trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ondertanden die een btje scheef staan
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:10 

Ik zou in ieder geval niet, met zo'n raar ding oefenen...
Gewoon doorspelen en desnoods naar de tandarts gaan en vragen of hij de scherpe randjes eraf wil 'schuren'. Hebben ze bij mij ook wel eens gedaan. Dat kleine beetje kan heel veel schelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:16 

Als er puntjes van je ondertanden in je lip snijden/prikken, kun je je tandarts vragen om die wat bij te slijpen. Ik heb dat zelf een tijd terug laten doen met een hoekje van een van mijn boventanden. Eerst was het irriterend, na de behandeling, totaal geen last meer van gehad.

Scheef staande ondertanden lijken me toch een stuk minder problemen geven dan scheefstaande boventanden. Mijn ondergebit is ook verre van perfect, maar heb daar echt nooit last van.

Die lippentrainer van Tilz zou ik vergeten. Non-pressure is een zeer overdreven term. Het is wel aan te raden om de mondstukdruk laag te houden. Hoe meer je drukt, hoe meer ellende je er van krijgt. Zonder druk spelen is echter niet haalbaar. Er moet een goed contact zijn tussen lippen en mondstuk.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:16 

nee ik heb er niet heel erg veel last van....en tandarts heeft vandaag idd scherpe randjes eraf geslepen zegmaar....dus kijken of het zo beter gaat!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 19:00 

Ik sluit me volledig aan bij Marnix. Niet teveel denken, dat helpt vaak alleen je zelfvertrouwen naar de kl*te, en ik spreek uit ervaring......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2005 09:45 

Normaal gesproken moeten scheve ondertanden eigenlijk geen probleem zijn, tenzij:
a) de tanden erg scherpe randjes hebben; dan kan je ze bij de tandarts ietsje bij laten slijpen.
b) je een 'smile' embouchure met (te)veel druk gebruikt; dan wordt je lipweefsel beschadigd; je kan dan maar beter je embouchure aanpassen.
c) je tanden écht superscheef staan, maar dan hebben we het eigenlijk al over twee rijen tanden, dus dan heb je goede kans dat er toch eentje uit moet.
d) je de rand van het mondstuk 'in het rood' zet. Dat is ook met rechte tanden gevaarlijk, dus dat zou je sowieso af moeten leren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2005 12:27 

Ikzelf heb ook best scheve tanden, maar heb er nooit echt last van... Alleen als ik lang speel (afgelopen zaterdag ongeveer 7 uur in totaal) voel ik toch dat mijn onderlip aan de binnenkant een beetje rauw is... Na een paar daagjes is dat ook wel weer over en op een gegeven moment komt er ook wel 'eelt' op.. dus ja, als dit bij jou ook het geval is (zoiets) dan zou ik me er niet al te druk om maken...komt vanzelf wel weer goed denk ik :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 apr 2005 13:21 

moet zeggen dat het wel wat beter gaat nu die scherpe randjes eraf zijn...maar heb ook nog niet weer lang achter elkaar gespeeld......dus wacht nog even af voordat ik mn definitieve antwoord geef

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur