trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tong voorin
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 14:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tong voorin
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 10:01 

Ik hoor vaak dat je door je tong meer voorin te plaatsen, je een hoger rendement verkrijgt tijdens het spelen hetgeen resulteert in een beter uithoudingsvermogen, makkelijkere hoogte en betere klank. Toch voelt het, bij mij althans, wat ongemakkelijk en geforceerd om dit te doen hoewel ik ook wel merk dat het helpt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoever moet de tong naar voren? Wat doen jullie om de tong voorin te houden?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Tong voorin
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 11:35 

Kijk maar eens hoe Derek Watkins dat doet:

http://www.youtube.com/watch?v=As3MKpii7Oc

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 13:15 

Hoewel bovenstaande er niets mee te maken heeft, blijft het bijzonder om die man bezig te zien. Ikzelf ben helemaal weg van zijn McArthur Park.

Nu on-topic: er is een theorie die door heel veel mensen wordt aangehangen en door net zo veel mensen met de grond gelijk wordt gemaakt.
Het gaat erom om, met de juiste ademsteun, voor de lage noten met 'to' aan te zetten. Vanaf middel c of net daaronder met 'tu' en vanaf g op de notenbalk met 'ti'. Boven de hoge c zou die over kunnen gaan in 'tsss'.
Ik heb er zelf best baat bij gehad omdit te leren met het e-book tongue level &air van Eric Bolvin. In Fitness for brass van Frits Damrow staan ook oefeningen, maar dan heb je zeker hulp van een leraar nodig. Er wordt maar weinig uitleg bij gegeven.
Op de website van 'Pops' http://www.bbtrumpet.com is ook het een en ander te vinden.

O ja, belangrijkste advies. Zoek een leraar! !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 13:42 

RobS schreef:
Hoewel bovenstaande er niets mee te maken heeft, blijft het bijzonder om die man bezig te zien. Ikzelf ben helemaal weg van zijn McArthur Park.

Ah, wat leuk dat je goed naar het filmpje kijkt. Wat je volledig hebt gemist in het filmpje (en wat de reden is dat ik hem heb gepost) is dat Derek Watkins bij elke ademhaling zijn tong in het mondstuk steekt. Dat is niet alleen om zijn tong voorin te hebben, maar dat zet je hele systeem meer op alert. Het is natuurlijk onzin om met je tong in het mondstuk te gaan spelen, maar tijdens de ademhaling heeft het zeker een positief effect. Bij mij is mijn tong redelijk ontspannen in een brede punt tegen mijn voortanden aan. Bij de aanzet beweegt eigenlijk alleen het voorste gedeelte van mijn tong naar boven. Voor mij werkt dat perfect, maar dat hoeft natuurlijk voor iedereen zo te zijn. Oefen dat gewoon langzaam met toonladders, clarke of wat voor etudes je fijn vindt. Langzaam en precies en daarna pas gaan opbouwen in tempo. Studeer in mp, zodat je goed hoort wat je doet. In feite doet je tong bij ff exact hetzelfde. Maar vergeet niet, de sleutel ligt niet bij je tong, maar bij de adem!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 16:09 

De sleutel ligt wat mij betreft bij het zo ontspannen mogelijk spelen, zelfs als je heel inspannende dingen moet spelen.

Daarnaast zorg ik ervoor dat mijn embouchure zo goed mogelijk getraind is. Welke specifieke ademhalingsmethode ik dan gebruik, maakt me niet zoveel meer uit. Ik heb diverse methoden uitgetest in het verleden en ze werken allemaal goed.

Dat de tong voorin zit bij de aanzet is natuurlijk wel logisch, na de aanzet kun je hem beter zo relaxed mogelijk houden. Dit is een onbewust proces, dus vooral niet mee bezig gaan, dan leg je de focus verkeerd. Focus je op de muziek en probeer dat zo muzikaal mogelijk te spelen. Dus alsof je elke oefening in het Concertgebouw zit te spelen voor een volle zaal... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 16:30 

RobS schreef:
Het gaat erom om, met de juiste ademsteun, voor de lage noten met 'to' aan te zetten. Vanaf middel c of net daaronder met 'tu' en vanaf g op de notenbalk met 'ti'. Boven de hoge c zou die over kunnen gaan in 'tsss'.

Ik geef de voorkeur aan een aanzet met een D waarbij de tong ontspannen in de mond blijft liggen, de tongpunt lichtjes tegen de achterzijde van de onderste voortanden. Je minimaliseert de tongbeweging en daarmee wordt je aanzet exacter. De tongpositie heeft absoluut invloed, volgens mij vooral omdat automatisch de spanning van je mondhoeken vergroot als je van een a- naar een u-klank gaat. Een te sterke focus op dit mechanisme levert echter problemen op, de tong gaat dan vaak te snel omhoog (met name als de noot voor gevoelsmatig "hoog" is) met overblazen van de noot tot gevolg.

Een goede docent is inderdaad het beste advies ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 16:40 

Natuurlijk is focussen op de muzikaliteit altijd goed, en voldoende als alles automatisch goed gaat. Als niet alles automatisch goed gaat, kan extra aandacht op tongpositie en mondholte ervoor zorgen dat de balans verbetert. Trompetspelen is als koorddansen: de luchtstroom en lipspanning moeten op elkaar afgestemd zijn, in balans zijn. Dan treedt optimale resonantie op en kost het zo min mogelijk moeite om zo goed mogelijk te klinken.

Je lip resoneert op de frequentie van de toonhoogte die je speelt. Als je met behulp van je tong de grootte, en daarmee de eigenfrequentie van je mondholte afstemt op de te produceren toon, of een veelvoud daarvan, kan dat de resonantie bevorderen. Ook kun je op die manier bindingen sturen: door de mondholte kleiner te maken wordt een binding naar boven gemakkelijker.

Ook zijn er mensen die de tong echt heel ver naar voren brengen en een grote rol laten spelen in het controleren van de lipspanning; Jerome Callet's TCE (tongue controlled embouchure). Ik weet dar vrijwel niets vanaf, maar als je meer wil weten zou je contact op kunnen nemen met onze eigen Peter Masseurs, die deze techniek zeer succesvol toepast.

Een leraar die je vertrouwt zoeken is zeker ook geen slecht idee. Succes!

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 19:33 

The Joker schreef:
RobS schreef:

Ah, wat leuk dat je goed naar het filmpje kijkt. Wat je volledig hebt gemist in het filmpje (en wat de reden is dat ik hem heb gepost) is dat Derek Watkins bij elke ademhaling zijn tong in het mondstuk steekt. ...

Helemaal niet mee gekregen :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur