erikveldkamp schreef:
Ik denk dus dat voor sommige mensen bolle wangen wel werkt en voor anderen niet. Met bolle wangen spelen is net zoals de rest van het embouchure meestal een onbewust gebeuren. Je gaat er pas bewust mee aan de gang als er problemen zijn.
Je gaat überhaupt pas bewust aan de gang met je embouchure als er problemen zijn.
En problemen worden eigenlijk nooit(is mijn ervaring) veroorzaakt of versterkt door het spelen met bolle wangen. In mijn ogen is dit gewoon geen issue.
Citaat:
Ik heb dan ook niet gezegd dat ik tegen bolle wangen ben. Maar er zitten wel nadelen aan en het is goed je daar bewust van te zijn.
Het enige echte nadeel dat kan gebeuren, is dat je inderdaad zoals Dizzy, alle spanning in je wangspieren verliest. Daar zijn echt wat dingen gescheurd (ik krijg al pijn in mijn wangen als ik er alleen al aan denk), maar dat gebeurt niet gauw. De nadelen van stug vasthouden aan niet opgeblazen wangen zijn veel groter. Als je niet met bolle wangen speelt, goed, als je dat wel doet, ook goed.
@Perez
Citaat:
Mijn bescheiden mening is dat met bolle wangen spelen een nare gewoonte is om lipspanning te creëren.
Dat is toch precies wat je als trompettist moet doen, lipspanning creëren? Overigens ben je het dus met mij eens dat je op die manier lipspanning creëert en niet wegneemt, zoals Erik beweert?
En hoezo is dat een nare gewoonte? Als dat zo is, dan is trompetspelen een nare gewoonte, en misschien is dat ook wel zo