Na ca. 20 jaar bariton te hebben gespeeld, ben ik sinds een jaar overgestapt op de trompet.
In het begin viel het niet mee, maar het gaat mede dankzij de tips op dit forum, steeds beter.
Wat me opval is dat ik tijdens het spelen (zeker in de hoogte) zowat ontploft terwijl ik mijn mondstuk niet absurd hard tegen mijn lippen duwt.
Ook mijn nek is behoorlijk opgezet.
Op de bariton heb ik dit nooit gehad.
Er zit bij ons op de vereniging nog iemand die ook zo'n rode kop krijgt tijdens het spelen.
Mijn vraag is nu, is dit normaal of doe ik iets verkeerd.
Dat is heel goed mogelijk. De boring van je instrument is een stuk kleiner geworden, waardoor je weerstand, maar ook het "doorblazen" heel anders is. Je gaat totaal anders met je lucht en ademsteun om, door deze grote verandering in weerstand.
Wat mij het lastigste lijkt om goed aan te wennen is het ontzettend kleine mondstuk (stap van bariton pot naar trompet speldeknopje). Misschien een goed idee om een vrij groot mondstuk te nemen, een 1C ofzo.
_________________ Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!
Ja, maar veel groter is er toch niet? Je kan ook vrij makkelijk aan een 1C komen. Die mega toon heeft gewoon te maken met je adem controle, niet met het mondstuk, in ieder geval niet in dit specifieke geval. Het is gewoon een kwestie van aclamatiseren.
_________________ Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen