trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2007 16:16 

marnix schreef:
Je moet je gewoon niet bemoeien met andermans lessen. En al helemaal niet als je, zoals je eerder aangaf, de kift hebt op de docent in kwestie.

Waar heb je gelezen dat ik de kift heb op de docent in kwestie? Ik kan het redelijk met de man vinden al weten zowel hij als ik dat het kwa lessen een jaar of 7 geleden geen daverend succes was. Ik weet dat hij meer als prima les kan geven al kan niet iedereen altijd goed met hem opschieten (de leraar die dat wel kan moet nog uitgevonden worden), ik zit wekelijks naast een product van hem dat mij er werkelijk op alle manieren vierkant uit speelt en zo ken ik er wel meer.

En als je goed leest dan heb je ook opgemerkt dat ik niet van plan ben om in m'n eentje iets te ondernemen. Het gaat alleen over een warming up voor het hele jeugdorkest waarbij de nadruk onder andere op toonvorming en aanzet ligt (of iets anders als daar behoefte of vraag naar is) onder leiding van de dirigent en tevens hoorn docent.

Jou punt van niet te vroeg mee spelen ben ik het helemaal mee eens. Maar pas na het B diploma bij een jeud/opleidings orkest mee mogen beginnen vind ik wat overdreven. Een leerling zou dan pas na 4 of 5 jaar les in groepsverband muziek mogen maken.

marnix schreef:
Maar beste Martijn, jij weet het allemaal zo goed, ik stel voor dat jij conservatorium gaat doen, en flink les gaat geven. Dan kom ik jouw leerlingen allemaal andere dingen vertellen, en lekker onder jouw vleugels gaan schieten. Kijken we of jij dat leuk vind.

Misschien dat je iets overdreven reageert :?:. Bepaal eens voor je zelf of je het niet zou pikken als een dirigent van een jeugdorkest een warmingup voor een heel jeugdorkest (en dus ook 1 van jou leerlingen) zou doen en daar zonder nadrukkelijke uitleg van "zo en zo moet je het doen" dingen laat spelen.

Dat is toch iets anders als het beeld dat je schetst dat ik straks tegen een leerling van iemand anders ga zeggen "nee gek je moet niet blazen in dat ding, je moet er aan zuigen" :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2007 18:12 
Moderator

Dit:

martijn85 schreef:
Dus het is in een paar weken op te lossen?

In het jeugdorkest waar ik als opvulling bij zit speelt er een al ruim een jaar en die kan nog geen noot met Tu aanzetten (en ik had al zo'n hoge dunk van z'n leraar nee ik ga geen namen noemen)

Impliceert dat je de kift hebt op die leraar. Met name dat gedeelte tussen haakjes.

Met het hanteren ban B diploma doelde ik dus inderdaad niet op leerling orkesten.

Met een gezamelijke warming up heb ik geen moeite, heb ik ook nergens geschreven. Ik heb wel moeite met het overrulen van een docent, zonder meer.

En zelf docent zijnde, heb ik ook wel dat recht, vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2007 11:26 

Je zou hem uit kunnen leggen dat hij een luchtstroom nodig heeft om te spelen, en dat hij zijn tong moet gebruiken om deze te onderbreken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 10:36 

robinrombouts schreef:
Je zou hem uit kunnen leggen dat hij een luchtstroom nodig heeft om te spelen, en dat hij zijn tong moet gebruiken om deze te onderbreken.

Ik geloof dan dat we weer in het verhaal vervallen dat ik voor leraar wat ik absoluut niet ben en niet wil (ook al kom ik in de eerst paar reacties wel zo over :oops: ) zou moeten spelen.

Wat een veel meer onbewuste manier is om iemand te stimuleren om door te blazen is bijvoorbeeld een gebonden toonladder met noten van 2 tellen. De volgende stap zou dan kunnen zijn met aanzet en de zelfde klank proberen te behouden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008 22:19 

En bovendien vertellen dat aanzetten met tu betekent dat de tong tegen de voortanden afzet, wat niet de bedoeling is. Je zou op de lippen moeten "tongen". Dan werkt de tong als een secundair luchtventiel (de lippen zelf zijn natuurlijk de primaire. Dus inderdaad net of je een haartje of pitje van het puntje van de tong afspuugt. Alleen zo klingt er een mooie precieze articulatie. Daar ging dit onderwerp toch in eerste instantie over?

Raymon

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 09:08 
Moderator

Raymon schreef:
Alleen zo klingt er een mooie precieze articulatie.

Raymon

nee

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2008 22:54 

volgens mij moet het gua embouchure niet "tu" zijn maar "pu". thibaud en stamp geven hier uitgebreid uitleg over in hun boeken...
de tong zoudaarentegen wellicht "tu" moeten doen.... nu wordt het toch weer ingewikkelder...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur