trompet.nl > forum > Toon onderwerp - goede oefeningen om hoger te kunnen komen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 14:51 

Eh, nee. Als ik dat zo stellig mag zeggen. Een lagere toon heeft een lagere frequentie, trilt dus sneller (te meten in Hz, ofwel 1/s). Een hogere amplitude (gemeten in dB) betekent dat de toon harder klinkt..

kleine correctie: met een lagere frequentie tril je langzamer...

Zelf speel ik ook veel toonladders net zoals trompetvos ook al aangaf. Steeds een halve (of hele) toonsafstand hoger beginnen en doorgaan tot het niet meer lukt. Drie keer proberen en dan stoppen. In tussen zo relaxed mogelijk bljiven spelen ( en dat is het moeilijkste)

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 14:59 

Probeer de toonladders eerst te spelen met crescendo omhoog - decrescendo omlaag. Als dat geen probleem is probeer het andersom, dus decrescendo omhoog - crescendo omlaag.

En niet knijpen maar de luchtstroom goed door laten stromen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 15:17 

Ik zal eens meer toonladders over twee octaven gaan spelen. Bij G en As deed ik dat al, maar bij de rest eigenlijk niet. En ik zal meer in de hoogte gaan spelen, eigenlijk ontwijk ik het nu en daar wordt het ook absoluut niet beter van. In ieder geval al bedankt voor jullie reacties en ik ga er eens mee aan de slag en kijken of het naar een tijd resultaat geeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 18:50 

Sandovalic schreef:
Eh, nee. Als ik dat zo stellig mag zeggen. Een lagere toon heeft een lagere frequentie, trilt dus sneller (te meten in Hz, ofwel 1/s). Een hogere amplitude (gemeten in dB) betekent dat de toon harder klinkt..

kleine correctie: met een lagere frequentie tril je langzamer...

Het aantal trilingen uitgedrukt in Hz/s bepaald inderdaad de toonhoogte.
Wat ik bedoelde met amplitude is niet de amplitude van het uitgangssignaal gemeten aan de beker, daar gemeten is inderdaad hoe groter de amplitude hoe harder het klinkt.
In deze bedoelde ik de uitslag van de lip in het mondstuk die bij de lage tonen veel groter is dan bij hoge tonen.
Hierop is de theorie gebasserd m.b.t. pedaalnoot oefeningen, waarvan nu al blijkt dat die voor sommigen zinvol zijn en anderen niet.

Het is ook maar net waar je beginpunt ligt, speel je nu een A2 en wil je graag naar C3, of speel je E3 en wil je graag naar A3.
In het eerste geval kun je met geregeld toonladders oefenen een eind komen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur