trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Studeren op 2 verschillende trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5c weetjes
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 11:51 

Theo van Kampen schreef:
JK 5c kan je niet vergelijken met Bach en A&S 5c. JK heeft een veel comfortabelere rand die gelijk is aan de rand van Bruno Tilz BaKo 5c. Prima mondstuk, wél een grote backbore.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij een heel groot mondstuk lekker vind aanvoelen; hoe groter het mondstuk, des te meer mondstukoppervlak ver buiten het rood van je lippen: kan je lekker hard duwen zonder dat het gelijk pijn gaat doen.

1 of 2 keer bes3 eruit pieren en daarna kapot zijn. Da's dus niet de bedoeling van trompetspelen.

Okeej, dus jij zou zeggen, kleiner mondstuk pakken en daardoor wat voorzichtiger spelen... iig minder persen. Volgens mij heb ik dat toch ook al aardig afgeleerd, althans mijn docent hamert er niet elke keer meer op, terwijl ik weet dat ik dat in het begin veel erger deed. Het voelt voor mij ook beter om het niet te doen. Ik heb thuis ook nog een paar mondstukken liggen, maar ik heb geen idee wat dat allemaal is, die heb ik geerfd samen met de trompet. Staat niks op iig.

Ik weet dat zo hoog een paar keer fiepen niet goed is (en ik vind dat gefiep ook zelf echt niet mooi.... ook al kan men het nog zo goed...), maar het is wel een kick als het uiteindelijk wel lukt en als je dat moeilijke stuk kunt spelen uiteindelijk. Maar ik maak er ook zeker geen gewoonte van, vind het veel leuker een mooie toon uit mijn instrument te krijgen op stukken met laten we zeggen een hoog gehalte lange noten. Ik vind het zelf ook heerlijk om naar dat soort stukken te luisteren weg te zwijmelen na een lange dag. Zo hebben ze me gevraagd mee te spelen in een ensemble van het harmonieorkest waar ik speel. Helemaal geen moeilijke stukken, waardoor je heel veel tijd en ruimte heb om je tonen zo mooi mogelijk te maken en te letten op zuiverheid en menging met de rest van het ensemble. Ben daar ook de enige trompet en dat rotding hoor je overal boven uit :P Maar dat vind ik echt helemaal geweldig om op die manier te spelen (al was ik ook vereerd dat ze mij vroegen, terwijl ze onze eerste en tweede trompet helemaal niet gevraagd hadden....en mij wel als onervaren derde trompetje)

Profiel  

Berichttitel: Re: 5c weetjes
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 12:17 

saniejjj schreef:

Okeej, dus jij zou zeggen, kleiner mondstuk pakken en daardoor wat voorzichtiger spelen... iig minder persen.

Ik ben een groot voorstander van zo klein mogelijke mondstukken: nét zo groot dat bij lichtjes opelkaar gezette lippen (zeg: " hAp") al het rood van je lippen in het mondstuk ligt/ de binnenruimte van de rand geheel vult.

Voorzichtig spelen hoeft helemaal niet: zie mijn onderschrift onder dit bericht.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 12:22 

Theo, de eerste bes boven de balk is toch een Bes2, eem toontje hoger is de befaamde C3, en de Bes3 heeft zoveel hulplijntjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 12:24 

Trompettor schreef:
Theo, de eerste bes boven de balk is toch een Bes2, eem toontje hoger is de befaamde C3, en de Bes3 heeft zoveel hulplijntjes.

Dat dacht ik ook... dacht dat de C (eerste onder de balk) uitgangspunt en C1 was. Tenminste dat is wat mijn docente mij dacht ik verteld had. Maar maakt ook niet uit, we weten wat we bedoelen toch...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 12:29 

Dat is inderaad de Bes2.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur