trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondhoeken/corners
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 19:14 

larrios schreef:
erikveldkamp schreef:
Een c2 speel je met meer lipcompressie dan een c1. Dat hoef je niet extra te leren, dat gaat bijna vanzelf.

Zo zou het moeten zijn, maar werkt dit echt voor iedereen zo vanzelf? Je hebt meer compressie nodig, die ergens vandaan moet komen, maar niet iedereen vindt uit zichzelf een handige manier om dat effectief met de lippen te doen. Er zijn bv veel leerlingen die zonder instructie keihard duwen om een c2 te spelen. (De ellende begint wat dat betreft voor weinigen bij c3. Was dat maar zo!) Dit blijft doorgaans zo totdat ze een handigere manier ontdekken om hun lippen richting te geven. Dit heeft niet eens zozeer met kracht te maken. Ik geloof er absoluut niet in dat je dit niet extra hoeft te leren. Dat is eerder uitzondering dan regel. Als iemand geen probleem heeft en zich goed ontwikkelt, OK, maar anders is op zijn minst sturing in min of meer de goede richting onontbeerlijk.

Ko

Je geeft ook niet voor niets les.

Maar laat ik mijn deel van onze discussie maar besluiten met nog 1 opmerking. Ik heb het gevoel steeds dat je trompetspelen als een probleem ziet. Ik hoop dat ik dat fout zie, want als dat zo is zou dat erg jammer zijn. Trompetspelen is namelijk erg leuk als er niet zo moeilijk over gedaan wordt. Je leert namelijk veel meer spelenderwijs dan als een leraar je steeds wijst op problemen. Dat levert alleen maar verkramping en angsten op. Wat weer nieuwe problemen oproept. Maar misschien zie ik het verkeerd, ik hoop het.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 19:33 

Citaat:
Je leert namelijk veel meer spelenderwijs dan als een leraar je steeds wijst op problemen. Dat levert alleen maar verkramping en angsten op. Wat weer nieuwe problemen oproept.

AMEN!

ben ik zelf slachtoffer van geweest....

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 21:37 

Hierbij sluit ik me volledig bij Erik aan, ik speelde verkeerd (en daarmee bedoel ik echt verkeerd) en heb dat gelukkig door een goede leraar weten af te leren. Echter ik was in het orkest volledig mijn zelfvertrouwen kwijt waardoor ik vreselijk gespannen ging spelen. Na een tijdje was het zo erg dat ik geen noot meer recht kon blazen. Toen heb ik mezelf aangeleerd om met een 'leeg' hoofd te blazen. Gevolg: betere sound, uithouding, techniek loopt soepeler en bovendien veel meer LOL. Of te wel: don't talk, play!!!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2005 06:41 

erikveldkamp schreef:
Maar laat ik mijn deel van onze discussie maar besluiten met nog 1 opmerking. Ik heb het gevoel steeds dat je trompetspelen als een probleem ziet. Ik hoop dat ik dat fout zie, want als dat zo is zou dat erg jammer zijn. Trompetspelen is namelijk erg leuk als er niet zo moeilijk over gedaan wordt. Je leert namelijk veel meer spelenderwijs dan als een leraar je steeds wijst op problemen. Dat levert alleen maar verkramping en angsten op. Wat weer nieuwe problemen oproept. Maar misschien zie ik het verkeerd, ik hoop het.

Hier ben ik het dus echt onwijs hardgrondig mee eens! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2005 08:45 

erikveldkamp schreef:
Bij inrollen, zoals ik het zie, komt er meer lipweefsel tussen de tanden. Dus in het BE boekje zoals de lipclamp (overdreven). Op deze manier gaat er wel meer wit meetrillen en dan gaat jou verhaal ook op.

Bij BE wordt er een punt van gemaakt om de lippen niet tussen de tanden in te rollen (zie pagina 80). Inrollen tussen de tanden werkt bij mij ook voor geen meter, dus als dit voor jou inrollen is, dan begrijp ik waarom je met die term niet veel op hebt.

Er zijn zeker raakvlakken tussen BE en Stevens/Costello, maar BE gaat natuurlijk wel over meer dan inrollen. Stevens/Costello is ook niet zo extreem. Er gaat daarbij ook erg veel aandacht naar de kaakstand, dat is in BE niet het geval.

erikveldkamp schreef:
Ik heb het gevoel steeds dat je trompetspelen als een probleem ziet. Ik hoop dat ik dat fout zie, want als dat zo is zou dat erg jammer zijn.

Dit is niet het geval. We zitten hier nu eenmaal op een forum over problemen. Daar kan ik niet zoveel aan doen. Ik zeg vrijwel nooit tegen iemand in de les dat hij een probleem heeft. Ik observeer hoe ze spelen en geef ze oefeningen die ze onbewust sturen. Daarnaast is het vooral spelen en plezier hebben met de muziek. Daar komen ze voor. Het belangrijkste is dat een leerling na de les een voldaan gevoel heeft en dat hij weet waaraan hij kan werken.

Trompetspelen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Sommigen komen meer obstakels tegen dan anderen. Daar verandert wel of niet moeilijk doen niet zoveel aan. Dit forum heeft niet voor niks bestaansrecht. Je kunt inderdaad op verschillende manieren met die problemen omgaan. Ik geloof niet dat het zin heeft iemand constant te melden wat voor problemen hij zou hebben. Dat geldt voor ieder aspect van het leven, niet alleen het trompetspelen.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2005 09:58 

Allemaal bedankt voor de reacties, maar Erik, uit de text die ik gelezen heb, dat was bij Trager Trumpet Talk had ik begrepen dat de corners ahw nèt binnen de mondstukring liggen. Ik heb het geprobeerd dat met die ovale opening maar dat lukt zo 1 2 3 niet. Maar ergens voel ik wel iets als ik eerst een binding van g' naar c" met de hulpgreep op de c", en daarna dezelfde binding doe met zonder ventielen dan voel je dat je het gaatje alleen maar kleiner hoef te maken en dan gaat ie zonder kraak naar de c". Bedoelt Wayne Trager dat niet met de corners? Hoewel ik weet dat je geen voorstander ben van buzzing voel je dat toch ook als je dezelfde binding doe op alleen het mondstuk?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2005 10:32 

Corners zijn mondhoeken, Trager zegt dat die relatief ontspannen zijn in het middenregister en dat je ze steeds meer aanspant naarmate je hoger gaat spelen. Zo zie ik het ook.

Met je mondhoeken stuur je de vorm van de lipopening. Druk je de mondhoeken naar binnen dan wordt de lipopening ronder. Dit ter compensatie van de extra lipcompressie als je hoger gaat spelen, daardoor wordt de lipopening platter. Lipcompressie is dus dat de lippen steeds meer tegen elkaar drukken, zoals je je wijsvinger tegen je duim aan drukt. De lippen krullen dus niet naar binnen op deze manier. Uiteindelijk probeer je door deze horizontale en vertikale beweging de lipopening ovaal te houden, hij wordt alleen steeds iets kleiner naarmate je hoger speelt.

MAAR Trager zegt ook dat je niet teveel moet foucussen op je embouchure, er zijn zoveel spieren die je dan zou moeten leren bewust te controleren, daar is geen beginnen aan.

Je kunt beter indirekt je embouchure aansturen door te letten op je geluid. Dus denk niet als ik een binding maak van c naar g dan moet ik mijn lipopening zo doen en de mondhoeken zo, maar let op je geluid en geef voldoende lucht en probeer een zo mooi mogelijke binding te maken. Je zult merken dat dat ook wel lukt. Hoe meer blokkades je voor jezelf opwerpt, hoe moeilijker het wordt.

Zoals Trager het zegt, de spieren reageren vanzelf op bepaalde prikkels die je hen geeft. Als je een kaars uitblaast denk je toch ook niet na hoe je je lippen gaat zetten, je doet het gewoon. Trompetspelen is daar mee te vergelijken, qua lipbeweging.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur