trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoge register..
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2005 17:49 

Hoe hoger je speelt hoe meer weerstand je moet maken tegen de luchtstroom. De makkelijkste manier is daarbij door een mondstuk met een ondiepere cup te gebruiken. Anders moet je dat o.a. compenseren met een kleinere lipopening. Maar aan de kleinere lipopening zit (ook) een fysieke grens. Ook gebruiken de klassieken trompettisten vaak alleen de lage ademhaling. Die geeft niet genoeg luchtsnelheid om de lippen snel genoeg te laten trillen voor het altisimo register. Of je krijgt alleen een dunne toon in het hogere register. Dus het hoog spelen gaat wel met een "klassiek embouchure" maar dus niet met een leadgeluid en vice versa.

Daartegenover staat dat veel leads niet geweldig klassiek spelen, hun geluid is daar niet netjes genoeg voor. Daar weet ik ook alles van. Ik heb Maynard ook nog nooit iets klassieks horen spelen. Jelle Schouten speelt wel goed piccolo, maar die heeft dan ook superchops. Ik ken er maar weinigen die zo'n embouchure hebben.

Die omschakelingen zijn wel te maken door je een tijd te focussen op klassiek, of op lead, maar ik ken dus niemand die beide tegelijkeretijd goed beheerst. Iemand zoals Vizzutti doet wel klassiekig en speelt ook hoog, maar ik vind beide niet goed klinken. Het is een compromis geluid.

Als jij denkt dat het jou wel lukt (op nivo) , sta ik voor in de rij bij je fanclub als het zover is.... :wink:

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 20 mei 2005 17:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2005 17:49 

larrios schreef:
Nog iets geks, misschien. Ik had altijd dat mijn klassieke spel beter aanvoelde als ik jazz gespeeld of gestudeerd had. Kan ik ook niet echt uitleggen. Mijn idee is dat met jazz ik niet de druk heb bepaalde dingen persee te moeten spelen en dat dat zich vertaalt naar een meer ontspannen manier van spelen. Ik kreeg echt van jazz spelen een beter embouchure dan van klassiek spelen. Ik vond het opmerkelijk, want volgens klassieke spelers had eerder het tegenovergestelde moeten gebeuren.

Ko

Dat ken ik. Ik heb een jaartje jazz gestudeerd, na mijn eerste fase en als ik aan het einde van mijn dag een uurtje bezig was geweest met ome Jamey Aebersold, voelde de chops erg lekker.

Ik denk dat het komt, omdat je niet denkt aan je speeltechniek, maar aan wat je wilt spelen/improviseren. Je bent gewoon lekker vrij aan het spelen. Dus, teveel nadenken over je speeltechniek is dus niet goed. Een statement dat we eerder hebben behandeld, waar je nu zelf, bij toeval (?) het goede antwoord op geeft (een ander antwoord dan je eerder toegedaan was geloof ik).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2005 22:10 

Het is me wel opgevallen dat veel jazzsolisten wel "mindere" chops hebben vergeleken met leads en klassieko's, dus misschien zou een beetje klassiek studeren en meer op je speelmanier letten toch wel kunnen helpen. Het gaat zoals altijd om een balans te vinden..... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2005 03:48 

Hou me en goede, maar volgens mij kun je een F3 onmogelijk los spelen ( in de kern dan bedoel ik).
Zonder ventielen speel ik E3, F#3 (maar dan te laag) en G3 (hoger kom ik niet) en die klikken en stemmen ( behalve de F# natuurlijk). Een F3 klikt gewoon goed met de 1e ventiel.

Ik ben het dus met Erik eens: ik speel gewoon de grepen van een oktaaf lager (al gaat Erik er een oktaafje verder mee door :lol: ), omdat die gewoon goed klikken en stemmen. Ik ondervind dit op diverse merken trompet.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2005 09:00 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Hou me en goede, maar volgens mij kun je een F3 onmogelijk los spelen ( in de kern dan bedoel ik).
Zonder ventielen speel ik E3, F#3 (maar dan te laag) en G3 (hoger kom ik niet) en die klikken en stemmen ( behalve de F# natuurlijk). Een F3 klikt gewoon goed met de 1e ventiel.

.

mij lukt het vrij redelijk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2005 09:55 

JeroenJongeling schreef:
Dus, teveel nadenken over je speeltechniek is dus niet goed. Een statement dat we eerder hebben behandeld, waar je nu zelf, bij toeval (?) het goede antwoord op geeft (een ander antwoord dan je eerder toegedaan was geloof ik).

Mijn opvatting is dat wanneer het over techniek gaat, een zekere kennis van wat je doet onontbeerlijk is. Het is handig als je iets weet, maar hoeveel? BE heeft het over 'limit the details'. Ik denk dat dat een redelijk uitgangspunt is. Wanneer het over muziek gaat, moet je alles uit de kast halen om jezelf zo goed mogelijk uit te drukken. Zorg dat je klinkt zoals je wilt klinken en hoe je dat doet is niet relevant. Ik vind het wel belangrijk een onderscheid te kunnen maken tussen oefenen en met techniek bezig zijn versus optreden en muziek maken. In alle gevallen ben je met je trompet bezig, maar niet in alle gevallen zit je op analyse te wachten. Maar dat heeft wel zijn plek. Iedereen moet hierin een evenwicht zien te vinden dat bij hem past. Ik snap dat dit beeld niet altijd uit mijn posts naar voren komt, het gaat op dit forum nu eenmaal voornamelijk over technische zaken, maar goed, bij deze dus een wat completer plaatje.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2005 13:53 

marnix schreef:
Yamahaddatdangezegd schreef:

.

mij lukt het vrij redelijk

Je kunt gewoon een toonladder van C3 naar C4 spelen zonder ventielen....als je de chops daarvoor hebt. Dat klinkt prima. Zo kun je ook de toonladder van B2 naar B3 spelen met het 2e ventiel, de Bb toonladder met 1, A met 12 en Ab met 23. De toonladder van C stemt het best heb ik de indruk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur