Sam schreef:
A) De Z is een trompet die inderdaad heel wat aanpassing vraagt.
B) Voor klassiek werk, zeker symfonisch, is hij minder geschikt.
ad. A) Is dat zo? Ik heb bij Brassimport even op een Z mogen spelen. Geen centje pijn. Kan natuurlijk aan mij liggen want ik vond de LeBlanc Arturo Sandoval -zo'n beetje het tegenovergestelde van de Z- ook geen verkeerde toeter.
Dat zgn. overblazen leidt niet tot een halve toon hogere intonatie, meer tot een slecht en stoffig kernloos geluid. Ik denk dat hier een ander probleem is. Wellicht kan het helpen om 's fijn te gaan buzzen en dan de toon spelen (niet te zacht, tussen f en mf) en dan al spelend het mondstuk uit de reciever te trekken om te checken.
ad. B). Is dat zo? ik ken anders diverse trompettisten die juist de Z in 't symphonie orkest gebruiken. De Z heeft een mooie donkere toon als er met een dieper mondstuk op gespeeld wordt. Een echte all round toeter dus, voorzover ie heel blijft, zie ook:
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... c&start=32
Overigens Mischa, "Your lips are where the air meets resistance, not in the throat or behind the tongue"
Ik denk dat jij je stieken van allerlei truukjes bedient om hoger te kunnen spelen of om lipbindingen makkelijker te maken. Ik zou me dà à r 's op focussen. Wie weet is je intonatie probleem dan ook wel de wereld uit.