trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tongslag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2007 23:39 

UUNK, ik ken mensen die gebruiken deze techniek (de snelle ventielwissel) bij snelle riffjes in popmuziek zoals bijvoorbeeld van Earth, Wind and Fire. In Jazzsolo's wordt het ook veel toegepast, blijkbaar ook door Bert Joris, maar als vervanging van tongslag hoor ik het nu voor het eerst.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2007 10:13 

Het is ook geen vervanging maar gewoon een andere frasering van noten. Bert Joris zou dit ook niet doen als hij een klassieke frase met zestienden moet spelen. Maar als jazztrompettist kun je je wat andere fraseringen veroorloven omdat je als solist speelt wat JIJ wilt spelen, niet wat de componist voorschrijft.

Daarbij komt ook nog dat tongslag weinig tot niet gebruikt wordt in popmuziek, latinmuziek en jazzmuziek. Veel goede poptrompettisten hebben vaak een snelle tong en kunnen zestienden loopjes spelen met een enkele tong tot tempo 120 of daaromtrent. Jammergenoeg heb ik niet zo'n snelle tong en moet ik ook tongslag toepassen of een ander frasering met een binding erin of zoiets.

Ik heb ook wel eens gehoord dat de oudere Earth, Wind & Fire blazersopnames soms "gespind" zijn. Dat betekend dat ze bijvoorbeeld het loopje een toon lager en wat langzamer hebben ingespeeld en daarna hebben de band versneld hebben, zodat het loopje een toon hoger klinkt en sneller is op het originele tempo!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2007 15:53 

erikveldkamp schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat de oudere Earth, Wind & Fire blazersopnames soms "gespind" zijn. Dat betekend dat ze bijvoorbeeld het loopje een toon lager en wat langzamer hebben ingespeeld en daarna hebben de band versneld hebben, zodat het loopje een toon hoger klinkt en sneller is op het originele tempo!

Dat kan natuurlijk!
Maar live spelen ze die loopjes ook!
Zelf spelen wij met de band "Boogie wonderland". Daar zitten ook van die snelle loopjes in, allemaal aangezet!
Dat is met tongslag geen gehoor, klinkt veel te klassiek en het komt gewoon niet over.
Dus is het eigenlijk gewoon een kwestie van de noten eruit spugen!
Wel een uitdaging, in elk geval! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 20:38 

mij is vroeger altijd uitgelegt dat het helpt om veel dit zinnetje (woorden) op te noemen, steeds sneller...

tireke-tareke-toreke

kennen meer mensen deze?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 22:27 

Ik (en zo denk ik wel meer) merkte dat de "k-aanzet" bij mij ontzettend achter bleef...
ik kreeg deze tip:
studeer gewoon simpel toonladders, maar dan allemaal met de K aanzetten, steeds iets sneller...ontwikkelt het gevoel dat erbij hoort...waardoor uiteindelijk de K ook als K gaat klinken en niet als "CH"...

De T is meestal niet zo'n probleem (iig bij mij), omdat je daar vrijwel alles al mee aanzet.

Mij heeft het erg geholpen... :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2008 11:14 

tim87 schreef:
mij is vroeger altijd uitgelegt dat het helpt om veel dit zinnetje (woorden) op te noemen, steeds sneller...

tireke-tareke-toreke

kennen meer mensen deze?

Ik kende deze nog niet, en hij roept gelijk vraagtekens op. Waarom niet gewoon tikketakke o.i.d? Waarom zit die 'r' ertussen? Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dit een toegevoegde waarde heeft bij mensen die de R voor in de mond uitspreken, zoals te doen gebruikelijk bij Spaans (rollende R, flatterzunge). Op die manier krijg je een hele maffe triple tongue. Interessant! Echter als je de R achter in de mond hebt zitten of zelfs een Leidse R, dan heb je er helemaal niks aan, en lijkkt het me zelfs een beetje tegenwerken. Je tong blijft dan veel te veel achterin hangen, terwijl een goeie TK zoveel mogelijk voorin zit.

Ach, zomaar wat gedachten op een woensdagochtend.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur