trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nasale klank op trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 14:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nasale klank op trompet
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 15:13 

Zoals sommigen van jullie weten ben ik sinds enkele maanden weer actief bezig met spelen, nadat ik jaren geen instrument had aangeraakt. Nu ben ik mezelf bewust van mijn imitaties en beperkingen, want ik ben nog lang niet op het 'oude' niveau.
Toch weet ik wel hoe een trompet zou moeten klinken en weet ik waar ik overal aan moet werken om mijzelf te verbeteren.

Toevallig raakte ik afgelopen week aan de praat met een mede trompet enthousiasteling, met een uitnodiging als gevolg om zijn Yamaha trompet eens te proberen en vergelijken met de mijne. Hij had net als mij een Yamaha 4335G alleen dan een goudkleurige gelakte uitvoering, terwijl ik de zilver uitvoering heb. Ook had hij een mooie bugel er voor bij ...
Zelf ben ik ook aan het rondkijken voor een bugel en als je de mogelijkheid krijgt om eens een instrument te proberen en vergelijken, dan is dat niet alleen leuk, maar ook nuttig voor het oriënteren. Ook hoopte ik misschien iets te kunnen opsteken, omdat hij al enkele jaren speelt en ik eigenlijk nog maar 'net' trompet speel. (voor ik stopte speelde ik namelijk bugel)

Nu kom ik bij de kern van mijn verhaal, de reden voor het openen van dit onderwerp. Ondanks dat hij al enkele jaren trompet speelde, vond ik zijn klank lelijk! Het was een beetje een 'nasaal' geluid. Het klonk een beetje 'pwoaaab' als het ware.
Heb daar verder maar niets over gezegd, want hij was verder ontzettend enthousiast.

Zelf maak ik me verder ook geen illusies, ik vind mijn toon ook nog niet super en ben nog niet waar ik wil zijn qua klank. Toch vraag ik me af hoe het omschreven geluid ontstaat en hoe je dat kunt verbeteren.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 08:54 

misschien zit 'ie ook wel op dit forum en kan ie het zelf uitleggen :?: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 16:43 

theo schreef:
misschien zit 'ie ook wel op dit forum en kan ie het zelf uitleggen :?: :lol:

Oeps, daar zeg je wat ... is het misschien mogelijk om dit topic te verwijderen? Het is natuurlijk niet de bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten. :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur