trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2024 02:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 14:28 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Een van mijn goede voornemens is om dit jaar een nieuwe trompet te gaan kopen. Omdat ik in beginsel al mijn (extra) geld uitgeef aan vliegtickets zal dat dus moeten wachten tot het vakantiegeld in mei a.s. binnen is. In het kader van dit voornemen heb ik dit forum eens doorgenomen en stuitte daarbij op een oude topic van Baszz (Bas van Oostrum begreep ik) genaamd "Nieuwe trompet tussen 2000 en 2800 euries", een uitgebreide topic van een pagina of 30. Geweldig leuke onzin voornamenlijk.
De heetste hangijzers:
- koop geen trompet op bestelling die je niet zelf geprobeerd hebt dus
- massaproduktie vs. handwerk
- kleine verschillen die alleen een prof kan constateren tussen op het oog dezelfde instrumeneten
In het kader hiervan werd echt alles overhoop gehaald, hoe is het mogelijk.
Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:
1-Als je een trompet custom laat maken kun je er nooit VANTEVOREN op blazen!
2-er is massaproduktie en massaproduktie, ik durf eerder een Yamaha te kopen dan een Vincent Bach, dit heeft niet zozeer te maken met of er op kwaliteit wordt gecontroleerd als wel met het begrip kwaliteitsbeleving! Als dat nodig is wil ik dat wel een keer apart toelichten, vooral Trumpetlover ging hier nogal de mist mee in.
3-in bedoelde topic kwam ook een beetje gepasseerde reactie van Erik Veldkamp voor waarin hij stelde dat echt slechte trompetten in het duurdere segment niet voorkomen, geen onbelangrijk detail.
Het moet eigenlijk wel een beetje solistische trompet zijn, dus hij hoeft niet zo nodig te mengen met wat dan ook.
Dus: van mijn eerste lijstje zijn nu de Silverart van Inderbinen, de Feniks van Hans en de Calicchio 3/9L om budgettaire reden verwijderd. Misschien geldt datzelfde voor de Oiram.
Over blijven als orientatieadressen Hub van Laar (de B7 of B8) en Hans van Brassimport en dan ga ik voor de Selmer Chorus 80J, met de TT en de Sigma als referentiepunten (ik las in zijn nieuwsrubriek dat hij in Parijs op bezoek is geweest). Als backup heb ik dan nog de 8310 Xeno en de Challenger II van de Blas- und Signalinstrumentenfabrik.
Heb ik iets over het hoofd gezien?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Oeps!
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 15:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Wat je over het hoofd heb gezien? Volgens mij 't feit dat je 100x lijstjes kan maken over trompetten die op papier helemaal voldoen aan jouw eisen maar in praktijk wellicht voor geen meter met jou matchen.
Je moet nl. ook uit de voeten kunnen op een instrument. Daar waar Jarmo Hoogendijk destijds de sterren van de hemel speelde op een Connstellation vond Chet Baker het zelfde instrument maar een lomp ding.
Zoals zovaak hier op dit forum is vermeld is dat de klank die je uit een instrument haalt voor het grootste gedeelte wordt bepaald door jezelf, je embouchure, je klankvoorstelling, je manier van spelen etc etc.
Als je een instrument gaat aanschaffen zou ik op zoek gaan naar dat instrument waar je het gemakkelijkst op speelt, dat je zo min mogelijk moeite kost om dat eruit te halen wat je eruit wilt halen. Wat voor naam er in de beker gestanst is maakt volgen mij ene moer uit.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 15:50 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
1-Als je een trompet custom laat maken kun je er nooit VANTEVOREN op blazen!

...

Heb ik iets over het hoofd gezien?


Het klopt dat je nooit op een trompet kunt blazen die nog niet gemaakt is. Je kunt wel op een custom trompet spelen die voor jou gemaakt is en dan beslissen of je hem gaat kopen of niet. Als je bijv. bij Hub een trompet besteld maakt hij over het algemeen er een paar, waaruit jij de beste voor jou kunt kiezen. Maar ook als je ze allemaal niet zo goed vindt spelen als die die je destijds getest hebt, dan kun je dat natuurlijk aangeven en zal hij proberen daar iets aan te doen. Mocht je dan nog niet tevreden zijn dan ben je natuurlijk niet verplicht het instrument te kopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 16:47 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Theo,
je hebt helemaal gelijk, mijn lijstje heb ik opgesteld o.g.v. allerlei bevindingen van zowel dit forum als van de trumpetherald. In beginsel is het voor iemand die zo kort speelt niet aan te bevelen geheel op eigen houtje een nieuwe (dure) toeter te kiezen. Ik zal t.z.t zeket iemand meenemen met verstand van zaken al heb ik ook vernomen dat Hans een uitstekende steun daarbij kan zijn. Mijn lijstje is een soort uitkomst van bovengenoemde informatie al hou ik er terdege rekening mee dat ik mijn ambities moet bijstellen. Zo is de Selmer een largebore trompet (11,75 mm) en de B7 en B8 zijn ook fors bemeten (b.v. beker) en dat zou best teveel gevraagd kunnen zijn. Vandaar dat ik ook de Challenger en de 8310Z als backup heb aangegeven. Dat was precies gedaan met jouw commentaar in gedachten a.h.w. Ik was overigens de Xeno 8335LA vergeten, die hoort er ook nog bij.

Erik,
ik had expres 'vantevoren" in hoofdletters getypt omdat ik ook wel begrijp dat het eindprodukt je moet bevallen. Maar als ik b.v. naar de Calicchio-site kijk kun je daar allerlei combinaties bestellen die dan in elkaar gezet worden. En dat krijg je dan thuis gestuurd, zo stel ik me dat voor. Ik neem aan dat je dan een soort bedenktijd krijgt maar toch vereist een dergelijke procedure heel veel vertrouwen in de bouwer, anders zou je er totaal niet aan kunnen beginnen. Bij Van Laar zit je er inderdaad wat dichter bij, daarom wil ik die weg zeker proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 23:19 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als je een Calicchio wil kopen kun je beter naar Atelier Pfeiffer in Rijswijk gaan. Die zijn de dealer van dat merk en kunnen je daarbij goed adviseren. Ik denk niet dat je zelf een Calicchio rechtstreeks kunt bestellen als ze al een dealer in Nederland hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 01:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
delano schreef:
Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:

2-er is massaproduktie en massaproduktie, ik durf eerder een Yamaha te kopen dan een Vincent Bach, dit heeft niet zozeer te maken met of er op kwaliteit wordt gecontroleerd als wel met het begrip kwaliteitsbeleving! Als dat nodig is wil ik dat wel een keer apart toelichten, vooral Trumpetlover ging hier nogal de mist mee in.

][


Ad. 2) Leg uit. Wat bedoel je met kwaliteitsbeleving? Lijkt een rare marktonderzoeksterm. Maar een toeter is goed of niet. En: een toeter past bij je of niet. Zit ook een beetje in je derde conclusie. Moeilijker hoeft het niet te zijn. En hoe je daarachter komt: door te proberen. En veel te kijken.

En als een toeter niet goed is of niet goed aanvoelt niet kopen.

Dus ik ben benieuwd waarvan jij vind dat mensen ergens de mist ingaan. En eerlijk gezegd vind ik ook dat als je namen gaat noemen van mensen die volgens jou de mist ingaan, dat je ook meteen moet uitleggen waarom. Anders is het wel heel makkelijk met scherp schieten natuurlijk.

Ow en ook graag de andere 'onzin' even aanstippen. want jij weet er schijnbaar veel van, dus ik ben heel erg benieuwd wat mensen allemaal aan onzin verkondigen. En uiteraard met uitleg jouwerzijds waarom het onzin is.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 08:14 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Camel, je hebt helemaal gelijk.. Je weet dat ik in deze topic verwees naar een eerdere discussie uit 2004-2005 m.b.t. de aankoop v.e. nwe trompet door Baszz. Ik heb hem nog eens snel doorgekeken en je hebt inderdaad je daar niet mee bemoeid. Ik moet een paar topics door elkaar gehaald hebben, sorry.
Nu even over de kwaliteitscontrole en kwaliteitsbeleving.
Mijn stelling is dat als produkten (zelfs intensief) op kwaliteit gecontroleerd worden dat nog niet ZOVEEL zegt over de eindkwaliteit. Ik geef een beetje extreem voorbeeld
In India worden japanse auto's allemaal via joint-ventures vervaardigd, b.v. Hero-Honda en Suzuki-Maruti. In die laatste fabriek ben ik geweest. Aan vankelijk maakte Suzuki het onderstel + motor + versnellingsbak, Maruti bouwde de carrossorie. Op een gegeven moment zijn ze het hele ding in India gaan bouwen. Daarbij werd zeer intensief op kwaliteit gecontroleerd: 1 op de 5, ja zelfs even 1 op de 3 werknemers hield zich uitsluitend met kwaliteitscontrole bezig. Desondanks was de uitval aan het eind v.h. produktieproces 42% (ja echt!). In Japan worden de Suzukis gebouwd met 0 kwaliteitscontroleurs en met een uitval van 0,3%, iedere werknemer is zijn eigen kwaliteitscontroleur, dat noem ik kwaliteitsBELEVING.
Tot slot is het nu zo dat een tweedehands Suzuki=Maruti waarvan het onderstel enz. nog in Japan gebouwd is DUURDER is dan een nieuwe die geheel in India is gebouwd.
Vandaar mijn stelling over liever een Yamaha dan een VB als massaprodukt.
Wat zegt dit over trompetten?
Toen ik in 1965 in de muziek terecht kwam waren de amerikaanse koperinstrumentenbouwers top of the bill. Iedereen speelde op Conn (de Connstellation was om te watertanden toen), Olds, Benge, soms Getzen, King (de 3B-trombones waren standaard) en de hele rijken op Vincent Bach. Wat er daar gebeurd is dat de managers het voor het zeggen kregen ten nadele van de bouwers, het management denkt alleen aan geld en dus hoe de opgfebouwde wereldfaam ten gelde gemaakt kon worden. Conn heeft gekozen voor de studentenmarkt, Olds en Benge zijn ter ziele gegaan, Getzen heeft niet goed kunnen vernieuwen geloof ik en VB heeft gekozen voor massaproduktie. Nu kun je daarbij wel op kwaliteit controleren maar als de werknemers vervolgens b.v. volgens een premiesysteem betaald worden gaat een slechte toeter toch echt gewoon de winkel in. Ik ben afgestudeerd in de rechtssociologie en ik kan je daarvan voorbeelden geven uit onderzoek in de vliegtuigindustrie die je wakker kunnen laten liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 10:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Laten we er voor het gemak het topic eens bijnemen:

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... highlight=

Nogmaals de vraag: wijs dmv quotes nu eens aan waar mensen de mist ingaan. Ik heb me er overigens wel mee bemoeid. Met hele valide argumenten. Dat jij mijn bijdragen als onzin ziet, is allemaal best. Echter: ik heb net als een aantal anderen hier, mijn kennis opgedaan na een aantal jaren conservatorium. Aan de hand daarvan beargumenteren we waarom we wel of niet het ergens over eens zijn. Met die kennis.( Misschien dat je er een ander, naast de flauwekul, die in de regel overigens wel meevalt mee kan helpen, als men het aan wil nemen ) Dat dat topic uiteindelijk bergafwaarts ging, was omdat de rek eruit was. Alle argumenten waren gegeven, en Baszz heeft heel veel geluk gehad met zijn trompet.

Ik vind dat Trompetlover zich nergens vergallopeerd in dat topic. Hij vraagt zich af waarom iemand ongezien een trompet koopt. En komt vervolgens met argumenten. Die jij hier aan flarden schiet, zonder dat je zijn argumenten noemt, zonder dat jij tegenargumenten noemt. En eerlijk gezegd vind ik dat met modder schieten zonder dat iemand daar wijzer van wordt...

Je geschiedenislesje over auto's neem ik voor waar aan. En die over trompetten ook, maar om dan met scherp te schieten op bijvoorbeeld Getzen is onzin. Hoezo niet vernieuwen. In Amerika zijn ze toch nog best populair. En echt slechte instrumenten maken ze niet. Ze zijn hier in Europa gewoon niet zo populair. Misschien om goede redenen...

Ennehh ik hoor om me heen toch heel veel verhalen van mensen die hun nieuwe chicagoYammies in de verkoop doen om te gaan spelen op de nieuwe Bach series die toch schijnbaar beter voldoet. Dan kan Yammie een hele goeie kwaliteitscontrole hebben, maar als daarmee het instrument toch wat kaal, steriel aanvoelt, is het toch geen blijver. ( Ik ben dus ook heel blij dat ik mijn Bach nooit verruild heb voor een Yammie. Ik heb de yammies bespeeld, en vond ze bepaald minder lekker dan mijn good old Bach.... )

Ik wacht met smart wederom af wie er onzin verkondigde, met quotes graag, en ook met tegenargumenten.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.