erikveldkamp schreef:
Bij inrollen, zoals ik het zie, komt er meer lipweefsel tussen de tanden. Dus in het BE boekje zoals de lipclamp (overdreven). Op deze manier gaat er wel meer wit meetrillen en dan gaat jou verhaal ook op.
Bij BE wordt er een punt van gemaakt om de lippen niet tussen de tanden in te rollen (zie pagina 80). Inrollen tussen de tanden werkt bij mij ook voor geen meter, dus als dit voor jou inrollen is, dan begrijp ik waarom je met die term niet veel op hebt.
Er zijn zeker raakvlakken tussen BE en Stevens/Costello, maar BE gaat natuurlijk wel over meer dan inrollen. Stevens/Costello is ook niet zo extreem. Er gaat daarbij ook erg veel aandacht naar de kaakstand, dat is in BE niet het geval.
erikveldkamp schreef:
Ik heb het gevoel steeds dat je trompetspelen als een probleem ziet. Ik hoop dat ik dat fout zie, want als dat zo is zou dat erg jammer zijn.
Dit is niet het geval. We zitten hier nu eenmaal op een forum over problemen. Daar kan ik niet zoveel aan doen. Ik zeg vrijwel nooit tegen iemand in de les dat hij een probleem heeft. Ik observeer hoe ze spelen en geef ze oefeningen die ze onbewust sturen. Daarnaast is het vooral spelen en plezier hebben met de muziek. Daar komen ze voor. Het belangrijkste is dat een leerling na de les een voldaan gevoel heeft en dat hij weet waaraan hij kan werken.
Trompetspelen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Sommigen komen meer obstakels tegen dan anderen. Daar verandert wel of niet moeilijk doen niet zoveel aan. Dit forum heeft niet voor niks bestaansrecht. Je kunt inderdaad op verschillende manieren met die problemen omgaan. Ik geloof niet dat het zin heeft iemand constant te melden wat voor problemen hij zou hebben. Dat geldt voor ieder aspect van het leven, niet alleen het trompetspelen.
Ko