trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lead instrument en mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 13:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lead instrument en mondstuk
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 15:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32
Berichten: 249
Woonplaats: Bilthoven
Hoi,
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met met speciale lead-mondstukken en instrumenten. Waar spelen jullie op? Ik speel zelf op een Vincent Bach strad ML beker model 37, als mondstuk gebruik ik voornamelijk een 1 1/2 C megatone van Vincent Bach. Hiermee kom ik redelijk zeker tot een E3. Voor lead heb ik een Yamaha signature Bobby Shew maar dat slaat snel dicht. Ik wil misschien een Bob Reeves 43 es gaan kopen. Heb ze geprobeerd, kwam redelijk zeker tot G3. Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaring met Calicchio trompetten.
Guus.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 21:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Guus, er bestaat niet zoiets als een leadmondstuk. Een mondstuk is een puur persoonlijk iets, er zijn zoveel mondstukken als dat er leadtrompettisten zijn.

Een vuistregel is wel dat je als lead moet kijken naar een wat ondieper mondstuk. Niet alleen voor de klank (helderder en scherper) maar ook voor het gemak van hoog spelen.
Natuurlijk zijn er ook leadtrompettisten die op een dieper mondstuk spelen (voordat daar weer een hoop reacties over komen, geachte medeforisten), maar in het algemeen is een ondiepe cup het beste hulpmiddel voor in de hoogte.
De diameter maakt hierbij niet uit, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Er zijn trompettisten (bv Arturo Sandoval, James Morrisson) die vrij groot spelen en er zijn er die hele kleine diameters gebruiken (bv Bill Chase voor wie de 6a4a van Schilke is ontworpen, Cat Anderson en Al Hirt, die had zowat helemaal geen cup, maar een plat vlak met een gaatje).
Gewoon uitproberen dus. Bob Reeves wordt veel gebruikt door leadtrompettisten.
Warburton heeft ook een nieuwe cup, de KT. Die is ontworpen voor leadtrompettisten, een vlakke cup met een helder geluid en een grote projectie.

Op de vraag of er mensen ervaring hebben met Calicchio moet je de andere onderwerpen bekijken, daar staan genoeg ervaringen op.

Succes met je zoektocht. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2003 08:44 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Als je normaliter op een BACH 1 1/2 C blaast, is een goede optie een 1 1/2 D of E te proberen: zelfde rand, alleen je geluid wordt helderder en doordringender, waardoor je veel meer "aanwezig" bent. Ook is in zo'n ondiepe cup de druk makkelijker op te bouwen en vol te houden, waardoor het lijkt dat je makkelijker hoog speelt.
De BR43X zijn duidelijk kleiner, meer een 3C maatje, en dat Bobby Shew model: Ik heb ooit een poosje op een Shew model van Marcinkiewicz geblazen, en die leek mij ook ongeveer van die maat. (wel ondieper, natuurlijk)

Ik speelde zelf op BACH 3C (HaFaBra), en heb er een 3E erbij gekocht: Ik vind dit mondstuk prettiger dan de BR43ES, die ik wel eens een paar weken geleend heb: De BR blaas ik dicht, de 3E blijft veel meer open.
Ik ben momenteel over op 1C voor HaFaBra, maar in de band is die 3E nog steeds de beste keus: ik heb nooit een 1D of 1E geprobeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2003 13:43 
Offline

Geregistreerd: 15 dec 2003 13:12
Berichten: 1
Woonplaats: Huizen
Hoi Guus,

Ik speel op een combinatie van Callichio 1S2A (A van Adams) met een 43ES van Bob Reeves. Wat mij betreft TOP!
Verder ken ik een aantal top trompettisten die ook op zo'n Callichio spelen en wwet ik dat de 43ES ook een typisch lead mondstuk is.
Als je eens in de buurt bent mag je best proberen. Stuur maar een mailtje als je wilt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 122 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.