trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk keuze
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 14:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk keuze
BerichtGeplaatst: 16 sep 2011 22:00 

Hallo Allemaal,

Hier mijn 1e post, ik keek hier al lang mee op het forum en zocht ook regelmatig hier wat op.Ik vind het leuk om over trompet dingetjes te praten en heb me daarom hier aangemeld. Nu heb ik een klein vraagje.

Ik ben inmiddels bezig met mijn D-examen en speel daarbij op een stradivarius 37ML met 5C (niet van bach, maar van JK, welke een bach imitatie schijnt te zijn) mondstuk. Heb ook beschikking tot een 7C, maar daarbij ben ik nog sneller door mijn embouchure 'heen', althans, zo lijkt het voor mij.

Nu weet ik dat het niet mogelijk is voor iedereen te zeggen welk mondstuk het beste is, maar zou miss een 3C monstuk voor mij een betere keuze zijn als een 7C minder plezierig speelt?

Groeten, en wachtende op positieve reacties,

Chiel

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Mondstuk keuze
BerichtGeplaatst: 17 sep 2011 03:34 

Hallo Loekie,

Je kijkt al lang op dit forum. Als je goed had opgelet, dan had je gezien dat er wel heel veel mensen vertrokken zijn naar trompetforum.nl.

Maar poeffff... ik weet niet hoe oud je bent, maar je bent bezig met je D examen en je moet op een forum vragen welk mondstuk beter is?

Ik heb geen enkel examen gehaald, maar ik denk wel te weten wat het advies zal zijn. Je moet het zelf uitzoeken. Imitatie is niet altijd slechter en in sommige gevallen zelfs beter.

Als leek zou ik zeggen dat als dat 5C mondstuk je goed bevalt, dat je daar niet teveel van moet afwijken. Maar hier komt dan de volgende opmerking die de deskundigen je zullen geven. Bespreek het met je trompetleraar.

En inderdaad ik gaf het al aan, ik ben een leek, maar deze opmerking is hier ook op zijn plaats. Misschien weet ik het wel omdat ik dus ook al een tijdje meelees. Niemand kan jou een een advies geven via het internet. De mensen weten niet hoe jij speelt. Vandaar dat advies van die trompetleraar / zelf proberen.

Dus. Je kan het gewoon proberen. Ik heb ook een 3C (bach) die niet echt bij mijn lippen past. Je mag 'm wel proberen/lenen ik woon in Nijmegen. Ik wil het mondstuk niet verkopen, maar je mag 'm wel lenen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2011 10:31 

Inderdaad moet je mondstukken altijd zelf proberen om te weten of het wat voor je is. Maar het kan geen kwaad om in deze zoektocht wat systeem aan te brengen.
Ten eerste moet je bedenken dat de oude maatvoering van Bach totaal onbetrouwbaar was. Een 7C kon groter zijn dan een 3C enz. De Bach-imitaties zijn dus allemaal kopieen van individueel gekozen mondstukken. Zo zijn de Kliertjes vrij groot, waarschijnlijk kopieen van een vroeg MtVernon-mondstuk. Het mooiste voorbeeld is Mark Curry die twee verschillende Bach 3C- kopieen heeft in zijn assortiment.
Ten tweede, Je probleem met de 7C zou wel eens meer kunnen zitten in de diepte van de 7C. De 7C-cup is de diepste van de Bach (daarom is het volgens mij geen goed beginnersmondstuk, daar ben ik zelf wel achter gekomen), bij mijn weten de 3C de ondiepste. Dus je ZOU gebaat kunnen zijn met een 3C, proberen dus. De hedendaagse 7C van Bach vind ik zelf nogal onspeelbaar. Eventueel een ondiepere cup proberen, iets in de 7D stijl, een Yamaha 11B4 kan ook.
Overigens is de 3C niet onomstreden, zie:

http://www.dallasmusic.org/gearhead/You ... piece.html

Ondanks dit verhaal wordt de 3C professioneel, meestal in een of andere custom- of signatuurvorm, heel veel gebruikt.
Is ook prima allround mondstuk, een enkele keer speel ik er nog wel eens etudes op.
(Ben zelf een groot fan van Warburton geworden).
Nog wat ervaringen:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... p?t=109524

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2011 19:13 

Fijn om te zien dat er mensen reageren. Ik had al wel gemerkt dat dit forum al een beetje dood was als het zo mag omschrijven, maar wist niet en ook niet bij stilgestaan, dat er natuurlijk ook andere trompet forums zijn.

Ben nu 18 jaar, en eigenlijk vraag ik niet welk mondstuk beter is, maar meer voor mij geschikt is.

Verder snap ik ook helemaal dat jullie niet kunnen zeggen welk mondstuk ik moet nemen. Ik had alleen gehoopt dat ik met de gegeven informatie een klein beetje te weten zou krijgen wat eventueel zou werken voor mij.

en, kan ik mijn JK imitatie enigzins vergelijken met die van een bach?
en 2, is verhuizen naar trompetforum.nl een aanrader?

Alvast bedankt voor de handige info.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2011 10:19 

Welk je forum je volgt, maakt niet zo veel uit. Het andere forum wordt in mijn ervaring bijna volledig beheerst door een paar mensen die naar mijn idee meer commentaar dan advies leveren. Voor de betere informatie kun je naar mijn mening beter internationaal gaan en het trumpetherald forum een beetje volgen. Hoewel je ook daar flink moet filteren op bruikbare informatie, wordt je niet meteen de grond in geboord als je iets 'doms' vraagt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2011 15:02 

Loekie schreef:
Ben nu 18 jaar, en eigenlijk vraag ik niet welk mondstuk beter is, maar meer voor mij geschikt is.

Welk mondstuk voor jou geschikt is kunnen we nooit bepalen, dat zal je zelf moeten aanvoelen.
De zoektocht naar een fijn mondstuk kan jaren duren maar ondertussen kan je als trompettist gewoon doorgroeien, dus laat je daar niet door weerhouden.
Over 't algemeen bestaat er een neiging om op veel te grote mondstukken te spelen. Hoe groter 't mondstuk, hoe meer lip in 't mondstuk dus hoe meer en makkelijker te genereren sound.
Helaas gaat 't meestal ten koste van de endurance, vandaar dat ik propagandeer om juist op zoek te gaan naar 't kleinst mogelijke mondstuk waar je met een 'closed setting' 't rood van je lip in kwijt kan. Dan heb je met een kleiner mondstuk zeker zoveel sound alleen raak je veel minder snel moe.
Te klein is ook niet goed maar een Bach 7C kan al behoorlijk groot uitvallen.

't Slimst is om je zoektocht te beperken tot mondstukmerken die een consequente maatvoering aanhouden, dus niet zoals Bach waarbij de diameter van de mondstukken welliswaar steeds groter wordt naarmate 't getal kleiner wordt, maar ook de vorm van de rand veranderd: 3C is groter dan 5C maar de vorm van de rand is totaal anders dan die van 3C. Schilke (= Yamaha) kampt met 't zelfde probleem. De vorm van de rand tussen de mondstukken 11B4 en 13B4 is totaal anders niet alleen de diameter. Warburton kent dat probleem niet: 4M is groter dan 5M maar de vorm en dus hoe 't mondstuk aanvoeld is 't zelfde, wel zo handig als je op zoek bent naar iets groters of kleiners. Moet je wel van de Warburtonrand houden natuurlijk.

Duitse imitaties van Vincent Bach zijn wat JK USA en Bruno Tilz Bako betreft geinspireerd op Vincent Bach Mount Vernon die veel groter uitvallen dan de latere Vincent Bach Corp. (kleine dan wel grote letters) uit Elkhart; JK en Tilz Bako 3C is ongeveer even groot als Vincent Bach Corp. 1 1/2C ! En dan hebben de duitsche mondstukken ook nog 's een veel groter backbore.
De duitse A&S mondstukken lijken meer op de Elkhart mondstukken met dan wel weer die knol van een backbore.

Wellicht omdat Duitse trompetten traditioneel een kleinere boring hebben, althans de cylinder trompetten. Ik weet dat niet precies.

Wat je ook 's kan proberen zijn Curry mondstukken van de 600 serie alleen zijn die alleen online te bestellen bij http://www.mouthpieceexpress.com

Ik zou 't op Warburton houden. Die komen nog wel 's tweedehands langs op marktplaats.nl of anders te bestellen bij thomann.de Start de safari op 5M met 7* stift. Te klein? Dan volstaat 't om een 4M bovendeel te kopen. Te groot? Dan naar 6M.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur