|
|
Solotrompettist - Hans van Loenen
Hans begon trompet te spelen op 8-jarige leeftijd bij een fanfare onder leiding van zijn
vader en kreeg zijn eerste lessen van Matithieu Goossens en Herman Nass. Hij vervolgde
zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Willem van der Vliet en volgde vele
masterclasses bij onder andere T. Dokshitzer en Maurice André. Hij was van zijn 17e tot
19e jaar eerste trompettist bij het Nationaal Jeugd Orkest; daarna trad hij in dienst bij
het Radio Kamer Orkest, waar hij tot zijn 28e aanbleef.
Met het Radio Kamer Orkest trad hij regelmatig op als solist in binnen- en buitenland op
onder leiding van Ton Koopman (o.a. een concertreis in Spanje met het trompetconcert van
Haydn), Mark Foster (Europese première trompetconcert van Schoenfield) en Arnold Oestman
(trompetconcert van Hummel).
Sinds 1999 is Hans eerste trompettist van het Radio Filharmonisch Orkest Holland en een
veelgevraagd solist bij verschillende orkesten zoals het Nederlands Koper Ensemble,
Combattimento Consort, Amsterdamse Bach Solisten, Radio Philharmonisch Orkest en Radio
Kamerorkest en Hongaars Staats Orkest.
Wanneer ben je met trompet spelen begonnen en waarom nou juist trompet?
Toen ik acht was kreeg ik een cornet van mijn vader die dirigent was bij de fanfare van
Laag Keppel. Ik was altijd erg astmatisch en een blaas instrument zou goed zijn voor de
luchtwegen. Zowel die cornet als astma heb ik nog steeds...
Ben je opgegroeid in een muzikale familie?
Ja dat wel. Pa was solofluitist van Het Gelders Orkest en mijn moeder pianiste. Oma zingt
nog steeds.
Waar heb je trompet leren
spelen en van wie?
Gewoon in de huiskamer en op zolder.
Mijn eerste lessen van Mathieu Goosens trombonist van HGO. Daarna van Herman Nass en aan
Het Utrechts Conservatorium bij Willem van der Vliet. En mijn vader niet te vergeten.
Wanneer besloot je hiervan
je beroep te gaan maken en te studeren aan een conservatorium?
Was voor mij al vrij snel duidelijk, ik vond trompetspelen altijd erg leuk als en was
altijd in strijd met mijn buurjongen die ook talentvol trompettist was. Was er altijd mee
bezig eigenlijk.
Vind je trompet spelen moeilijk? Is het moeilijk om het
te beheersen?
Ligt aan de eisen die je jezelf oplegd. Blijft vaak een balans vinden van materiaal en
lichamelijke gesteldheid
ja op een hoog nivo spelen en blijven spelen is moeilijk
soms! Wanneer beheers je het? Er is zoveel wat ik ook nog niet kan...
Wanneer kreeg je je eerste vaste baan om te spelen in
een orkest?
Toen ik negentien was bij het Radio Kamer Orkest naast Dik Teunissen... waar ik overigens
erg veel van geleerd heb in die tijd.
Hoeveel instrumenten heb
je? En Welke?
Pff even tellen hoor
stuk of tien. Lechner Duitse trompetten, twee C's en een Bes,
Thein C trompet, Bach C en een Van Laar C. En oude Getzen Severensen bes een posthoorn van
Thein, een Egger natuurtrompet en een Schilke piccolo.
Wat is de geschiedenis van je oudste trompet?
De oudste die ik hier heb is van 1960 ongeveer
is al 3 keer total loss geweest en er
steeds bovenop gekomen en klinkt nog steeds als een klok. Was ooit van Kees Doets en heeft
vele nachten in clubs en salsa avonden gespeeld, als die trompet kon praten...
Hoe blijf je in goede conditie?
Ik fitness veel
hardlopen en skaten
motorrijden en parapente vliegen voor de
ontspanning
geen vage technieken voor mij.
Hoeveel uur per week moet je gemiddeld spelen in het orkest
in een normale week?
Tussen 12 en 20 ongeveer.
Neem je je instrument mee
op vakantie of buzz je b.v.?
Nee die blijven allemaal thuis als het even kan
soms moet er iets mee helaas maar
liever niet.
Studeer je iedere dag? En hoe lang wat doe je dan?
Ik speel wel veel
vaak met de cd meespelen vind ik leuk.Te weinig doelgerichte
dingen
s morgens voor ik naar het werk ga altijd een paar bindingen zodat het
niet zo raar voelt daar die eerste noot.
Vind je jezelf een perfectionist?
In zekere zin wel, ben niet vaak tevreden en vind dat het altijd beter had gekund. Aan de
andere kant niet
ben soms lui.
Hoe collegiaal zijn je sectieleden? Is er een vorm van
competitie?
Ik heb absoluut super collegae, lieve mensen en een fijne sfeer. Competitie bestaat zeker,
is ook gezond tot op zekere hoogte.
Indien je principal of lead
bent, hoe vul je deze taak in?
Je partij zo mooi en goed mogelijk spelen en zorgen dat alles in de sectie voorspoedig
mogelijk verloopt.
Zijn er nog steeds net zoveel mogelijkheden voor jonge
muzikanten om zich goed muzikaal te ontwikkelen als in jouw tijd vroeger?
Zal niet veel verschillen, hoewel je een groot deel van de ontwikkeling als schnabbelaar
in orkesten moet doormaken, helaas zijn dat er steeds minder geworden de afgelopen jaren,
en als Den Haag zo doorgaat ziet het er slecht uit met de orkesten.
Naar wat voor soort muziek luister je?
Eigenlijk alle muziek mits goede muziek, toch meestal trompetmuziek moet ik bekennen.
Wat zeg je als mensen naar je beroep vragen en wat voor
reactie krijg je dan vaak?
Trompettist?? Dat had ik nooit achter jou gezocht is meestal de reactie, zal
niet zeggen wat ze wel achter me zochten dan...
Wie is je idool? Tegen wie
heb je altijd opgekeken en/of kijk je nog steeds tegen op?
Maurice André is het idool
altijd geweest. Verder ben ik fan van velen, teveel om op
te noemen. Maar Maurice in zijn top tijd heeft wel iets magisch voor mij, vooral het gemak
wat er vanaf straalt en zijn wonderschone vibrato en afgewerkte trillers.
Op welk merk/type mondstukken en trompetten speel je
voornamelijk?
Meestal op de Bach C trompet 239 malone met Thein 1 1/4.
Hartelijk bedankt voor je
tijd Hans!
Complimenten voor je site en veel succes verder.
|
|
|
|
|
|
|
|