Hugo schreef:
Overigens heb ik eens gecheckt in hoeverre ik automatisch op de juiste toonhoogte speel. Ik probeerde dan eerst een G' te buzzen en vervolgens controleerde ik dat met de trompet eraan en het bleek dat ik er maar een heel klein beetje naast zat. Gewoon door de spanning en luchtsterkte aan te nemen die ik normaal voor een G gebruik.
Ik denk dat je tot het beste resultaat gekomen bent, als je in 1 keer, zonder van te voren gecontroleerd te hebben de juiste noot kunt buzzen. Daar moet je dan ook wel een absoluut gehoor voor hebben volgens mij.
je zegt het eigenlijk zelf al: je hebt geen absoluut gehoor nodig om in een keer de juiste noot te kunnen buzzen. Een toon maken doe je niet met je oren maar met trillende lippen,en om je lippen aan het trillen te krijgen moet je een inspanning leveren. Als je lang en op de goeie manier traint, leer je vanzelf steeds beter het juiste gevoel ((in)spanning/luchtsnelheid/luchthoeveelheid) kennen voor elke noot... een soort absoluut gevoel dus.
Op een trompet een noot inzetten is wat makkelijker omdat de trompet wat minder gevoelig is voor kleine afwijkingen dan een mondstuk. Toch heb je ook geen absoluut gehoor nodig om een noot op een trompet in te zetten. Met mondstukbuzzen kun je dat gevoel voor iedere noot heel goed fine-tunen, omdat je hoort wat je doet.....