trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet - advies
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 03:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe trompet - advies
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 10:01 
Offline

Geregistreerd: 10 jun 2009 11:04
Berichten: 73
Beste collega's,

Binnenkort ga ik kijken voor een nieuw instrument. Momenteel heb ik 2 Bach instrumenten van ongeveer 20j oud en lijkt mij een nieuwe noodzakelijk.
Ik vraag mij echter het volgende af:
- zijn er objectieve criteria waar ik op moet letten bij aankoop van een instrument?
- zijn er aan/af te raden merken voor mijn profiel ? (Ik speel in één harmonie en in twee bigbands. Ik speel nu 15j. Niet professioneel. )
- Doet de keuze van mijn mondstuk iets aan de keuze van instrument?

Mvg,

Johan


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 10:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Vraag 1: ja, de objectieve kant is: kwaliteit. Kies je bewust voor een nieuwe toeter van 129 euro ex. 8 euro verzenden, dan kun je er grif van uitgaan dat je krijgt waar je voor betaald, een goedkoop toetertje. Heb jij iets echts over voor je hobby, en wil je er deftig in investeren, dan moet je dus duurder gaan kijken.
De meeste goeie trompetten stemmen allemaal heel aardig, dus dat is nauwelijks meer een criterium te noemen.
Vraag 2: in principe kan je alle goeie instrumenten voor alles gebruiken. Mits het instrument bij jou past.
Vraag 3: het kan soms zijn dat je mondstuk niet echt bij het instrument past. Als je op hetzelfde mondstuk wil blijven spelen, doe je er het beste aan om dat mondstuk mee te nemen als je gaat testen.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 10:43 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Jou drie vragen zijn er eigenlijk maar één: Moet ik een instrument kiezen wat bij mij past?
Ja, dus. Dat instrument dat jou het makkelijkst laat spelen wat jij wilt, die moet je hebben.
Hoe kom je eraan? Begin vanuit Limburg naar boven, of van Friesland naar beneden te rijden met een extra set oren naast je. Bij iedere winkel waar ze trompetten verkopen stop je en ga je er een uitzoeken die jou lekker laat spelen. Van alle trompetten die dan overblijven vraag je aan de verkoper of je ze een paar repetities mag uitproberen.
Uiteindelijk koop je dan bij Brassimport je trompet. (of Hub of....) :wink:

Bottom line: Probeer zoveel mogelijk verschillende instrumenten en neem er de tijd voor.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: 20?
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 11:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Johanb schreef:
Binnenkort ga ik kijken voor een nieuw instrument. Momenteel heb ik 2 Bach instrumenten van ongeveer 20j oud en lijkt mij een nieuwe noodzakelijk.


Je hebt twee Bach instrumenten van 20 jaar oud. Bach Stradivarius of Tr300 of.... Wat voor Bach toeters en wat voor uitvoering?
Een Bach Stradivarius gaat met een beetje onderhoud minstens 35 jaar mee: Ik kocht ooit van een beroepsgast een verzilverde 37 ML uit 1976 die echt nog jàren mee kon.
Ik weet dat Bach trompetten uit de 90er jaren niet de beste waren maar ik kan me niet voorstellen dat de jouwe reeds zo uitgewoond zijn dat ze alleen nog als bloemenvaas kunnen voortleven.....
Maar als je lust hebt in iets anders, iets nieuws dan is een reisje naar Rosmalen een aanradertje. Daar liggen veel toeters die op z'n minst 't uitproberen waard zijn, plus dat daar iemand rondloopt die jou graag een instrument wil verkopen waar jij blij mee bent, niet waar hij blij van wordt dat hij er vanaf is.
Als tip kan ik alleen meegeven: Neem je oude instrument mee met het mondstuk waar jij comfortabel mee overweg kan. Laat de aspirant trompet zelf 't werk doen, m.a.w. probeer niet -bijvoorbeeld omdat je 'm zo mooi vindt of omdat je er iets lovends over gelezen hebt- de sound eruit te halen die jij wilt dat dat instrument maakt want dat werkt op de lange duur niet. Laat je ook niet verleiden door een 'mooie warme sound', da's leuk voor dat ene lyrische solootje maar 't kan dodelijk zijn voor sectiewerk in de Bigband! Als je eens een keer de warmte wilt opzoeken kan je beter voor die gelegenheid een dieper mondstuk in je reciever proppen.
En kijk vooral niet alleen naar 't merk dat in de beker gegrafeerd staat; het zou zomaar zo kunnen zijn dat je uiteindelijk thuiskomt met een B&S 3137-1 of een Getzen 907 Proteus......

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 12:14 
Offline

Geregistreerd: 25 okt 2007 14:38
Berichten: 221
Voor de harmonie zoek je neem ik aan een wat warmere sound en bij de Big band meer helder. Als je dat wilt combineren met één instrument, kun je het beste een een beetje all round toeter nemen. Bijv. een van Laar B4 of B5. Erg fijne all round toeters. Je kunt heel veel bereiken door dan ook direct veel aandacht aan bijv. 2 mondstukken te kiezen een met zelfde rim maar verschillende cup diepte. Je schrijft niet waar je nu op speelt, maar als dat monstuk je heel goed bevalt voor bijv. Harmonie, zou je een iets ondiepere variant kunnen kiezen voor big band. In verhouding is een mondstuk veel goedkoper dan een instrument en bepaald voor een heel groot gedeelte je sound.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 17:46 
Offline

Geregistreerd: 10 jun 2009 11:04
Berichten: 73
Huidige mondstukken:
- meest gebruikt in bigband en harmonie: yamaha vizzutti
- soms schilke 16
- yamaha GP als het iets voller mag klinken
- 7C speel ik enkel op bij mijn reserve trompet.

Het exacte type van mijn huidige instrument weet ik niet aangezien maar ik denk 2x een bach 37ML. Op zich is mijn huidig instrument niet van belang. Het speelt uiteraard nog goed maar ik vind dat ik aan een nieuwe toe ben.

Ik ga binnenkort zeker testen bij Adams en Van Laar. Ik zal nog wel zien wat het wordt maar zijn er merken die absoluut af/aan te raden zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2010 00:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2010 19:42
Berichten: 12
De trompetten van Adams zijn (ik was er in mei) zeker niet slecht. Maar die van Hub waren nog ietsje beter. Het is een kwestie van smaak. En als je er in een dag niet uikomt: gewoon nog een keer heen gaan. Neem de tijd die je nodig hebt om zeker te weten dat het instrument bij je past!

P.S. Mijn HvL komt deze week :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.