erikveldkamp schreef:
Je verhaal is een beetje tegenstrijdig. Je zegt eerst dat ie de tijdens het inademen al de buikspieren aanspant. Daarna zeg je dat hij op deze manier het steeds aan- en ontspannen door deze manier grotendeels achterwege kan laten.
Wat is daar tegenstrijdig aan? Ik bedoel dat hij de buikspieren aangespannen houdt, dus zowel tijdens het in- als het uitademen. Hij laat dus niet zijn buik 'op de grond vallen' tijdens het inademen. Hopelijk is dit wat duidelijker. (Je ziet, ik praat nooit zoveel over adem, haha, ik behoef wellicht wat oefening in duidelijkheid.)
erikveldkamp schreef:
P.S. De BE biedt op zich geen uitkomst voor uithoudingsvermogen.
Een van de duidelijkste ontwikkelingen die veel BE studenten ervaren is een grote toename in het uithoudingsvermogen. Dit is vaak sneller ontwikkeld dan een uitbreiding van het bereik.
Een voorbeeld uit de tekst wellicht nog ter illustratie: lees de laatste alinea op pagina 99.
De mate waarin een speler in staat is lipbindingen te spelen, kan een goede graadmeter zijn voor uithoudingsvermogen, alsmede de lucht-/tong-/lipcoördinatie in het algemeen. Een heel groot deel van BE gaat over lipbindingen. Door deze bindingen op een speciale manier te oefenen, werk je wel degelijk een verbeterd uithoudingsvermogen in de hand.
erikveldkamp schreef:
Studeren of optreden vergroot je uithoudingsvermogen. Voor het studeren kun je wel oefeningen van BE gebruiken, maar andere oefeningen zijn ook zeker geschikt.
Tuurlijk zijn er andere oefeningen dan in BE staan. Het zijn niet zozeer de oefeningen an sich, maar meer op welke manier je ze studeert. Alleen uren maken, in de studeerkamer of op het podium, heeft wat mij betreft relatief weinig zin.
Ko