Hoe hoger je speelt hoe meer weerstand je moet maken tegen de luchtstroom. De makkelijkste manier is daarbij door een mondstuk met een ondiepere cup te gebruiken. Anders moet je dat o.a. compenseren met een kleinere lipopening. Maar aan de kleinere lipopening zit (ook) een fysieke grens. Ook gebruiken de klassieken trompettisten vaak alleen de lage ademhaling. Die geeft niet genoeg luchtsnelheid om de lippen snel genoeg te laten trillen voor het altisimo register. Of je krijgt alleen een dunne toon in het hogere register. Dus het hoog spelen gaat wel met een "klassiek embouchure" maar dus niet met een leadgeluid en vice versa.
Daartegenover staat dat veel leads niet geweldig klassiek spelen, hun geluid is daar niet netjes genoeg voor. Daar weet ik ook alles van. Ik heb Maynard ook nog nooit iets klassieks horen spelen. Jelle Schouten speelt wel goed piccolo, maar die heeft dan ook superchops. Ik ken er maar weinigen die zo'n embouchure hebben.
Die omschakelingen zijn wel te maken door je een tijd te focussen op klassiek, of op lead, maar ik ken dus niemand die beide tegelijkeretijd goed beheerst. Iemand zoals Vizzutti doet wel klassiekig en speelt ook hoog, maar ik vind beide niet goed klinken. Het is een compromis geluid.
Als jij denkt dat het jou wel lukt (op nivo) , sta ik voor in de rij bij je fanclub als het zover is....