trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 12:20 

Ik neem alleen maar volledig in als de muziek daar om vraagt. Als ik een klassieke etude zit te spelen hoef ik geen volle tank te hebben. Moet ik een tutti in het hoge register spelen dan speel ik in de trend van de "wedge" van Bobby Shew. Dus volledige inademnen met veel compresie vanuit de longen.

Je krijgt namelijk een ander geluid als je de ademhaling afwisselt. Bij klassiek wil ik een rond vol geluid en dat werkt vooral goed met een langzame constante luchtstroom, die lucht is ook warmer. Als lead in een big band wil ik een compact geprojecteerd geluid. Dat krijg je alleen door veel druk op te bouwen zodat je een snelle koude luchtstroom krijgt.

Als je altijd met een volle tank speelt, heb je minder mogelijkheden om het geluid aan te passen. Maar Arnold Jacobs was klassiek tubaist, dus dat is dan ook een heel ander verhaal. Net zoals de trompettisten achter in het boek alleen maar klassiek spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 17:33 

OK dat is duidelijk uitgelegd. Het klopt wel dat er alleen klassieke trompettisten in het boek staan. Manny Laureano vertelt wel dat hij een lead-trompettist les heeft gegeven die veel baat had bij de AJ methodes.

Zo gauw de Bill Adam instructie DVD uit is wil ik hem bestellen. Lijkt me ook erg interessant. Hij heeft in ieder geval veel trompettisten uit de jazz- en pophoek opgeleid. Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillen tussen de aanpak van Arnold Jacobs en Bill Adam. Volgens mij gaat AJ meer van het vocale aspect uit en is minder gericht op het instrument. Bill Adam is natuurlijk ook zelf trompettist wat volgens mij ook wel uitmaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 17:44 

In grote lijnen zitten ze wel op dezelfde golflengte. Ze gaan beide uit van de klankvoorstelling. AJ legt wat meer nadruk op de ademhaling, BA legt meer nadruk op het mentale gedeelte. BA heeft het ook nooit over fysieke zaken maar vooral over de psyche. Hij heeft het vaak over "goal orientation", dus het focussen op het einddoel en niet op de bijverschijnselen ("causes and results"). Het einddoel is het spelen van een melodie met een mooi geluid en een goede frasering (causes). Dat zit niet in je lip of in de ademhaling maar in het hoofd. Als je geen goede voorstelling hebt wat je wilt gaan spelen, zal de embouchure en de ademhaling daar ook onder lijden (results).

Veel trompettisten draaien echter de oorzaak en het gevolg om. De slechte embouchure is de oorzaak van een slecht geluid, terwijl bij BA en AJ dat dus andersom is. AJ zegt dan ook dat ie bijna nog nooit iemand tegengekomen is die problemen met zijn embouchure heeft (dat denkt de student vaak wel) maar dat een slechte embouchure een gevolg is van de echte oorzaak (geen klankvoorstelling en slechte ademhaling).

BA heeft het vaak over een energiepunt, net zoals je klaar staat om in het water te springen of om een honkslag te slaan. Zo moet je ook klaar zijn om een noot te spelen. Als die energie erachter zit dan gaat de ademhaling ook wel goed. Vandaar dat ik ook zei dat ik de ademhaling aanpas aan de muziek. Je kent de Maynard Ferguson clinic wel die ik op Dialymotion.com heb gezegd. MF zegt eigenlijk precies hetzelfde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 18:44 

Het belang van ademhaling is me wel duidelijk. Ik was wat AJ noemt een "shallow breather". Nu ik dit veranderd heb is m'n toon beter geworden vind ik. Het voelt ook een stuk beter omdat je altijd nog wel wat lucht over hebt.

BA heeft het ook wel over het "out front" spelen. Dat schijnt toch wat moeilijker uit te leggen te zijn over internet. Ik heb het wel eens aan Karl Sievers gevraagd en die kon het tot op zekere hoogte wel duidelijk maken. Het beste is toch altijd iemand die het ter plekke voordoet zodat het duidelijk zichtbaar en hoorbaar is.

BA heeft ook wel een methode voor zijn leerlingen om te kijken of de lucht die je door de trompet blaast niet geforceerd is door druk of persen. Je moet dan je beker in een emmer water doen en tegelijkertijd een noot spelen. Als er een stroom kleine constante luchtbelletjes te zien zijn dan zit het wel goed.

JA heeft ook z'n hulpmiddelen zoals spirometer en breathbag om allerlei aspecten van de ademhaling te checken. Nu ben ik ook wel benieuwd wat mijn longinhoud is, maar ook hier zal wel gelden dat je voor trombone of tuba een grotere longinhoud nodig hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 18:59 

Karel schreef:
BA heeft ook wel een methode voor zijn leerlingen om te kijken of de lucht die je door de trompet blaast niet geforceerd is door druk of persen. Je moet dan je beker in een emmer water doen en tegelijkertijd een noot spelen. Als er een stroom kleine constante luchtbelletjes te zien zijn dan zit het wel goed.

Nu ben ik ook wel benieuwd wat mijn longinhoud is, maar ook hier zal wel gelden dat je voor trombone of tuba een grotere longinhoud nodig hebt.

Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar volgens mij blaas je maar heel weinig lucht door je instrument maar zet je meer de lucht die er reeds in aanwezig is in trilling en heeft dat weer meer te maken met luchtdrukverschillen . . . . :?:

Bij een kleiner longvolume/inhoud zul je vaker adem moeten halen. De link naar het artikel op la tromba (zie eerder bericht) belicht dit ook . . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 20:21 

Daarom zeg ik er ook steeds bij dat de luchtstroom constant moet zijn. Daar zijn die opwarmings oefeningen van BA ook voor. Dus door de mondpijp blazen met een constante luchtstroom zodat je geen bibberige toon krijgt , of een toon die qua stemming op en neer gaat.

Hoe groot de longinhoud is, is op zich niet zo geweldig interessant voor een trompettist. Dat zal voor een tubaist meer van belang zijn. Bij een trompettist is de ademsteun en de drukopbouw belangrijker, en zonder onnodige spanningen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2007 12:36 

Ik begin altijd met het mondstuk op de leadpipe zoals BA voorschrijft. Ik controleer ook altijd even of ik klinkend Eb speel en dat klopt meestal. En het helpt je inderdaad om te checken of de constante ademstroom goed is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur