trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Basis Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2005 11:00 

Ik probeer zelf zoveel mogelijk lesboeken te verzamelen. Als ik bijvoorbeeld op ademsteun wil gaan oefenen of op staccato, dan zoek ik in alle boeken de betreffende oefeningen op en speel zo een heel gevarieerd prgramma aan oefeningen. Dat houd het voor mij leuk. Ieder boek gaat na een week vervelen en dan pak ik het volgende.....

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2005 14:12 

Ik vind het "hoe" eigenlijk honderd keer belangrijker dan het "wat". Ik probeer altijd het rustig te houden, een soort meditatie eigenlijk. Gedachten op nul zetten (in de goede zin) en met veel positieve energie aan de slag. En vooral: alle langetermijn-doelen uit het hoofd zetten, want dat wekt alleen frustratie op. Kleine doelen opstellen (voorbeeld triolen-tongslag: de "ka"-aanzet op een enkele noot aardig laten klinken), en deze met zoveel rust oefenen (tot) dat het makkelijk lukt. En dan nog even doorgaan om het er echt in te branden.
Als je dan na een oefensessie weer "boven water" komt, dan is het een schitterend gevoel als je merkt (of uitprobeert) dat het oefenen iets heeft bereikt. Maar vooral geen stress (jaja, soms heb je tijdsdruk, dan wordt het moeilijker).
Dus ja, Arban, FfB, BE, het maakt allemaal niet zo erg veel uit, als je maar het gevoel hebt met de goede oefeningen bezig te zijn, en als er maar geen al te erge flauwekul in staat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2005 10:16 

voor een beginnende trompttist vind ik horen lezen spelen erg leuk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2005 22:44 
Moderator

Er zijn voldoende methoden te bedenken waarin technische oefeningen staan, die neer komen op de coordinatie tussen ogen mond, longen en handen.

En die zijn vaak nog verrekt lastig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2005 11:48 

Twee dingen over het oefenen: Het gaat om WAT en HOE. Dat eerste omvat (op technisch vlak), in deze volgorde:
1) Houding
2) Adem
3) Keel
4) Embouchure
5) Aanzet
6) Ventieltechniek
7) Combineren van 1 t/m 6: Muziek maken!
Deze lijst werk ik in principe in elke oefensessie af. De eerste 3 punten zijn eerst zonder, dan pas met instrument te doen. 4 kan op het instrument, op het mondstuk of alleen buzzen. Liefst een combinatie van die 3. Lange noten, crescendo/descrescendo; dan lipbindingen. Aanzet begint met luchtaanzet, daarbij zijn 2 dingen belangrijk, het waar en het wanneer. 6 ligt voor de hand: bepaalde combinaties eerst heel rustig oefenen en zo relaxed mogelijk krijgen, dan tempo opvoeren. Kan dus ook zonder toon.
Over het hoe: streef naar perfectie, hou het rustig, relaxed, maar wel serieus. Ga obstakels niet uit de weg, maar probeer problemen terug te brengen naar hele simpele kleine dingen, die je in 1 oefensessie kan aanpakken. Ga net zolang door totdat je iets 10 keer achter elkaar foutloos kan spelen (bij elke fout begin je dus weer bij 1, en neem je het tempo terug).
Etudes kan je gebruiken om je techniek te toetsen, en om dingen te vinden die misschien nog niet goed gaan. Die kan je vervolgens weer aanpakken totdat je ze wel beheerst.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur