trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De basis van de basis!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De basis van de basis!
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 17:13 

Hoi allemaal

Heb me net geregistreerd omdat ik met een vraag zit . Een vraag die bij de meesten onder jullie wel wenkbrauwen zal doe fronsen, maar goed:
M'n zoontje, 3 jaar, liep al een tijdje te verkondigen dat hij een tombone wilde. Waar hij het haalde weet ik niet. Maar tijdens een bezoek aan een antiek/rommelmarkt beloofde ik uit te kijken naar dit instrument. Niets natuurlijk, wel vond ik een oudere, redelijk gehavende Schenkelaars-trompet met 7c-mondstuk. Gekocht voor een appel en een ei en hij was meteen verkocht. (m'n zoon, niet de trompet :D )
Ondertussen haalt hij z'n trompet geregeld uit en blaast er zowaar een toon uit. En nu is het niet zo dat ik verwacht dat hij een virtuoos trompetist zal worden. Het was eigenlijk puur voor de fun bedoeld. Maar ik ben nu zelf wel naarstig op zoek hoe je een toonladder uit zo'n ding blaast. Kwestie van zelf een beetje de basis te leren, zodat ik hem af en toe (later dan, moest hij nog interesse hebben) een beetje kan aanleren. Ben zelf een saxofonist, heb dus wel een beetje verstand van muziek, maar koper is me vreemd. Maar ook mijn interesse in aangewakkerd!
Dus, met andere woorden, bestaan er sites waar je de echte eerste stappen kan leren of hebben jullie andere tips? Is trompet op je eentje aan te leren (tot een zeker niveau?) En heel belangrijk: hoe weet ik of de ventielen van deze trompet nog wat waard zijn. Is er een manier om dat te testen (zonder dat je kan spelen!)

Groetjes

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 17:40 

Horen Lezen, Spelen...
Te bestellen via de Haske ( www.dehaske.com )

Hele leuke leermethode..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 17:55 

als je ventielen meteen omhoog komen en niet als je ze indruk daarna een soort schurende iets doet en langzaam omhoog komen dan zit het meestal wel snor.

Tsja een toonladder:

Do = geen ventielen ingedrukt
Re = 1e en 3e ingedrukt
Mi = 1 en 2
fa = 1
sol = 0
la = 1 en 2
si = 2
en dan do = weer 0

De rest zul je toch met je lippen moeten doen. Beter te omschrijven als een soort spugende beweging met nog een kleine opening tussen je lippen. En zeg maar hoe meer je een glimlach maakt en dus meer spanning op je lippen zet hoe hoger je gaat.

Even een simpele uitleg, maar ik denk ook dat je even opzoek moet gaan naar een boek en ja als je toch zelf de beginselen wilt leren kun je misschien zelf ook af en toe eens les nemen dat bevorderd het toch wel enigzins.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 18:17 

Yessss...
m'n eerste toonladder is een feit!
Over toonkwaliteit zal ik maar zwijgen, maar dit is alvast een start.
Maar goed dat ze hond momenteel buiten zit, want ik ga nu direct proberen om dit mooi vloeiend te kunnen spelen!
Ocharme de buren!

Bedankt voor de replay, logisch voor iedereen hier maar voor mij onmisbare info.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 23:42 

wie weet ga je nog eens helemaal om.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur