trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Terugval embouchure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 12:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Terugval embouchure
BerichtGeplaatst: 24 sep 2012 22:43 

Heel soms gebeurde mij dit ook wel eens, Johan.
Eerst getracht met doorrammen het euvel te remedieeren. Natuurlijk werkte dat niet en het was ook onverstandig, want ik ging verder achteruit.
Omdat ik een zg hervatter ben (40jaar niet gespeeld) en vroeger iets naar rechts vanuit het midden van de lippen blies, ditmaal getracht netjes precies vanuit het midden van de mond te werken. Recht onder de gok dus. En dat werkte niet lekker.
Toen ik eenmaal besloot het oude euvel, maar voor lief te nemen en met een rechtse afwijking te blazen, wat voor een VVD-er niet echt een straf is en Arturo Sandoval doet het precies zo dus ik ben in goed gezelschap, gaat het beter.
Als pensionado heb ik de tijd om zowel in de ochtend als in de middag 1 uur te oefenen. Dat schiet lekker op.
Maar ik ondervind, dat het beter is om na 30 minuten te stoppen en dan ten minste 30 minuten te pauzeren. Langer rusten kan ook. Alleen ben je dan wel heel erg met toeteren bezig.
En er moet tijd blijven om per Intruder door de heuvels hier te scheuren.
Verder put ik kracht uit lage noten. Hoe lager hoe beter. Soms klinkt het als een misthoorn en dat lijkt als een soort lipmassage te werken.
Dan liggen er in de diepvries een paar dikwandige glazen, waar ik na het oefenen de lippen aan kan koelen. Pas hierbij op met vastvriezen. Mocht dit onverhoopt gebeuren, blijf dan als bevroren staan en beweeg niet. Het boeltje komt vanzelf los.
En met dit alles begin ik licht te zien aan het einde van de embouchure/uithoudingsvermogentunnel. Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2012 22:57 
Moderator

Wat een onzin. Echt serieus, van de eerste tot de laatste letter is het hele verhaal van Senor Simon gewoon complete onzin. :? :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2012 07:16 

Zult!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2012 19:54 

Een aantal weken is me hetzelfde (voor het eerst) overkomen. Even schrikken. Je vraagt je af wat er nu weer aan de hand is. Heeft 3 weken geduurd voordat ik mijn oude embouchure weer terughad. Er wilde in eerste instantie helemaal geen noot meer uitkomen. Kwam ook niet meer verder dan G2. Zelfs overwogen naar ander mondstuk over te stappen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Achteraf denk ik dat mijn probleem werd veroorzaakt door een (onbewust) gewijzigd embouchure (te weinig bovenlip, te weinig steun, te veel druk). Door hier beter op te letten is het probleem namelijk weer verdwenen. Wat mij ook helpt met mijn embouchure is het spelen op een oefendemper. Door de extra weerstand kan ik me beter concentreren op mijn embouchure en steun en corrigeren waar nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012 13:24 

veel is er al gezegd: ik sluit me volledig aan bij Theo met z'n babyarm theorie:)
Je moet vanuit ontspanning denken en niet jezelf te hard pushen.
Als je persé wilt zul je vaak zien dat het alleen maar tegen je gaat werken.

lees mijn blessure toppic ff op je gemak door.
viewtopic.php?f=1&t=8700
Ik heb er onwijs doorheen gezeten en dat heeft me echt anderhalf jaar gekost om daar bovenop te komen. Inmiddels probeer ik met wat warm up oefeningen zowel lijf als met trp altijd ontspannen aan het spelen te beginnen. En dat lukt de ene dag beter dan de andere. heeft ook alles te maken met vermoeidheid, stress etc etc...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur