trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > geschiedenis - u bent nu hier  
   > de geschiedenis van de trompet
 

 

 

 

 

 

 

 


Enige Aziatische vormen


> Indië

De Zuid-Indische trompet, de Tirucinnam uit Tamil, leek veel op de Assyrische en de Egyptische trompet. Deze was ongeveer 75 cm lang, cilindrisch met een slanke conische beker, maar zonder mondstuk. De reden hiervoor, was dat de bespeler altijd twee trompetten tegelijk aanblies. De toplings geblazen schelptrompet, de Sankha in Sanskriet, heeft soms een mondstuk en gouden of zilveren versieringen. De Sankha is uitsluitend een godsdienstig instrument, gebruikt in erediensten en verbonden met legenden en mythen.
De moderne Indische trompet schijnt van de Centraal-Aziatische en Verre oostelijke trompet af te stammen. Zoals de Chinese trompet is deze nauw en conisch en bestaat uit vier uitschuifbare delen, waarvan de einden voorzien zijn met een knoop/knobbel.


> China en Tibet

Naast de (1) toplings geblazen schelptrompet (hai lo in Chinees, hora in Japans), die bespeeld werd door zeelui en Boeddhistische priesters, was er in China een (2) zeer lange cilindrische metalen trompet (hao t'ung (Ch.), dokaku (Jap.)), waarvan de beker op de grond rustte op het moment dat deze bespeeld werd. In plaats van een beker had deze een lange brede cilinder van hout, ijzer of messing. De hao t'ung werd bespeeld bij begrafenissen. (3) De gewone Chinese metalen trompet, la pa (ra pa (Jap.)), komt oorspronkelijk uit Mongolië, waar deze rapal genoemd werd. Deze had een nauwe conische boring en bestond uit twee of drie uitschuifbare delen die, als de latere Noord-Indische trompet, waren gescheiden door knopen. De la pa had een aanzienlijk grote beker .
De Tibetaanse reuze-trompet, de Dung, kan zo'n vijf meter lang zijn. Deze is gemaakt van koper, is conisch en bestaat eveneens uit verschillende uitschuifbare delen met knopen. Als deze tijdens lama riten bespeeld wordt dan rust de beker op de grond. Zoals vele Aziatische trompetten heeft de Dung een breed, zeer plat mondstuk. Alleen lage, loeiende tonen worden erop gespeeld.


> Samenvatting

De Aziatische trompetten hadden dezelfde gemeenschappelijke kenmerken als de prehistorische en de antieke instrumenten. Zij werden klaarblijkelijk bij godsdienstige ceremonieën, cultuurhandelingen en misschien ook ten tijde van oorlog bespeeld. Een puur muzikaal gebruik in tegenwoordige zin is uit te sluiten. Opmerkelijk is de aanwezigheid van meerdere knopen. Bij de Aziatische trompetten diende de knoop als begrenzing van een gedeelte van de buis, aangezien meerdere buisdelen telescopisch in elkaar geschoven werden. Andere rudimentaire knopen vinden we terug bij de Oer-germaanse Luren; ook deze instrumenten bestaan uit meerdere delen, die echter niet in elkaar geschoven werden. We kennen dit bestandsdeel al wel van de (barok)natuurtrompet, dan heeft de knoop ( de bal) echter alleen een ornamentaal karakter. Mogelijk kwam de knoop of bal naar het Westen gedurende de kruistochten uit de Oriënt via de Sarazenen.







> Vroege instrumenten uit het primitieve en voorhistorische tijdperk tot aan de val van Rome (476 na Chr.)
> Enige Aziatische vormen
> De trompet vanaf de val van Rome (tot ca. 1100)
> De trompet rondom de Middeleeuwen (tot 1400) en de Renaissance (1400-1600)
> De Zinkenfamilie
> De Gouden Periode van de trompet (1600-1750)
> De crisistijd van de trompet (1750-1815) en het hoogtepunt van het Clarinoblazen
> De Klassieke Periode
> De Moderne Tijd

 

  geschiedenis
  mondstukken
  interviews
  forum
  docenten
  vraag & aanbod
  links database
mailing-list
  contact

  www.trombones.nl
 


Copyright © trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.