trompet.nl > forum > Toon onderwerp - A en E, waarom niet met het 3e ventiel ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2006 12:14 
Moderator

tommy schreef:
over het mondstuk buzzen....

ik kom net van bij steven devolder... een lesje gehad.

vooral oefeningen gedaan op luchtgebruik.
hierbij hebben we veel oefeningen uit (bijv stamp) zowel op mondstuk als op trompet gedaan. het mondstuk was hierbij een heel goeie barometer om te horen en voelen dat ik niet efficient met mijn lucht omga en soms 'stop met blazen' midden een interval, waardoor ie niet soepel of mooi klinkt.

bijna alles die niet goed klonk (of beter kon klinken ) op trompet , dan eerst een paar keer gedaan op ht mondstuk tot dat goed klonk, toen de trompet erbij en de rest ging bijna vanzelf.

voor mij is het dus in ieder geval een goed hulpmiddel.

en dat laatste is nu exact het hele eier eten. Ik denk dat meneer Devolder en meneer Damrow wat dat betreft goed op een lijn zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2006 16:24 
Moderator

Voor wat het waard is hoor, maar drie jaar geleden ben ik (ja,ja op mijn leeftijd) een aantal lessen wezen halen bij een freelance trompettist, teneinde mijn bereik in de hoogte wat uit te breiden. (is nog gelukt ook zeg maar van c3 naar e3, maar dat ter zijde). Zijn theorie was dat je door te buzzen veel blaastechnische fouten kon achterhalen. Daarnaast moest ik proberen zo zuiver mogelijk te buzzen. Hij vond dat je als het ware de trompet over het mondstuk schuift teneinde het "signaal", dat zo goed mogelijk moest zijn, om te zetten in een mooi trompet geluid.
M.a.w. je bent zelf de cd-speler, het mondstuk is de versterker , en de trompet is de luidsprekerbox. schiet er maar op, het was zijn mening
Ik ben er in ieder geval aardig wat mee opgeschoten.
(voor een goed begrip, de uitbreiding van c3 naar e3 kwam natuurlijk niet alleen door buzzen, daar hebben andere blaastechnische zaken ook een belangrijke rol bij gespeeld)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2006 13:36 

tommy schreef:
voor mij is het dus in ieder geval een goed hulpmiddel.

Precies wat ik zei, een hulpmiddel, maar het heeft niet veel met trompetspelen te maken. Dat wil niet zeggen dat je er geen baat bij hebt. dat heb ik niet gezegd. Bij het buzzen mis je de akoestiek van de trompet en dus de back-pressure waardoor de lippen sneller gaan vibreren in overeenstemming met de resonaties van de trompet. Dus je speelt de boventonen van de trompet, niet een vrijblijvende toon die je door het mondstuk buzzen krijgt.

Daarnaast kon je al die problemen die je opnoemt ook met de trompet oplossen. Als je merkt dat je de interval niet kunt spelen door een onderbreking van de lucht, waarom moet je dat dan op het mondstuk oefenen om een constante luchtstroom te krijgen. Dat kan ook met trompet. Zolang je maar muzikaal denkt net zoals je zou zingen. Als je zingt stop je ook niet midden in een zin met de luchtstroom.

Maar ieder het zijne.

Profiel  

Berichttitel: en van je 1 2 3!
BerichtGeplaatst: 26 mei 2006 10:57 

Op het gevaar af dat ik iets gemist heb, maar de vraag was toch waarom E en A niet met 3. Ik heb de ervaring dat 3 iets lager klinkt als 12. Daarom gebruik voor de E de 3 wel eens als ik iets in C speel; dan is de E de terts en die klinkt nèt effe lekkerder in het accoord als ie wat lager is. Overigens zie ik wel eens van die trompettisten uit de Balkan hier op straat spelen die wèl heel vaak het derde ventiel alleen gebruiken. Waarschijnlijk uit gemak als hulpgreep in die razendsnelle versierinkjes die ze kwistig rondstrooien.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: en van je 1 2 3!
BerichtGeplaatst: 28 mei 2006 22:04 

Theo van Kampen schreef:
Overigens zie ik wel eens van die trompettisten uit de Balkan hier op straat spelen die wèl heel vaak het derde ventiel alleen gebruiken. Waarschijnlijk uit gemak als hulpgreep in die razendsnelle versierinkjes die ze kwistig rondstrooien.

Volgens mij spelen Tsjechen altijd A en E met 3.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur