trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet afwisselen met trombone
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 24 apr 2024 07:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

goeie trombonisten hebben een supergoeie ademtechniek
beter dan de meeste trompettisten 60%  60%  [ 3 ]
oneens 40%  40%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: trompet afwisselen met trombone
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 14:46 
Offline

Geregistreerd: 01 okt 2010 14:36
Berichten: 10
Woonplaats: Rotterdam
Sinds een week heb ik een oude trombone te leen, waar ik een beetje op speel. Ik ben trompettist.
Heeft er iemand ervaring met het combineren van trombone en trompet studeren?

Ik ben op zoek naar tips. Ik doe het voor de lol en wie weet ga ik er beter van trompet spelen (op de langere termijn).


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 15:40 
Offline

Geregistreerd: 06 apr 2010 20:45
Berichten: 3
Het kan ook je embouchure verwaarlozen! :!:

Maar ik heb al eens dit topic gelezen dat over hetzelfde onderwerp gaat, misschien eens doorlezen? http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=5852

En het is belangrijk dat je niet als een trompettist denkt als je trombone speelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 15:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Het juiste antwoord staat er niet bij in de poll.
Trombonisten leren trombone spelen; ze leren qua ademtechniek dan ook de beste ademtechniek voor trombone.

Trompettisten leren trompet spelen; ze leren qua ademtechniek dan ook de beste ademtechniek voor trompet.

Het een is niet beter dan het ander. Met tromboneademtechniek trompet spelen werkt evenmin als met trompetademtechniek trombone spelen.

Als je het wil combineren, hetgeen prima mogelijk is, zul je je bewust moeten zijn van het feit dat je ademhoeveelheid en -controle anders is, evenals het embouchure en, geheel ten overvloede, de schuif- respectievelijk ventieltechniek.

Mijn tips: geduldig studeren en niet forceren.

Succes!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 17:49 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2002 22:14
Berichten: 105
Ben zelf sinds maart bezig op trombone en trompet.
In het begin heb je op trombone een mega bereik, maar met een iel geluid.
Hoe langer je doorgaat, hoe beter het begint te klinken (op trombone).

Belangrijk is wel dat je allebei blijft spelen en als je beide instrumenten tijdens een optreden wilt afwisselen oefen dit dan ook.

Het effect wat ik gemerkt heb is dat je door de trombone een grotere inhoud qua lucht krijgt. Op trompet heeft het zich bij mij vertaalt in een beter hoog register.

Veel succes met beide instrumenten

_________________
**********************************************************************
www.balasino.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 19:20 
Offline

Geregistreerd: 16 apr 2005 12:04
Berichten: 33
Woonplaats: Roosendaal
James Morrison probeert ook beide te spelen, moet zeggen, het lukt hem vrij aardig..... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=5JRKnO83P_E

_________________
Flup


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 01:35 
Offline

Geregistreerd: 01 okt 2010 14:36
Berichten: 10
Woonplaats: Rotterdam
Hee wat leuk dat jullie zo snel antwoorden allemaal! bedankt

Dat het je embouchure kan "verwaarlozen" klinkt zo eng.
Natuurlijk ervaar ik dat het superraar voelt en klinkt als ik na de trombone de trompet oppak. Op dagen met optredens of belangrijke repetities laat ik 'm nog even in de koffer...
Toch heb ik een vaag vermoeden dat het op de lange termijn voordelen heeft om allebei te beoefenen. Volgens mij gaat mijn "ademapparaat" een update krijgen en ik hoop te leren hoe ik snellere lucht kan blazen in een buis met minder weerstand. Want ik een trompet zitten zoveel bochten en bijna hoeken. Ik ga de uitdaging aan, omdat ik gefascineerd ben hierdoor. We zullen zien wat er gebeurt.

IK BEN BENIEUWD NAAR PRAKTISCHE TIPS :-) Het lijkt me verstandig om niet meteen zo veel trombone te spelen als ik nu doe, want mijn hele bovenlip lijkt nu een beetje slap.. ;-)

Van Roel denk ik te begrijpen dat ik net zo goed baritonsax kan spelen als het om vooruitgang van trompetblaastechniek gaat, omdat het natuurlijk om de balans gaat die verschilt per instrument. Heb ik het juist?

Ron, heb je enig idee of er een direct verband is tussen je betere hoge register sinds maart en het feit dat je trombone bent gaan spelen? En zou je dat verband misschien kunnen verwoorden? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van spelers. En bedoel je dat je een beter geluid en beheersing daarboven hebt verkregen, of een groter bereik?

James Morrisson was op de trumpetparty in 2006 en dat weet ik nog als de dag van gister, want ik zat vooraan op de grond, vond het waanzinnig!

Groetjes aan iedereen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 10:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Jacobtrompet schreef:
Van Roel denk ik te begrijpen dat ik net zo goed baritonsax kan spelen als het om vooruitgang van trompetblaastechniek gaat, omdat het natuurlijk om de balans gaat die verschilt per instrument. Heb ik het juist?

Bij wijze van spreken. Al is het vinden van de balans op een koperblaasinsrument wat lasiger dan op een rietinstrument, denk ik. Maar balans is het juiste woord!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 19:30 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2002 22:14
Berichten: 105
Citaat:
Ron, heb je enig idee of er een direct verband is tussen je betere hoge register sinds maart en het feit dat je trombone bent gaan spelen? En zou je dat verband misschien kunnen verwoorden? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van spelers. En bedoel je dat je een beter geluid en beheersing daarboven hebt verkregen, of een groter bereik?


Ik zal proberen het verband zoals ik het voel te verwoorden.
Of ern een direct verband is weet ik niet, wat ik gemerkt heb is dat het spelen op¨trombone mijn mondhoeken versterkt heeft en het trilende stuk lip heeft ontspannen. Hierdoor kan ik op trompet dus een verhoogde luchtdruk-luchtsnelheid verkrijgen die een soepeler stukje lip moet laten trillen.
Het resultaat bij mij is dan ook een verbeterde toon over het hele bereik.

Beheersing van het hoog register verkrijg je volgens mij alleen door hier gericht op te oefenen.

Buiten dat trombone spelen mijn trompetspel heeft verbeterd is het gewoon een leuk instrument om langs de trompet te kunnen bespelen.

_________________
**********************************************************************
www.balasino.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.