trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bill Adam
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 17:46 

Ik neem aan dat je je niet zo verdiept hebt in de lesmethode van Bill Adam zoals ik. Ik heb behoorlijk wat achtergronden van de beste man, incl. 3 videos waarop hij precies uitlegt waar het bij hem om gaat (90% van trompetspelen is mentaal), maar daarnaast heb ik de diverse boeken gelezen waarna hij verwijst zoals Psychocybernatics en "the inner game of music" en ander materiaal bestudeerd.

Mocht je dat wel gedaan hebben dan begrijp je de achtergronden van deze basispunten beter. Je hebt op zich wel gelijk, maar als het allemaal zo makkelijk ging als jij denkt dan waren er veel minder problemen. Wat natuurlijk wel het streven is. Deze basispunten zijn een soort samenvatting waar het bij Bill Adam om gaat/ging. Het geeft natuurlijk niet alles weer wat hem tot zo'n goede leraar maakte. De videos geven daar veel meer inzicht in.

Een goede leraar kan wel horen of er spanning zit in de ademhaling of de embouchure. Dat hoor je namelijk terug in het geluid. Een geoefende leraar hoort dat wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2007 20:40 

LJ
Citaat:
Als je niet nadenkt bij wat je doet, en gewoon iets doet omdat je het altijd al zo deed, zul je ook nooit vooruitgang boeken.
Als je een docent nodig hebt om je deze regels in te fluisteren, neem dan een docent.

Ik neem aan dat je het hebt over mensen die in staat zijn om e.e.a. logisch voor zichzelf te ordenen/beredeneren (daar zit ook weer een gevar in: analysis -paralysis). Ik snap wel wat je ermee bedoelt (doe er zelf ook veel aan omdat ik met leraren niet zulke goede ervaringen heb gehad).

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat niet iedereen een prettig gevoel krijgt bij de manier waarop je dit formuleert. . . . . :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 11:33 

Erik, je begrijpt dus precies wat ik bedoel.
Jij hebt je ongetwijfeld meer dan ik verdiept in Bill Adam. Ik heb wel heel wat psychologie gelezen (niet allemaal uit interesse).
Ik heb de hele tijd gesproken over de 'regels' die je postte. Deze vind ik niet zo bijzonder. Ik hoop (en denk) dat Bill Adam in die videos van jou er specifieker en dieper op in gaat en uitlegt hoe je de materie toepast.
Als sommige personen de indruk kregen dat ik zeg dat trompetspelen een makkie is, dan is dat niet de bedoeling geweest.
Het is wel mijn bedoeling om te laten zien, hoeveel je zelf kunt beredeneren, en dat je met een beetje boerenverstand een heel eind komt.
Als je speelproblemen hebt waar je niet uitkomt (niet met logisch nadenken of met de genoemde regels), dan kan het verhelderend zijn (een) les te nemen bij een goede docent (à la Bill Adam).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 11:57 

L J schreef:
Het is wel mijn bedoeling om te laten zien, hoeveel je zelf kunt beredeneren, en dat je met een beetje boerenverstand een heel eind komt.

Muziek is geen beredeneren, maar ik begrijp wat je bedoelt. Vandaar regel 1 die het meest vergeten wordt:

1. The imagination is the driving force behind music making. Hearing the desired result vividly in your imagination will activate whatever physical activity it takes to make that sound.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 13:08 

Om iets te beredeneren heb je kaders en informatie nodig. De schifting tussen wat wel en niet werkt is niet altijd voldoende. Als er dan boeken en andere materialen ter beschikking zijn met bijvoorbeeld de regels erin waar het hier over gaat, om je op weg te helpen is dat mooi meegenomen. Helpt dat niet dan is les nemen inderdaad een optie mits de leraar voldoende gekwalificeerd is je probleem te onderkennen en op een voor jezelf aangepaste manier probeert te verhelpen.

Ook dat is allemaal logisch nadenken.

Blijft overeind dat de 15 regels wat inhoud betreft zeer waardevolle info bevatten waar eenieder mee kan doen wat hem goed dunkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2007 12:11 

Ik heb een CD ontvangen van een goede kennis in Amerika. Hierop zij fragmenten te horen van Adam studenten die aan het studeren zijn. Erg leerzaam en interessant.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur