trompet.nl > forum > Toon onderwerp - adem en steun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 10:55 

Als je voor elke noot, of dat nu een piano 8ste is of een forte tutti van 16 maten, hetzelfde inademt, hoef je daar in ieder geval niet meer over na te denken; de inademing en drukopbouw in de buik is altijd hetzelfde, een zorg minder.

Ik heb gemerkt dat ook mijn piano noten veel beter klinken als ze met "hot air", dus met (in de buik) samengeperste lucht worden gespeeld. Het geluid zelf heeft dan veel meer uitdrukkingskracht, je móet er als het ware naar luisteren.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 19:50 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Als je voor elke noot, of dat nu een piano 8ste is of een forte tutti van 16 maten, hetzelfde inademt, hoef je daar in ieder geval niet meer over na te denken; de inademing en drukopbouw in de buik is altijd hetzelfde, een zorg minder.

Dat is wat Bob Findley ook zegt maar het nadeel daarvan is dat dan ook alles min of meer hetzelfde klinkt. Ik zie daar dus niet zoveel in. Maynard zegt het mooi, hoe meer energie er gevraagd wordt, hoe meer je moet geven. Hij vergelijkt het met gewichtheffen. Hoe zwaarder het gewicht hoe meer energie je nodig hebt. Ik zie niet in waarom ik me vol zou pompen voor een achste inslag.

De grap is om een constante luchtstroom te houden tussen de noten. Of ze nou legato of staccato zijn maakt niets uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 20:56 

erikveldkamp schreef:
De grap is om een constante luchtstroom te houden tussen de noten. Of ze nou legato of staccato zijn maakt niets uit.

Kijk, en dat is nou precies het moeilijke..
ik ben daar nu al heel lang op aan het trainen
of het nou staccato, legato, een Gklein of een G3 is.
dezelfde luchtstroom (en druk tegen je mond van het instrument)
ik weet hoe het moet.. maar om het toe te passen valt het flink tegen.

erikveldkmap schreef:
Dat is wat Bob Findley ook zegt maar het nadeel daarvan is dat dan ook alles min of meer hetzelfde klinkt. Ik zie daar dus niet zoveel in

Ik als denk daar weer anders over..
als alles gelijk is dan kun je in ieder geval spreken van een beheerst trompetspel.. en kun je daarna nog gaan ontwikkelen voor een shake tussendoor of een evt. heel ander geluid.

nu geef ik voor een zachte noot in de balk ook minder ademsteun als een noot hoog boven de balk. maar dat zal veranderen ik de toekomst. En wat maynard zegt is ook waar. Een hele hoge noot vereist ook veel meer aandacht...

Maar alle noten zijn even belangrijk is mij ooit verteld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 21:13 

Je moet mijn woorden niet verdraaien a.u.b.

Ik heb het over een constante luchtstroom, niet over dezelfde luchtstroom. Constant betekent in dit geval dat er geen gaten in vallen. Dus de luchstroom en luchtdruk blijft, alleen zit de tong er tussen bij een staccato frase.

En ik vind het trompetspel niet beheerst als je de ademsteun niet kunt sturen/controleren. Je beheerst het als je het hele systeem onder controle hebt. Daarbij is het ook van belang dat je leert laag ademen en midden ademen. Dus iets hoger. Hoe meer je die technieken onder de knie zet hoe meer je kunt varieren met je geluid en registers. daardoor ontlast je ook je embouchure waardoor je minder zit te drukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2005 06:00 

erikveldkamp schreef:
Je moet mijn woorden niet verdraaien a.u.b.

Ik heb het over een constante luchtstroom, niet over dezelfde luchtstroom. Constant betekent in dit geval dat er geen gaten in vallen. Dus de luchstroom en luchtdruk blijft, alleen zit de tong er tussen bij een staccato frase.

Maar in dat geval is een constante luchtstroom toch ook dezelfde luchtstroom?
Ik denk dat een aanzet van een tong je luchtstroom niet veranderd.
Citaat:
En ik vind het trompetspel niet beheerst als je de ademsteun niet kunt sturen/controleren. Je beheerst het als je het hele systeem onder controle hebt. Daarbij is het ook van belang dat je leert laag ademen en midden ademen. Dus iets hoger. Hoe meer je die technieken onder de knie zet hoe meer je kunt varieren met je geluid en registers. daardoor ontlast je ook je embouchure waardoor je minder zit te drukken.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2005 06:41 

Als je voor elke frase dezelfde hoeveelheid lucht inademt heb je ook eerder dezelfde druk en luchtsnelheid onder een noot. Daarnaast adem je waarschijnlijk ook altijd op dezelfde manier in (laag). Er is minder variatie in het geluid.

Ik houdt liever een gevarieerde luchtstroom, dus sneller, langzamer, warmer, kouder maar wel "aanhoudend" of constant. Dan kun je meer variatie in het geluid maken en heb je dus meer muzikale mogelijkheden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 19:30 

Ik heb verschillende mensen eens horen zeggen dat je, als je inademt, moet denken dat de lucht via je hoofd gaat... Beetje lastig uitleggen met alleen woorden, maar het komt er op neer dat je, als je inademt de lucht voor je gevoel niet direct naar je longen stuurt maar via je hersenen laat lopen. Onzin natuurlijk, maar toen ik het zo begon te voelen merkte ik dat mijn ademhaling er meer rustig en ontspannen van word. Dat komt mijn klank ook weer ten goede.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 19:45 

Dat heeft er volgens mij mee te maken dat als je je fixeert op de ademhaling, de spieren verkrampen. Als je je op andere zaken focust, zoals de muziek.... heb je kans dat de inademing ook meer ontspannen is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur