trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Intonatieproblemen, en meer!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 11:14 

elwin schreef:
Citaat:
nou nou, jezelf niet tekort doen. Je bent natuurlijk wel lead, solo, en highblower van JE

Ja daar heb je wel gelijk in :wink: plekje waar jij nog even van moet dromen he :wink:

nou ik voel me prima thuis tussen de prutsers 1 t/m 6 :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 18:07 

De Z is een trompet die inderdaad heel wat aanpassing vraagt. Het is onder andere omwille van de step-bore die vrij klein begint dat het instrument erg compact aanvoelt en dat je het dan ook snel overblaast. Probeer zoveel mogelijk non-pressure te spelen en erg hard te focussen op je ademhaling, gecontroleerd vanuit het middenrif. Dit is een trompet die niet bij iedereen in de smaak valt, maar voor sommigen wel erg goed werkt als je de juiste manier van spelen vindt. Ik weet ook niet wat voor muziek je speelt, maar voor klassiek werk, zeker symfonisch, is hij minder geschikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2008 02:58 

Sam schreef:
De Z is een trompet die inderdaad heel wat aanpassing vraagt. Het is onder andere omwille van de step-bore die vrij klein begint dat het instrument erg compact aanvoelt en dat je het dan ook snel overblaast. Probeer zoveel mogelijk non-pressure te spelen en erg hard te focussen op je ademhaling, gecontroleerd vanuit het middenrif. Dit is een trompet die niet bij iedereen in de smaak valt, maar voor sommigen wel erg goed werkt als je de juiste manier van spelen vindt. Ik weet ook niet wat voor muziek je speelt, maar voor klassiek werk, zeker symfonisch, is hij minder geschikt.
Oke, met deze reactie zal ik eens gaan kijken of ik inderdaad niet af en toe de neiging heb het instrument te overblazen!!

Vandaag stemde ik overigens wonderbaarlijk genoeg PERFECT. C(1) G C stemden zo goed als exact met als uitzondering de af en toe door mij iets te laag geintoneerde G. De rest stemde allemaal zoals het hoorde te stemmen (A en E bv iets te hoog, bijstemmen via 1ste trigger etc...)
Ik denk dat het te hoog intoneren vooral voorkomt op het moment dat ik leeggespeeld raak en 'hoger' ga spelen kwa ademhaling. Ik heb namelijk wat geprobeerd en noten die ik goed controleerde kwa ademsteun stemden kapitaal beter dan de noten die ik toch onbewust een klein beetje forceerde door ze iets te hoog te spelen!!

Profiel  

Berichttitel: Huh?
BerichtGeplaatst: 11 aug 2008 08:47 

Sam schreef:
A) De Z is een trompet die inderdaad heel wat aanpassing vraagt.
B) Voor klassiek werk, zeker symfonisch, is hij minder geschikt.

ad. A) Is dat zo? Ik heb bij Brassimport even op een Z mogen spelen. Geen centje pijn. Kan natuurlijk aan mij liggen want ik vond de LeBlanc Arturo Sandoval -zo'n beetje het tegenovergestelde van de Z- ook geen verkeerde toeter.
Dat zgn. overblazen leidt niet tot een halve toon hogere intonatie, meer tot een slecht en stoffig kernloos geluid. Ik denk dat hier een ander probleem is. Wellicht kan het helpen om 's fijn te gaan buzzen en dan de toon spelen (niet te zacht, tussen f en mf) en dan al spelend het mondstuk uit de reciever te trekken om te checken.

ad. B). Is dat zo? ik ken anders diverse trompettisten die juist de Z in 't symphonie orkest gebruiken. De Z heeft een mooie donkere toon als er met een dieper mondstuk op gespeeld wordt. Een echte all round toeter dus, voorzover ie heel blijft, zie ook: http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... c&start=32

Overigens Mischa, "Your lips are where the air meets resistance, not in the throat or behind the tongue"
Ik denk dat jij je stieken van allerlei truukjes bedient om hoger te kunnen spelen of om lipbindingen makkelijker te maken. Ik zou me dààr 's op focussen. Wie weet is je intonatie probleem dan ook wel de wereld uit.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2008 12:27 

GEDULD

is hier het toverwoord. je wil veel te veel in veel te korte tijd, je raakt vervolgens gefrustreerd als het niet lukt.

Ik kan me herinneren dat gedurende de eerste 2 jaar het trompetspelen heel wisselend was, de ene dag gaat het als de brandweer, de dag erna komt er niet eens een fatsoenlijke C uit om af te stemmen.

Gewoon doorgaan met je oefeningen en accepteer dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer en je zal merken dat je prestaties constanter worden.

Word niet kwaad en gefrustreerd als het niet lukt, stop op dat moment gewoon met spelen. Deze momenten gaan steeds minder voorkomen, geloof me.

Succes.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur