Het is inmiddels 3 jaar geleden dat ik het ben gaan veranderen, en heb vooral de laatste maanden veel geleerd bij een goede leraar over lichaamshouding en luchtstroom (luchtSTEUN is taboe). Waar ik onlangs mee ben begonnen is het (omstreden) boekje 'The Balanced Embouchure' van Jeff Smiley.
Van Bert Lochs begreep ik dat deze methode een professione trompettist met focale dystonie heeft geholpen.
Sinds kort ben ik weer anders gaan spelen: Tijdens het spelen/aanzetten zorg ik ervoor dat mijn tong zover mogelijk voorin de mond voelt, wat voor mij en misschien we le de meeste trompettisten de meeste prettige en natuurlijke plek is. Voor mijn gevoel klopten de verhoudingen binnen mijn mondholte tijdens het spelen niet, ik ben niet gaan nadenken, maar meer gaan zoeken en aanvoelen wat ik het prettigst vind spelen.
Daarna ben ik de oefeningen gaan doen uit bovenstaand boekje, ik ben daar nu nauwelijks een maand mee bezig en voor mij is het op zeer kort termijn een wondermiddel gebleken. De toon is nu mooi en open, de aanzet voelt vetrouwd maar wel nog een beetje houterig aan, maar de dingen lijken nu op zn plaats te vallen.
Mochten er wederzijds vragen zijn, of voor het uitwisselingen van ervaringen dan is dit mijn email (ik weet niet of die te lezen valt uit mijn profiel):
wjvankan@hotmail.com