trompet.nl > forum > Toon onderwerp - doodziek wordt ik af en toe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: doodziek wordt ik af en toe
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 16:40 

Hoi,

Wie weet een goede manier om te studeren

Ik ben nu 1.5 jaar bezig heb inmiddels de boeken horen lezen & spelen deel 1 2 en 3 uit
en ben nu begonnen aan het boek ping swop 3-4 maar dat blaas ik niet zomaar weg

Ik oefen 1.5 uur per dag oefen ik zonder cd en de moeilijke loopjes lukken eindelijk en ik zet de cd dan aan dan lukt het weer niet dus echt ik ben af en toe in staat mijn trompet tegen de muur te gooien

nu is het wel zo dat ik aardig wat heb geleerd in een snel tempo 3 boeken in 1.5 jaar tijd maarja ik ben ongeduldig en wil vooruit ene als het kan binnen een paar jaar c nivo
blazen ( haha onmogelijk denk ik )

Als je in het boek ping shop bezig bent welk nivo zit je dan eigenlijk ?

Groetjes Gerard

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 19:07 

Om te beginnen een wedervraag: speel je ook samen met anderen of alleen maar zelf thuis?? Het is namelijk erg motiverend om samen te spelen in een bandje, fanfare oid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 19:32 

Hoi Gerard,

Het is denk ik niet interessant om ergens een 'niveau' aan te koppelen. Zo van, ik ben nu a, b, of c trompettist. Ik ken muzikanten met alle diploma's die er eigenlijk nog steeds niets van bakken, en muzikanten zonder diploma die de sterren van de hemel blazen!

Het moet overigens wel te doen tijn om binnen een paar je C te halen als je dat zelf echt wilt.

Profiel  

Berichttitel: hoiiiiii
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 21:43 

Ik speel momenteel bij een blaaskapel en zit op de muziekschool en blaas daar samen met mijn docent

Echter ik wil verder komen ene ja het liefst naar c nivo binnen een par jaar
maar dan moet ik denk ik mijn studie methode aan passen en niet alleen nummers blazen die ik ken

Groetjes Gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 21:46 

Ik kan je ook aanraden om inderdaad bij een harmonie of een fanfare te gaan (liefst met een hoog niveau, maar dat is geen vereiste)
Zo trek je je op aan de mensen die er al zitten, je leert erg veel over in balans spelen en natuurlijk is het sociale aspect ook altijd top! [dit vraagt weer om een bierdrinkend smiletje]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 19:28 

Dat is zeker waar. je trekt je op aan elkaar. ik heb 1 jaar tussen twee mensen gezeten die er niks van konden. dit demotiveerde mij ook heel sterk. nu zit ik bij de eeste trompetten en leer iedere keer weer mee bij omdat ik net zo wil kunnen spelen als mijn buurman. je raakt er echt wel gemotiveerd door

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2005 16:58 

Om efficient te oefenen en snel veel te bereiken, moet je opbrengen:
- Motivatie. Hou je doel voor ogen, weet waarvoor je bezig bent.
- Geduld. Je bereikt je doel in miniscule stappen, en je vooruitgang is niet altijd direct te zien. Als vuistregel kan je alle vooruit- of achteruitgang die je boekt binnen 4 à 6 weken beschouwen als toeval. Als je 2 weken lang oefent en je merkt niets, dan betekent dat helemaal niets. Als je na 6 weken oefenen geen vooruitgang hebt geboekt, dan pas moet je je methode veranderen. Probeer ook niet alles tegelijk aan te pakken. Één onderwerp tegelijk, anders kan je nooit genoeg concentratie opbrengen.
- Bescheidenheid. Wees bereid je eigen tekortkomingen in te zien, en deze een voor een aan te pakken. Het voelt wel goed om alleen stukken te spelen die je al beheerst, maar je leert er niks van. Neem jezelf op, dan hoor je vanzelf wat nog te verbeteren valt. Ge deze moeilijkheden vervolgens niet uit de weg.
- Rust. Oefen altijd met heel veel rust. Speel alle passages die je niet beheerst zo langzaam dat het wel móét lukken. Dat zal in het begin belachelijk langzaam zijn, misschien een tiende van het uiteindelijke tempo, maar alleen op die manier vermijd je fouten. Beperk jezelf tot hele korte passages (een enkele maat, soms wel minder), dan kan je concentreren op dat ene stukje, zonder dat je passages doorspeelt die je toch al beheerst. Als je toch een fout maakt, dan zal je de drang voelen om het nog een keer harder en sneller te proberen. Houd die drang tegen, en speel juist nóg langzamer. Hou ook je concentratie goed in de gaten. Als je aan het oefenen bent, en je maakt steeds meer fouten in plaats van minder, neem dan even 5 à 10 minuten pauze.
- Positive thinking. Zoek naar een manier om alle negatieve energie uit te schakelen. Negatieve energie belemmerd zo'n beetje alle bovengenoemde vaardigheden, en zorgt voor onnodige spanning, fysiek en mentaal. Dat vreet energie op die je hard nodig hebt. Op lange termijn helpt het als je jezelf opneemt en die opnames bewaart. Enkele maanden later kan je die opnames dan vergelijken met recentere, zodat je een nauwkeurig idee van je vooruitgang krijgt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur