trompet.nl > forum > Toon onderwerp - musiCopy in de fout
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 apr 2024 06:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: musiCopy in de fout
BerichtGeplaatst: 16 jul 2007 14:57 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
Gelezen op de site van de KNFM:
Stichting MusiCopy ernstig in de fout

Minister van justitie Hirsch Ballin heeft de stichting MusiCopy laten weten dat zij niet langer de indruk mag wekken dat zij een officiële opsporingsinstantie is die zelf boetes kan opleggen. Het is niet alleen de minister die de stichting ter verantwoording roept, maar ook de Tweede Kamer. De uitspraak van zowel de minister als de Tweede Kamer bevestigt de visie van het KNFM-bestuur, met betrekking tot de activiteiten van de stichting. Veel korpsen hebben als het ware onder dwang een contract afgesloten met MusiCopy. Verenigingen zijn als het ware overdonderd door de wijze waarop deze stichting hun heeft benaderd en hebben zich gedwongen gevoeld te komen tot een overeenkomst met de stichting. De KNFM adviseert deze verenigingen per aangetekend schrijven het contract op te zeggen.
Tevens wordt nu duidelijk dat de stichting geen enkel recht heeft om onaangekondigd invallen te doen tijdens repetities, openbare optredens etc. De KNFM heeft in eerdere instantie al duidelijk gemaakt dat zij haar ledenverenigingen in juridische zin zal ondersteunen bij acties van de stichting MusiCopy. Het KNFM-bestuur wijst een collectief contract op basis van voorstellen van de stichting MusiCopy af. Ideeën om tot een verantwoorde oplossing te komen zijn er, en zullen mogelijk in het najaar met de stichting besproken gaan worden.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2007 15:11 
Offline

Geregistreerd: 23 okt 2006 10:49
Berichten: 68
Woonplaats: Uden
Gelukkig maar. Uiteraard zijn er verenigingen die zich in het grijze (bijna zwarte) gebied begeven met sommige partijen. Maar laat ze a.u.b. de verenigingen met rust laten, het geld ligt toch al niet voor het oprapen.

Moet er toch niet aan denken dat muziekgezelschappen op de fles zouden gaan door toedoen van dit soort instanties.

_________________
Toeters:
- Getzen "Eterna 900 Classic" gelakt
- Getzen "390" gelakt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2007 15:14 
Offline

Geregistreerd: 03 apr 2007 07:39
Berichten: 237
Ik zeg niet dat het goed is om partijen van een bevriende vereniging te lenen en kopieren.

Maar om er per overtreding 500 euro boete te gaan rekenen kan tenkoste gaan van vereningen die het toch al moeilijk hebben. (welke vereniging niet kan je je misschien beter afvragen)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2007 16:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jul 2004 13:35
Berichten: 1037
Woonplaats: Hilversum
martijn85 schreef:
Ik zeg niet dat het goed is om partijen van een bevriende vereniging te lenen en kopieren.

Maar om er per overtreding 500 euro boete te gaan rekenen kan tenkoste gaan van vereningen die het toch al moeilijk hebben. (welke vereniging niet kan je je misschien beter afvragen)


minimaal 500 euro he!

en het gaat niet alleen over het kopieren van bevriende verenigingen,
maar ook over het extra kopieren van de originele partijen zodat leden er aantekeningen op kunnen maken. dat mag volgens MusiCopy ook niet.

_________________
-------------------------------------------------------------------
bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2007 21:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2004 00:55
Berichten: 916
Woonplaats: hilversum
En als je bij het MUI leent moet je wel kopieren want het kost 7,95 per bekladde partij. Tel uit je winst. Wij hebben dus gewoon keurig toestemming gevraagd en dan kan die musicopy wel van alles brullen maar heeft geen poot om op te staan.

_________________
jammerhout, blaaesen en ssuichgen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 11:14 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Het is natuurlijk wel een complex probleem.

Ik vind ook zeker niet dat verenigingen onder het motto: wij zijn arm, zomaar alles moeten kunnen kopieeeren. Dat kost serieus geld voor uitgeverijen, en componisten. Daardoor worden stukken steeds duurder, en zeldzamer, als uitgeverijen stoppen met uitgeven.

Een penningmeester van een vereniging moet dan ook ter dege rekening houden met de aanschaf van nieuwe stukken, door bijvoorbeeld op andere zaken te bezuinigen.
Of een andere oplossing is: Stukken ruilen, en ik bedoel dan niet eerst snel kopieeren, en dan ruilen, maar echt ruilen, inclusief afstand doen van alle partijen. Dat kost niemand geld.

Aan de andere kant: ik vind alle muziekbonden gruwelijk slap. Als er weer bezuinigingen komen, hoor ik van geen actie van welke bond dan ook. Er is geen bond die hardere eisen stelt of zijn strot open trekt. Daar lijkt mij een hele mooie taak voor de bonden weggelegd.

Voorts dan nog wat reclame: op www.himalayamusic.nl zijn redelijk goedkope werkjes te vinden voor jeugdorkest. Die kun je naar eigen bezetting samenstellen, dus je hoeft niet meteen een standaard pakket te kopen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 12:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2005 11:06
Berichten: 511
Ja, Ivo schrijft leuke stukjes voor jeugdorkest.

Wij kopen als fanfare eigenlijk wel alles zelf. Een hele enkele keer wordt er iets geleend van een andere vereniging. Maar wij kopieren wel alle partijen, omdat heel veel mensen ontzettend slordig zijn. Ook als er partijen van een stuk ontbreken, kloppen we wel eens aan bij een andere vereniging (meestal zijn dit oudere stukken, je kent ze wel die vergeelde partijen). Daar is niets mis mee vind ik.

Een ander orkest waar ik speel heeft eigen arrangeurs, probleem gelijk voor een heel eind opgelost.

Toch begrijp ik de muziekverenigingen die het wel doen. Maar het is zoals heel veel dingen beginnen. Een keertje kan geen kwaad, daar merken ze niets van. Maar als iedereen het gaat doen, gaat het dus wel uitmaken. Gevolg is alles wordt duurder, waardoor mensen niet geneigd zijn ermee te stoppen, want dan is het opeens logisch vanwege de prijzen dat iedereen kopiert.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 13:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jul 2004 13:35
Berichten: 1037
Woonplaats: Hilversum
Girlpower schreef:
Een ander orkest waar ik speel heeft eigen arrangeurs, probleem gelijk voor een heel eind opgelost.


dacht je dat?
betalen deze mensen geld voor de rechten van het originele werk aan de oorspronkelijke maker (of zijn erfgenamen) van de muziek?
doen ze dit niet valt het onder bijna hetzelfde wetsartikel in het auteursrecht als wat MusiCopy gebruikte.

gewoon ff een dingetje tussendoor :wink:

_________________
-------------------------------------------------------------------
bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.