trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tip: stand van de voeten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 07:43 

erikveldkamp schreef:
Het is maar wat je wilt. Als je gewoon muziek als een hobby hebt en daar mee tevreden bent laat je het gewoon zo. Als je een prof bent of wilt worden is het raadzaam om dat soort dingen wel aan te pakken. Allleen een jazzsolist kan zich een slecht geluid veroorloven als hij dat in zijn eigen muziek doet en dat muzikaal kan compenseren zoals Chet Baker bijv.

Hmmmmm, van deze opmerkingen snap ik werkelijk weinig. Chet Baker heeft geen slecht geluid. Hij heeft zijn eigen geluid, dat sommigen aanspreekt, anderen niet en wat misschien niet als trompet geluid uit een keyboard zal rollen. Miles Davis had dat ook niet. Slecht geluid? Dat kun je denk ik niet zo stellen. Over scheef embouchure, hieronder meer.

erikveldkamp schreef:
Ik ken geen leads of klassieke trompettisten met een scheef embouchure

Ik denk dat een scheef embouchure geen probleem is. Bij German Brass speelt bijvoorbeeld een vogel erg hoog enzo, maar wel met een scheef gezicht. Waar het om gaat is dat je een efficient evenwicht vindt in alle aspecten van je spel. Het idee dat een gecentreerd embouchure het beste zou zijn is wat mij betreft achterhaald. Dat gaat misschien op voor de mensen met een volledig symmetrisch gelaat, maar hoeveel mensen hebben dat? En zelfs dan, als je een beetje naar links of rechts lekkerder speelt en de resultaten zijn goed, dan is het ook gewoon goed. Maar goed, dat is ook maar weer mijn mening. Ik moet zeggen dat ik overigens vrij weinig mensen ken die zuiver in het midden van hun lippen spelen.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 08:14 
Moderator

ik denk dat scheef spelen een kwestie van symmetrie is, iemand die visueel scheef speelt, kan voor zichzelf best recht spelen.

wat natuurlijk niet wegneemt dat Chet Baker een slecht geluid heeft, al was het maar dat ik hem met dat geluid nooit een haydn zou willen horen spelen. ( maar goed, dat heeft hij bij mijn weten nooit gedaan, en hij zal het nooit doen, want als ik het goed heb is hij reeds lange tijd dood )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 08:38 

Chet Baker was maar een voorbeeld, maar hij had een goed geluid voor zijn "ongeval" en speelde hij als de jonge Miles. Na zijn aanvaring met zijn dealers kon hij geen C3 meer spelen met een heel broos geluid. Dat had bij hem veel charme omdat hij zijn solo's daarop aanpaste. maar zoals Marnix al zei zou hij geen fatsoenlijke etude kunnen spelen (in zijn latere dagen). Maar ik heb fantastische opnames van hem in zijn laatste jaren.

Miles had een fantastisch geluid en kon net als Chet in zijn jonge jaren alles spelen wat zij wilden. Luister maar eens naar de opnames uit de jaren '50.

Dat er altijd uitzonderingen zijn op stellingen zegt op zich niets over dat de stelling niet klopt. Ik zei alleen dat IK geen mensen ken die met een scheef embouchure spelen, ik zei niet dat ze er niet zijn.

Ik kan genoeg jazzsolisten opnoemen met een slecht embouchure. Dat ik ze toch mooi vind spelen heeft meer te maken met hun muzikaliteit en de mooie muziek die zei maken.

Iedereen probeert altijd het beste te maken vanuit zijn situatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 10:22 

Laten we ook niet vergeten dat miles een serieus bereik had. Ik heb een opname van my funny valentine waar hij tot een a3 gaat. In zijn jonge jaren zette hij soms zelfs solo's in op een g3. Dit was wel geen leadgeluid maar anderzijds speel je met een leadklank ook geen werk voor piccolo.

Voor het bewuste accident of knokpartij in 1966 kon Chet ook serieus technisch uit de hoek komen boven de notenbalk. Zie maar naar online transcripties van zijn solo's.

Je kan de klank moeilijk vergelijken tussen verschillende genres.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 11:06 

<<<Dat kunnen we van een van de onzen nog niet zeggen.>>>

Ik bedoelde hiermee dat dit voor iedereen op dit forum geldt, niet voor een iemand in het bijzonder. En dat over de adem: ik ben ook weleens in een flauwe bui. Ik dacht dat dat op dit forum niet zo ongewoon was. Maar goed, als iemand problemen heeft met mijn vorige post, mijn excuses.

Ko

PS: ik zie net dat ik de verkeerde knoppen heb bediend. Het was niet mijn bedoeling mijn post te wijzigen, alleen een nieuwe te plaatsen. Oude tekst nu kwijt. Ik geloof niet dat dat iemand wat kan schelen, dus ik zal het niet opnieuw posten. :)

Laatst bijgewerkt door larrios op 13 apr 2005 15:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 12:17 

Zoals ik al zei, past zijn geluid prima in zijn muziek of zijn muziek prima in zijn geluid. Ik ken wel meer mensen die bewust zo willen spelen terwijl ze wel een open vol en rond geluid hadden (Till Brönner bijv.). Chet was super muzikaal en de muziek komt recht uit zijn hart. Natuurlijk spreekt dat veel mensen aan, waaronder mijzelf.

Op je andere opmerkingen ga ik maar niet op in, dat lijkt me het beste.... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 13:52 

Citaat:
Daarnaast is Chet, mede door zijn kenmerkende geluid, geliefd bij miljoenen, al jaren. Dat kunnen we van een van de onzen nog niet zeggen.

Citaat:
Op je andere opmerkingen ga ik maar niet op in, dat lijkt me het beste....

Heel verstandig dat je er niet op in gaat!!

Maar dan doe ik het wel: Wat een lage opmerking...zeer kinderachtig en een manier van kleuterdiscusieren :( :(

Jammer dat een goede discussie op die manier verstoort wordt!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur