trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Té snel vermoeid
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 15:27 

erikveldkamp schreef:
Je verhaal is een beetje tegenstrijdig. Je zegt eerst dat ie de tijdens het inademen al de buikspieren aanspant. Daarna zeg je dat hij op deze manier het steeds aan- en ontspannen door deze manier grotendeels achterwege kan laten.

Wat is daar tegenstrijdig aan? Ik bedoel dat hij de buikspieren aangespannen houdt, dus zowel tijdens het in- als het uitademen. Hij laat dus niet zijn buik 'op de grond vallen' tijdens het inademen. Hopelijk is dit wat duidelijker. (Je ziet, ik praat nooit zoveel over adem, haha, ik behoef wellicht wat oefening in duidelijkheid.)

erikveldkamp schreef:
P.S. De BE biedt op zich geen uitkomst voor uithoudingsvermogen.

Een van de duidelijkste ontwikkelingen die veel BE studenten ervaren is een grote toename in het uithoudingsvermogen. Dit is vaak sneller ontwikkeld dan een uitbreiding van het bereik.

Een voorbeeld uit de tekst wellicht nog ter illustratie: lees de laatste alinea op pagina 99.

De mate waarin een speler in staat is lipbindingen te spelen, kan een goede graadmeter zijn voor uithoudingsvermogen, alsmede de lucht-/tong-/lipcoördinatie in het algemeen. Een heel groot deel van BE gaat over lipbindingen. Door deze bindingen op een speciale manier te oefenen, werk je wel degelijk een verbeterd uithoudingsvermogen in de hand.

erikveldkamp schreef:
Studeren of optreden vergroot je uithoudingsvermogen. Voor het studeren kun je wel oefeningen van BE gebruiken, maar andere oefeningen zijn ook zeker geschikt.

Tuurlijk zijn er andere oefeningen dan in BE staan. Het zijn niet zozeer de oefeningen an sich, maar meer op welke manier je ze studeert. Alleen uren maken, in de studeerkamer of op het podium, heeft wat mij betreft relatief weinig zin.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 16:12 

Als je de buikspieren al aanspant bij het inademen dan zet je de lucht hoger vast, dus niet onder in de rug. Je vult het onderste gedeelte van je longen niet optimaal. De ademsteun zit dan net onder je borstbeen ipv onder de navel. je kunt nog wel extra druk zetten door je rugspieren aan te spannen. Ik adem ook vaak zo als ik lead speel, niet als ik klassiek speel. Het is wel belangrijk om eerst zo'n 10% wel met de buikademhaling te doen anders heb je geen basis waarop je kunt steunen.

Ik vind dit voor een klassieke trompettist een beetje overdreven om constant te doen, ook omdat meer projectie aan het geluid geeft. Maar ja, iedereen zijn manier, als het goed werkt en het klinkt goed, dan moet je het vooral niet veranderen.

Als je veel baat hebt bij lipbindingen dan kan ik je het boek van Rolf Quinque aanraden. Dat staat er vol mee. (Atmung, Stütze, Ansatz methode).

Peter Masseurs vertelde mij afgelopen maandag nog, dat hij zo zacht mogelijk studeert om zijn uithoudingsvermogen te verbeteren. Dit maakt de lipopening kleiner en je krijgt meer controle erover. De flexibiliteit verbeterd sterk daardoor. Ik moet mijn lippen meer trainen door hoger te studeren op een groter volume met meer luchtsnelheid om leadchops te krijgen. Dit lukt mij het beste door veel op te treden, dat is ook het beste voor de buren...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 16:44 

erikveldkamp schreef:
Maar ja, iedereen zijn manier, als het goed werkt en het klinkt goed, dan moet je het vooral niet veranderen.

En das precies de spijker op z'n kop :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 08:50 

Citaat:
Peter Masseurs vertelde mij afgelopen maandag nog, dat hij zo zacht mogelijk studeert om zijn uithoudingsvermogen te verbeteren. Dit maakt de lipopening kleiner en je krijgt meer controle erover. De flexibiliteit verbeterd sterk daardoor. Ik moet mijn lippen meer trainen door hoger te studeren op een groter volume met meer luchtsnelheid om leadchops te krijgen. Dit lukt mij het beste door veel op te treden, dat is ook het beste voor de buren...

Dat is best wel interessant. Ik heb laatst met een trompettist gesproken die in LA redelijk veel studiowerk heeft gedaan, en hij vertelde mij dat iedereen daar op extreem kleine, lichte instrumenten speelt. Je speelt dan erg zacht, dus je hebt een hele goede controle, maar doordat je op zo'n licht instrument speelt, lijkt het op de opname alsof je knoeihard speelt. Je gaat minder vaak kicksen (want doe je dat, dan hebben ze binnen 15 minuten iemand anders op jouw stoel zitten), en je chops gaan langer mee.
Livemuziek is een ander verhaal. Speel je te zacht, dan krijg je problemen in de sectie, want je collega's kunnen je niet goed horen en voelen. En je krijgt dan ook meer overspraak op de microfoons.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 10:59 

Ik speel meestal big band en 9 van de 10 x zonder microfoons in zalen tot 2000 mensen dus dan moet je een redelijk uithoudingsvermogen hebben. Die "hardheid" red ik niet door alleen thuis te studeren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur