trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > interviews - u bent nu hier  
   > trompet.nl interviews
 

 

 

 

 

 

 

 



Interview met Jens Lindemann

Ben je opgegroeid in een muzikale familie?


Nee, mijn familie hield wel erg veel van muziek (mijn vader weet bijv. ALLES van romantische opera’s) maar zij waren zelf geen muzikanten.

Wanneer ben je begonnen met trompet spelen?

Ik was 12 jaar toen ik begon met spelen.

Waar heb je leren spelen?

Ik heb leren spelen in een Openbare School Band in Edmonton, Alberta (Canada), met een fantastische leraar die ons bekend maakte met harmonie- en big band muziek.

Wanneer besloot je om van trompetspelen je werk te maken?

Dat was toen ik als solist begon op te treden op 18-jarige leeftijd.

Hoe kreeg je je eerste (orkest)baan?

Ik ben enkel ingevallen bij orkesten om wat extra geld bij te verdienen. Ik was nooit echt geïnteresseerd om deel te nemen aan audities voor een baan, aangezien de solistische route me meer een persoonlijke reis leek.

Is het moeilijk om je beroep en je privéleven met elkaar te combineren?

Als je iets graag doet, in dit geval trompet spelen, dan denk je er in het begin niet aan om er iets voorop te geven. Je persoonlijk leven en je beroep groeien naar elkaar toe en vullen elkaar aan. Soms kan 200 dagen achterelkaar van huis weg zijn ook zijn uitdagingen hebben, maar je krijgt er ook iets voor terug, dat je bijvoorbeeld de wereld als een veel kleiner plaatsje gaat zien en dat we allemaal erg veel op elkaar lijken.

Heb je ooit dingen op moeten geven om je doel als trompettist te verwezenlijken?

Ik heb het grootste gedeelte van mijn 20-er jaren gespendeerd in het deelnemen aan solo competities en het leren van repertoire. Terwijl veel van mijn vrienden orkest audities deden en goed verdiende, was ik volledig toegespitst om te overleven en te slagen als solist. Er zijn veel zakelijke aspecten die men bij dit beroep in de gaten moet houden aangezien over het algemeen niemand in de “klassieke wereld” de trompet serieus neemt. Het zoeken naar je “muzikale stem” en in staat zijn het met anderen te delen, is wat grote muzikanten als Maurice André en Doc Severinsen pleziert. Zelfs in hun latere jaren met het zelfde enthousiasme als in hun jeugd.

“Kicksen” professionele trompettisten ook weleens? Verkeerde noten raken?

Natuurlijk, verkeerde noten ontstaan altijd! Bovendien is de trompet een instrument dat heel erg verschrikkelijk klinkt als we er een foutje op maken. Hierdoor gaan trompettisten voorzichtiger spelen door ons streven naar perfectie. Hoe dan ook, publiek reageert altijd eerlijk en als we dat echt geloven wordt uitvoeren een steeds meer ontspannen ervaring... En een meer ontspannen uitvoering vertaalt zich meestal weer in minder foute noten… Dus waar maken we ons druk om?

Vind je de trompet moeilijk te bespelen? Moeilijk te beheersen?

Iets volledig beheersen is waarschijnlijk een levenslang streven dat we nooit zullen bereiken. Dit is wat het studeren en het zoeken naar nieuwe verbeterde technieken, om zo efficiënt mogelijk muzikaal te communiceren, zo leuk en fascinerend maakt.

Hoe vergevingsgezind is de trompet?

De trompet is totaal niet vergevingsgezind en daarom moeten we het ook met veel respect behandelen. Ik zeg daarom ook heel vaak op masterclasses, dat metaal het altijd wint van vlees dus moet het zo efficiënt en eenvoudig mogelijk spelen ons uiteindelijke doel zijn.

Neem je tijdens een vakantie afstand van je trompet?

Heel af en toe neem ik een dagje “vrij” maar enkel en alleen na een zwaar programma. Je moet je embouchure goed in de gaten houden en weten wanneer je het een klein beetje rust moet gunnen. Soms hadden we met de Canadian Brass 21 avonden na elkaar iedere dag een show van twee en een half uur, dan is het wel goed even een “break” te nemen.

Hoeveel instrumenten heb je?

Ik heb 6 Bes trompetten, 1 c trompet, 2 piccolo trompetten, 3 Eb/E trompetten, 1 flugel, 3 cornetten en een Es Alt Hoorn

Hoe onderhoud je deze instrumenten?

Indien je je instrumenten regelmatig bespeeld, is het doorspoelen met wat water in bad goed om aanslag aan de binnenkant te voorkomen. Sommige instrumenten gebruik je natuurlijk minder vaak. Bij deze instrumenten zorg ik ervoor dat ze, voordat ik ze opberg goed geolied en ingevet zijn.

Hoe onderhoud je jezelf? Of doe je aan Yoga of Alexander techniek?

Ik vind hardlopen leuk. Hier heb ik altijd al van gehouden. Zo kan je gedachtes even rustig door je hoofd heen laten gaan terwijl je met een vast ritme blijf lopen en ademhalen.

Vind je jezelf een perfectionist?

Ik vind het proces om te proberen iets zo goed mogelijk te doen erg leuk en het lukt ALTIJD door het probleem te simplificeren.

Studeer je vaak? Iedere dag?

Door mijn drukke programma is het moeilijk regelmatig met een routine te studeren. Zelfs als ik de tijd had zou ik me NOOIT vastklampen aan een serie oefeningen die ik iedere dag zou moeten doen. Dit is een gevaarlijke manier om over muziek en trompetspelen te denken. Ook omdat men dan gaat vertrouwen op die oefeningen om je “klaar” te maken voordat men gaat spelen. Klaar zijn om te gaan spelen begint in gedachten met een enthousiasme om je trompet op te pakken en te gaan werken aan een bepaald probleem of muzikale phrase. Maar om je vraag specifieker te beantwoorden: ik speel iedere dag, want ik houd er van!

Over je embouchure: Wat doe je als je niet “in vorm” bent?

Na die één of twee dagen dat ik rust heb gehad begin ik altijd met wat lange mezzo forte tonen in het middenregister. Dit werkt als een isometrische oefening om de hoeken van je mond aan te sterken en het zachte volume houdt je embouchure fris en gevoelig.

Hoe warm je op? Buzz je op je lip of mondstuk?

Ikzelf buzz altijd op mijn mondstuk als onderdeel van mijn warming-up en studie sessie. Onthoud dat de trompet een versterker is dus wil ik er zeker van zijn dat ik altijd in de kern van de noot speel. Dit kan alleen gegarandeerd worden als ik melodieën zo accuraat op het mondstuk kan spelen. Ik vind het ook handig om een Buzz Aid te gebruiken zoals de B.E.R.P. of de Brass Buzzer (www.brassbuzzer.com).

Heb je de BERP ooit gebruikt, wat vind je ervan?

Persoonlijk gebruik ik momenteel de Brass Buzzer. De B.E.R.P. is ook fantastisch, alleen waarschuw ik studenten wel om het op de leadpipe te bevestigen en het daar te laten tot de uitvoering. Zodra je hem verwijderd van je instrument zal je instrument anders trillen dan wanneer de B.E.R.P. erop zit.

Wat is je favourite studiemethode? (Stamp, Buzzing Basics, Collin, Bill Adam, Caruso)

Ik maak gebruik van verschillende methoden. Mijn huidige favouriet is momenteel Buzzing Basics omdat dit werkt aan het in de kern van de noten spelen. Ook het concept van James Stamp is ook te gek. Momenteel ben ik zelf een piccolo trompet methode aan het schrijven dat hopelijk volgend voorjaar uitkomt.

Jens, wat is het geheim van de goeie trompettisten om boven de C boven de hoge C te spelen?

Bij het spelen boven de hoge C in het extreem hoge register moet men lichamelijke het gevoel hebben van een octaaf lager. Als eerste wat zich optreedt bij het spelen in het hoge register zijn spanningen in het lichaam. Zij sluipen in gebieden als boven borst, armen en keel die je van buitenaf vaak nauwelijks kan waarnemen. Dit lijdt langzaam tot een blokkade. In feite accepteren de meeste trompettisten dit gevoel als “normaal” omdat dit een soort van gewoonte is geworden na lange tijd. Het embouchure moet aanvoelen alsof je rond een hoge “e” in de balk speelt en dit gevoel moet je aanhouden terwijl je de luchtstroom versnelt. Je kan dit vergelijken met een voorwerp weg te blazen met een rietje… hoe hoger je gaat, hoe “verder” je moet blazen.

Wie is je favoriete componist?

Ik heb geen favoriete componist. Ik hou van alles wat ik moet spelen. Er is net zoveel “schoonheid” in het spelen van Bach’s B minor Mass als in een “laid-back groove” op een Basie melodie.

Heb je een bepaalde manier van studeren – Bepaalde oefeningen in een bepaalde volgorde?

Nee, ik ben geen fan van routines. In de echte wereld moet men zo flexibel zijn voor iedere situatie, dus ook met studeren. Wanneer ik tijd heb dan buzz ik regelmatig op het mondstuk, gecombineerd met spelen zodat ik constant aan het werk ben met het in de kern van de noten spelen. (Ik hou van de oefeningen in het boek “Buzzing Basics” van James Thompson). Ik heb het gevoel dat te veel trompettisten de nadruk leggen op “warming-up”. Zodra je de tijd en je trompet hebt moet je denken aan muziek. Natuurlijk is het onverstandig om te beginnen met lead-trompet partijen maar, net als met onze dagelijkse gevoelens, moet men zelf in kunnen schatten, qua embouchure, hoe hard men van stapel kan lopen om toch goed aan de eisen van die specifieke dag te kunnen voldoen.

Gebruik je veel verschillende monstukken of probeer je zoveel mogelijk 1 mondstuk te gebruiken? Welk type mondstuk gebruik je voornamelijk op Bes Trompet?

Over het algemeen gebruik ik maar één mondstuk welke ontworpen is voor mij door Yamaha. Het is een custom-made ontwerp maar ik geloof dat het valt tussen een Yamaha 11 en 14 (of Bach 5-7). Ik ben geen aanhanger van grote mondstukken omdat ze niet praktisch zijn in de meeste situaties. Onthoud dat orkest muzikanten sprinters zijn die over het algemeen niet speciaal tweeëneenhalf uur solo of kwintet concerten hoeven te spelen. Allen Vizutti en ik zijn voorstanders van het concept om te spelen op het kleinst mogelijke mondstuk om zo efficiënt mogelijk je werk te kunnen doen. Kleinere mondstukken staan voornamelijk garant voor een kleinere bulls-eye (roos op een dartboard), dat is de reden waarom veel mensen ze niet graag gebruiken. Hoe dan ook, als je je lippen kan trainen om die bulls-eye te raken, krijg je dezelfde resultaten met minder inspanningen.

Wie waren - of wie zijn – volgens jou de grootheden op de trompet?

Voor verschillende reden (en in willekeurige volgorde) zijn dit enkele van de muzikanten die ik het meest bewonder: Maurice Andre, Timofei Dokshitzer, Doc Severinson, 'Bud' Herseth, Allen Vizzutti, James Thompson, Mark Gould, Blue Mitchell, Guido Basso, Clifford Brown, Chet Baker. De lijst kan nog veel langer zijn, maar als ik vast zou zitten op een onbewoond eiland met trompet CD’s, dan zou dit mijn lijst zijn.

Zijn er net zoveel mogelijkheden voor jonge muzikanten als vroeger om hun muzikale gave te ontwikkelen?

Er zijn altijd mogelijkheden voor mensen met inbeelding en die iets belangrijks te zeggen hebben.

Naar wat voor soort muziek luister je?

Sting, Yo-Yo Ma, Bobby McFerrin

Wat is je favouriete biermerk?

Haerke (uit mijn thuisplaats in Duitsland, Peine) en Big Rock bier uit Calgary.

Ben je ook wel eens thuis, of doe je alleen maar recitals en masterclasses? Hoe houd je dit allemaal vol, waar haal je de energie vandaan?

Ik reis erg veel en ik verkrijg mijn energie tijdens het reizen van het publiek. Ik ben er voor hun om op te treden en die muzikale oprechtheid is zoiets als een goed gesprek met een vriend. Het voelt goed om mensen iets te kunnen geven.

Geef je ergens les? Zoja, hoe kan iemand in contact komen met deze school?

Ik doceer aan de UCLA in Los Angeles waar ik een kleine studio heb. Informatie kan je vinden op mijn website www.trumpetsolo.com.

Heb je ooit gedacht om iets anders te doen dan trompet spelen? Of heb je het altijd leuk gevonden?

Ik heb altijd veel gehouden van trompet spelen en het heeft me gevormd tot de persoon die ik nu ben. Ik heb erg veel aan muziek te danken gehad.

Heb je nog meer doelen in je leven die je wilt bereiken?

Er zijn altijd meer doelen aan de horizon, dit is waarom trompettisten als Doc Severinson en Bud Herseth, beide ver in de 70, nog steeds heel graag spelen.

Herinner je je de recital van Arto Hoornweg in 1985 in Edmonton, Canada?

Ja, die recital herinner ik me erg goed, het was de allereerste keer dat ik bekend gemaakt werd met de Stamp methode.

Heb je tips voor mensen die spelen in Brass Quintets zoals de Canadian Brass?

Ontdek wat je goed doet als een ensemble en blijf bij elkaar. Respecteer de sterke en zwakke kanten van elkaar en onthoudt dat je ALTIJD voor de mensen         (het publiek) speelt.

Ga je naar de kerk? Denk je dat je geloof invloed heeft op het spelen?

Ik ging altijd naar de Baptisten gemeente en spelen in een gemeente is altijd een manier geweest om woorden te communiceren door een instrument heen. Ik probeer dit nog steeds te doen op die manier of het nou Haydn is of iets anders.

Is Yamaha echt je favoriete merk of alleen omdat het je sponsor is/was?

Ik heb op Yamaha trompetten gespeeld vanaf mijn middelbare school. Ik heb ze altijd eenvoudig vinden spelen, zowel de intonatie als puur de sound. De vooruitgang die Yamaha de laatste 20 jaren hebben geboekt is spectaculair en ze zijn in staat om professionele toeters te maken die voor iedereen te gebruiken is dus, ja, het is absoluut mijn favoriete merk!

Bedankt voor je tijd!

Geen dank! En een te gekke site!







Overige interviews:

> Jazz - Maite Hontelé
> Jazz - Rik Mol
> Jazz - Erik Veldkamp

> Solist - Jens Lindemann
> German Brass - Matthias Höfs

> RFO - Hans van Loenen
> RFO - Hessel Buma

> RPhO - André Heuvelman
> RPhO - Arto Hoornweg
> RPhO - Simon Wierenga
> RPhO - Jos Verspagen


> Discussieer over dit onderwerp
  geschiedenis
  mondstukken
  interviews
  forum
  docenten
  vraag & aanbod
  links database
mailing-list
  contact

  www.trombones.nl
 


Copyright © trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.