Citaat:
Soms is er gewoon geen verschil in benadering tussen jazz en klassiek
Hoe dan? Misschien in hoe ernaar wordt gekeken, maar uiteindelijk komt het toch neer op wat erik zegt.
Het mag dan wel zo zijn dat er een curriculum opgesteld kan worden waarin staat wat een professioneel klassiek trompettist behoort te kunnen, en zodra je dat curriculum beheerst, zou je in principe bij een willekeurig orkest mee kunnen draaien (afgezien van stilistische voorkeuren dan). Dat betekent echter nog niet dat je dan niets meer te leren hebt, of dat je dan 'klaar' bent, ook al is er misschien ergens een enkeling die op een 'veilige' orkeststoel zit en zich zogenaamd niet meer ontwikkelt, maar dat lijkt mij toch een uitzondering, zeker nu ook de veiligste orkeststoelen niet zo veilig meer zijn.
Citaat:
Daarom, de beste leraar ben je zelf als je serieus bezig bent om verder te komen als trompettist of muzikant. Veel leerlingen op een muziekschool of conservatorium denken nog wel eens dat ze trompet leren spelen van hun leraar.
Sterker nog, er zijn zelfs leraren zat die het op die manier benaderen, zo van 'jij bent mijn leerling / student, en ik ga een trompettist van je maken'. Ik had er zo eentje op conservatorium. Er zijn leerlingen die daar heel goed mee om kunnen gaan en die dat zelfs fantastisch vinden, maar ik wordt daar altijd heel aggressief van. Ik weet waar ik sta, ik weet waar ik naartoe wil, en de rekensom wat ik daarvoor nog allemaal mis kan ik ook wel zelf maken. Een leraar moet mij dan mogelijkheden laten zien hoe ik mijn agendapunten aan kan pakken; niet mijn agenda negeren en zijn eigen agenda opdwingen.
Docent: 'Ik weet dat je niet houdt van hardbop, maar doe deze hardbop etudes toch maar, is goed voor je'
Student: 'Ja maar waarom dan?'
Docent: 'Omdat ze zo verdomd moeilijk zijn.'
Tja...