trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bolle wangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 12:45 

De meeste spiergroepen die je op het plaatje ziet zijn grotere sterkere gezicht spieren zoals de masseter (kauw/kaakspier).
De wang bestaat naar mijn mening uit een vrij kleine en zwakke spier (buccinator) omgeven door veel zacht weefsel.
Het midden van de (bolle) wang kan ik niet aanspannen in ieder geval, de musculatuur eromheen wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 13:24 

erikveldkamp schreef:

Ik denk dus dat voor sommige mensen bolle wangen wel werkt en voor anderen niet. Met bolle wangen spelen is net zoals de rest van het embouchure meestal een onbewust gebeuren. Je gaat er pas bewust mee aan de gang als er problemen zijn.

Je gaat überhaupt pas bewust aan de gang met je embouchure als er problemen zijn.
En problemen worden eigenlijk nooit(is mijn ervaring) veroorzaakt of versterkt door het spelen met bolle wangen. In mijn ogen is dit gewoon geen issue.

Citaat:
Ik heb dan ook niet gezegd dat ik tegen bolle wangen ben. Maar er zitten wel nadelen aan en het is goed je daar bewust van te zijn.

Het enige echte nadeel dat kan gebeuren, is dat je inderdaad zoals Dizzy, alle spanning in je wangspieren verliest. Daar zijn echt wat dingen gescheurd (ik krijg al pijn in mijn wangen als ik er alleen al aan denk), maar dat gebeurt niet gauw. De nadelen van stug vasthouden aan niet opgeblazen wangen zijn veel groter. Als je niet met bolle wangen speelt, goed, als je dat wel doet, ook goed.

@Perez

Citaat:
Mijn bescheiden mening is dat met bolle wangen spelen een nare gewoonte is om lipspanning te creëren.

Dat is toch precies wat je als trompettist moet doen, lipspanning creëren? Overigens ben je het dus met mij eens dat je op die manier lipspanning creëert en niet wegneemt, zoals Erik beweert?

En hoezo is dat een nare gewoonte? Als dat zo is, dan is trompetspelen een nare gewoonte, en misschien is dat ook wel zo :lol: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 13:33 
Moderator

Als ikzelf met bolle wangen zou spelen, kom ik toch echt bijna een halve toon lager uit. en daarbij verlies ik dus de controle over alles: de articulatie komt in het geding, en ook krullen mijn lippen zich op een hinderlijke manier om het mondstuk.

Dus voor mij geen bolle wangen. Maar een ander zal veel "natuurlijker" overweg kunnen met bolle wangen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 13:44 

HJ schreef:
Je gaat überhaupt pas bewust aan de gang met je embouchure als er problemen zijn.

Ik ken genoeg trompettisten die geen problemen hebben met het embouchure en toch altijd er mee bezig zijn. Sterker nog sommige hebben er hun embouchure door verpest.

HJ schreef:
Overigens ben je het dus met mij eens dat je op die manier lipspanning creëert en niet wegneemt, zoals Erik beweert?

Ik beweer helemaal niet dat de lipspanning afneemt als je met bolle wangen speelt, maar dat de lippen uit het mondstuk (kunnen) gaan, net zoals bij een smile embouchure. Maar net zoals bij een smile embouchure kunnen ze wel aangespannen zijn. Bij mij drukken de bolle wangen mijn onderlip naar beneden, een beetje hetzelfde effect wat Marnix al aangeeft.

Als ik met meer pucker wil spelen, dus de mondspieren meer centreer is het voor mij onmogelijk om met bolle wangen te spelen. In het lage register heb je niet zoveel lipspanning nodig dus dan kan ik ook wel met bolle wangen spelen.

Verder denk ik dat we over de conclusie wel eens zijn dat als het voor je werkt en het klinkt goed, je dat vooral moet blijven doen. Of het nu over bolle wangen gaat (zoals Chuck) of uit het centrum speelt (zoals Terryl Stafford).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 15:53 

marnix schreef:
Als ikzelf met bolle wangen zou spelen, kom ik toch echt bijna een halve toon lager uit. en daarbij verlies ik dus de controle over alles: de articulatie komt in het geding, en ook krullen mijn lippen zich op een hinderlijke manier om het mondstuk.

Bij mij precies andersom.

Trouwens, wat wel belangrijk is in deze discussie, is de mate van bolle wangen. Het volledig loslaten van alle spieren (voor zover dat niet leidt tot spelen met valse lucht, waar ik natuurlijk geen voorstander van ben) is een vorm van spelen met bolle wangen die zelden tot goeie resultaten leidt. Maar als je kijkt naar Chuck en anderen die spelen met bolle wangen, dan is er gewoon hier en daar een luchtbultje te bekennen, maar zit er weldegelijk een bepaalde spierspanning rond de mond. Laat ik het zo zeggen: als ik op een bepaalde manier mijn wangen opblaas, dan is het voor mij makkelijker mijn mond zo te vormen dat ik kom tot een voor mij zo efficient mogelijke embouchure. Dat dit niet voor iedereen geldt is logisch. Het is alleen de moeite waard om voor mensen met embouchureproblemen, uit te vinden, of een dergelijke aanpak de boel verbetert. En mijn ervaring leert me dat dit nog wel eens het geval is, en dan heb ik het echt niet alleen over mezelf. Je geeft je lipspieren gewoon iets meer bewegingsvrijheid, en dat kan heilzaam zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 16:31 

HJ schreef:
Je geeft je lipspieren gewoon iets meer bewegingsvrijheid, en dat kan heilzaam zijn.

Vandaar dat ze ook vaak aanraden om op een trombone, bariton of tuba te gaan spelen... :wink:

We hadden laatst nog een goed voorbeeld hiervan op de site van een forumlid die nu meer succes heeft op de trombone.

Profiel  

Berichttitel: Bolle wangen
BerichtGeplaatst: 12 aug 2008 20:47 

Ik zou verdraaid niet eens weten hoe ik met bolle wangen zou moeten spelen.
Van jongsafaan is mij geleerd,dat dat volkomen fout is.
Ofschoon destijds veel met bolle wangen werd geblazen,nam ik dat gewoon aan van mijn docent. Wat een volgzame en leergierige knaap was ik toch.(hahaha).

Het niet op de juiste manier plaatsen van het mondstuk heeft alles te maken met
de structuur van je gebit(voortanden).
Personen,die een beugel hebben gedragen,ondervinden daar dikwijls problemen van.
Aan de tandarts moet worden gevraagd er rekening mee te houden,dat men trompet speelt,zodat hij de voorste snijtanden niet met de ronding laat meelopen,maar deze
vlak houdt.
Hetzelfde geldt voor hen,die eventueel een gebitsprothese laten maken.

Het is m.i. dan ook volkomen onjuist een bepaald type mondstuk te kiezen,omdat een bekende trompettist daar op speelt. Dit soort mondstukken worden aangepast
aan het gebit van de blazer. Hetzelfde resultaat met dat mondstuk zal je denkelijk nooit bereiken.Je kan beter een mondstuk kopen,dat jou past.

Wat betreft het niet meer goed kunnen sluiten van de mondhoeken bij het blazen,
gaat het beslist niet om jonge blazers. Ik heb het gevoel,dat het ook met de leeftijd te maken heeft.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur