trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2008 01:00 

chip schreef:

ik ben electro monteur in een fabriek met heel veel losse machines, als ze storing hebben weet iedereen wat eraan mankeert en wanneer ze allemaal draaien weet niemand waarom

mvg Chip

Hahahaha, daar zit wel een waarheid in. Ik merk het ook steeds weer. Als ik echt het gevoel heb dat ik speel zoals ik wil spelen, weet ik eigenlijk niet meer wat ik doe, dan klopt alles gewoon. Ik ben dan zo iemand die het daar niet bij kan laten zitten, en toch wil weten waarom het op zo'n moment wél lukt, zodat ik er wat aan he voor slechte momenten. En het blijkt toch iedere keer verdomd lastig om het te pakken. Gewoon maar van genieten dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2008 14:07 

HJ schreef:
chip schreef:

ik ben electro monteur in een fabriek met heel veel losse machines, als ze storing hebben weet iedereen wat eraan mankeert en wanneer ze allemaal draaien weet niemand waarom

mvg Chip

Hahahaha, daar zit wel een waarheid in. Ik merk het ook steeds weer. Als ik echt het gevoel heb dat ik speel zoals ik wil spelen, weet ik eigenlijk niet meer wat ik doe, dan klopt alles gewoon. Ik ben dan zo iemand die het daar niet bij kan laten zitten, en toch wil weten waarom het op zo'n moment wél lukt, zodat ik er wat aan he voor slechte momenten. En het blijkt toch iedere keer verdomd lastig om het te pakken. Gewoon maar van genieten dus.

voor mij is dat juist belangrijk,
als ik niet kan genieten van wat ik doe, speel ik ook een stuk minder.
en als ik minder speel geniet ik er ook minder van.

ik probleer dus altidj met plezier naar een concert of repetitie te gaan.
dan speel ik gewoon het beste.
en daarnaast, noujah... het belangrijkste is hier al vermeld lijkt me.

Profiel  

Berichttitel: tPffffffffffffffh
BerichtGeplaatst: 14 maart 2008 23:14 

L J schreef:
....... ben het dan ook helemaal met Bert eens dat veel problemen op ademtechniek geschoven worden (en ademtechniek is al zo'n vaag onderwerp), en er dan jammergenoeg te weinig naar het embouchure/de aperture gekeken worden. Je ademtechniek kan nog zo goed zijn, als embouchure/aperture niet goed functioneren kan ademtechniek hier nooit voor compenseren.

Dat er zo veel problemen op ademtechniek geschoven worden komt natuurlijk omdat het embouchure en aperture verhaal nog veel mistiger is........ Het internet staat er vol mee: Daar waar Pops McLaughlin gaat voor The Closed Setting steekt Bobby Shew z'n tong weer door de aperture om 'm wat groter te maken. Om maar 's een voorbeeltje te noemen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: tPffffffffffffffh
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 16:43 

Theo van Kampen schreef:
Dat er zo veel problemen op ademtechniek geschoven worden komt natuurlijk omdat het embouchure en aperture verhaal nog veel mistiger is........ Het internet staat er vol mee: Daar waar Pops McLaughlin gaat voor The Closed Setting steekt Bobby Shew z'n tong weer door de aperture om 'm wat groter te maken. Om maar 's een voorbeeltje te noemen.

Dat klopt. Zodra er over embouchure wordt gepraat wordt alles nog veel vager. Daarom moet je er ook helemaal niet over praten, en al helemaal niet proberen bewust dingen anders te doen. Je kunt wel via een aantal goeie oefeningen je lippen efficienter leren gebruiken.

Overigens is het feit dat als het over embouchure gaat, het nog vager is, nog niet juist dat ieder probleem dan maar terug te voeren is op ademtechniek, dunkt me.

Profiel  

Berichttitel: Re: tPffffffffffffffh
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 16:59 

HJ schreef:
Overigens is het feit dat als het over embouchure gaat, het nog vager is, nog niet juist dat ieder probleem dan maar terug te voeren is op ademtechniek, dunkt me.

In principe is alles terug te voeren op het hoofd. De hersenen sturen de mondspieren en de ademspieren aan. Als je dus iets aan wilt passen aan je trompetspel, moet je daar beginnen. De spieren volgen dan wel, al zij het soms met tegenzin...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur