Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
wleclair
|
Berichttitel: Mondstuk en lucht? Geplaatst: 14 apr 2004 09:29 |
|
|
|
Beste forumleden,
Sinds een tijdje speel ik op een VB 1-1/2c mondstuk. Dit geeft een betere/vollere klank, maar ik heb de indruk dat ik dikwijls lucht tekort kom, vooral om extra volume te geven.
Indien solo is er geen enkel probleem, maar wel in het orkest waar ik er amper bovenuit kan komen.
Is dit een mondstuk/ademhaling/trompet probleem?
Ik speel momenteel op een Bach TR300 (studietrompet) en ben nog verre van volleerd (ben net geen 2 jaar bezig).
Alle ideeën zijn uiteraard welkom...
Wilfried
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
gianni
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 apr 2004 10:35 |
|
Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57 Berichten: 297 Woonplaats: Den Haag
|
|
Het ligt niet aan je trompet, op ieder trompet zou je luid genoeg moeten kunnen spelen om boven een orkest uit te komen. Aan je mondstuk ligt het in 1e instantie ook niet, je zou op ieder mondstuk luid genoeg moeten kunnen spelen.
Ik neem voor het gemak aan dat je voor je 1-1/2c mondstuk een kleiner mondstuk gebruikte.
Het is dan logisch dat je het gevoel hebt dat je lucht te kort komt. Om een groter mondstuk te vullen heb je meer vermogen nodig: omdat de rand van het mondstuk verder van je lip opening staat, ben je meer op je embouchurespieren aangewezen om je lippen bij elkaar te houden (je moet meer blazen om je embouchure bij elkaar te houden, ik heb daar al eens over geschreven op het forum Problemen en Oplossingen > ademsteun). Op het moment dat je luider wilt spelen, moet je nog meer blazen....
Zo onstaat dus het gevoel dat je lucht te kort komt. Het is een kwestie van wennen. Na verloop van tijd wordt je embouchure sterker en heb je steeds meer lucht 'over' en wordt het makkelijker om luider te spelen.
suc6 ermee!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|