trompet.nl > forum > Toon onderwerp - articuleren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 20:50 

Oefen staccato oefeningen langzaam met een metronoom. Maak de aanzet zo duidelijk mogelijk en voer langzaam het tempo op.

Je kunt ook de klank van de aanzet veranderen, daardoor verander je de positie van de tong in je mond. Voor de een werkt een "ta" aanzet beter, voor de ander misschien een "toh" aanzet. De tu-ku-tu aanzetten uit Arban vindt ik persoonlijk een onprettige gespannen aanzet van de tong.

Je kunt ook een "da" aanzet maken met de tong, die is wat lichter. Of in dubbel tongslag da-ga-da-ga, of dih-ge-dih-ge.

Zoek voor jou een optimale klank die een duidelijke articulatie oplevert en ga dit veel studeren. Bij aanzet en tongslag komt het namelijk op veel studeren aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 21:06 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Oefen staccato oefeningen langzaam met een metronoom. Maak de aanzet zo duidelijk mogelijk en voer langzaam het tempo op.

Je kunt ook de klank van de aanzet veranderen, daardoor verander je de positie van de tong in je mond. Voor de een werkt een "ta" aanzet beter, voor de ander misschien een "toh" aanzet. De tu-ku-tu aanzetten uit Arban vindt ik persoonlijk een onprettige gespannen aanzet van de tong.

Je kunt ook een "da" aanzet maken met de tong, die is wat lichter. Of in dubbel tongslag da-ga-da-ga, of dih-ge-dih-ge.

Zoek voor jou een optimale klank die een duidelijke articulatie oplevert en ga dit veel studeren. Bij aanzet en tongslag komt het namelijk op veel studeren aan.

ja hier geeft erik perfect aan hoe je het ook kunt oefenen, doch, aan de klassieke kant van het verhaal, is een scherpere aanzet vaak prettiger spelen, en ook gewenst. Dit kan op de manier van Arban, die inderdaad niet lekker is, maar ook op een lichtere manier: je begint met een d aanzet, en vanuit de d ga je steeds scherper articuleren. Let op: deze oefeningen kun je ook heel goed zonder trompet doen. En als je verder bent, kun je ook op het platte deel bovenop je tong een hele heldere scherpe attack hebben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2005 22:27 

Even een vraagje: Hoe kan je heel snel aanzetten met je tong?? gebruik je dan alleen het puntje van je tong, of ook het achterste deel van je tong??
Als ik probeer da-ga-da-ga te articuleren, ga ik mijn achterste van mijn tong gebruiken. Dat deel van mijn tong is veeeeel te log om een duidelijke aanzet te krijgen. Gebruik ik mijn tong op een verkeerde manier, of moet ik meer bijschaven aan mijn aanzet?
Waar leggen jullie trouwens je tong neer bij het aanzetten? Bij de tanden of net boven de tanden op het gehemelte??[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 08:32 

Joh, laat die 'da-ga' (of 'tu-ku') eerst maar even voor wat-ie is. Dit is een geavanceerde techniek, voor als de gewone aanzet niet snel genoeg meer is. Voor jou is het volgens mij nu even belangrijker dat je een zuivere normale aanzet ontwikkelt. Zodra je de 'da' of 'ta' of 'tu' beheerst, kan je die als uitgangspunt gebruiken voor de 'ga' of 'ku'.
Voor de aanzet zijn twee dingen belangrijk.
Ten eerste, timing. Lucht en tong moeten precies op elkaar afgestemd zijn, anders heb je óf een luchtaanzet (lucht te laat), óf een plof-aanzet, met een sterke neiging tot kicksen (tong te laat). Oefen eerst een aanzet zonder tong ('haa'), en probeer die zo duidelijk mogelijk te krijgen. Gebruik dan je tong op het juiste moment (dat moet je zelf zien te vinden) om net dat beetje extra zuiverheid toe te voegen. Zorg ook dat je tong de luchtstroom zo kort mogelijk onderbreekt. Als de onderbreking te lang duurt, bouw je teveel druk op in je mondholte en keel, en je stembanden gaat automatisch dicht. Dan heb je vervolgens een heel dun geluid.
Ten tweede, het raakpunt van tongpunt en gehemelte / tanden / lippen. Dit is heel persoonlijk en hangt af van je gewoonte, je lichaam, en wat voor geluid je wil hebben. Probeer gewoon alles uit. Van boven naar beneden: tegen je gehemelte, tegen je bovenkaak, tegen je tandvlees, tegen je boventanden ('ta' of 'da'), tussen te tanden ('tha'), tegen je lip. Die laatste is nog redelijk omstreden op dit forum, en voor mezelf werkt-ie niet, maar ik zou het toch maar uitproberen, wie weet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 16:12 

bedankt voor je uitleg. Ik ga nu direct toeteren, dus kan ik dit direct allemaal even gaan uitproberen. Ik heb net weer een pittig stuk liggen, waar een flink aantal 16en van e2-b gaan. Ik was al bzig om van langzaam naar snel te gaan oefenen. Met deze tips kan ik mischien mijn timing en het samenspel tong/buik/ventielen verbeteren!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:05 

Een tip voor 'langzaam': ga voor 'belachelijk langzaam', en zorg dat je op dat tempo 'perfecte' resultaten bereikt. Daarna kan je redelijk vlug het tempo opvoeren, totdat je weer een fout maakt. Op dat punt weer twee stappen terug en tot perfectie brengen. Enz.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur