goed gekomen. Er zijn diversen opnamen van Miles waarop hij hoog speelt. En altijd met een mooie klank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2007 18:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2004 13:46
Berichten: 699
Woonplaats: ja
Iedereen denkt altijd dat birth of the cool ook echt het begin van de cool is. het is een beetje een slechte titel voor die plaat. birth of the cool is namelijk nog wel bop (welliswaar minder snel en hoog en hard) maar de cool begint toch echt wat later. ik denk dat bimhuisje die periode ook bedoelt Kind of Blue enz. Wat miles anders maakt(te) is zijn klank en z;n melodische lijnen en z'n timing (daar hoor je nooit iemand over).

Ohja, desafinando;
Citaat:
het 'goed' spelen zit hem niet per se in het zuiver spelen, en juiste noten spelen, zeker niet in jazz. en ik denk dat miles dat graag wou laten horen. hij was een echte 'bad-ass' guy. hij is zo bijv. keihard in zijn jazz/rock/fusion periode met bitches brew en live evil. ik vind dit geweldige platen, omdat het uniek was, zeker als trompettist zijnde. het gaat om de nieuwe sound, niet het relatieve met het vorige; het is persoonlijker en daarom ook artisitieker

ik zeg nergens volgens mij dat ik die platen niet vet vind, er het is alleen minder toegankelijk. Wat hem inderdad uniek maakt is zijn zucht naar vernieuwing en zijn altijd goeie keuze van muziekanten (waardoor de bandsound ook altijd vet was)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2007 21:06 
Offline

Geregistreerd: 18 jan 2007 11:39
Berichten: 3
cees schreef:
Wat miles anders maakt(te) is zijn klank en z;n melodische lijnen en z'n timing (daar hoor je nooit iemand over).


Zou je een beschrijving kunnen geven van deze 3 factoren, zoals Miles ze uitvoert?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.